نگارش بیزینس پلن و طرح توجیهی
 

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





 

 

بسیاری از کارآفرینان فکر می کنند که تنها کا ری که بعد از شروع کردن یک تجارت باید بکنند این است که "به سختی" و بدون هیچ وقفه ای کار کنند. بسیاری از کارآفرینان این کار را انجام می دهند. آن ها ساعت های زیادی تلاش بی وقفه انجام می دهند و سعی می کنند تا راه خودشان را در میان آشفتگی هایی که بر سر راهشان قرار دارد پیدا کنند. اما کار حقیقی کاری است که با یک استراتژی قبلی انجام گیرد.

بیزنس پلن، تنها یک برنامه ریزی ساده برای کار نیست. بلکه از طریق بیزنس پلن می توان فهمید که چگونه باید کار کرد، چه زمانی باید کار کرد، اولویت های مهم برای تجارت مورد نظر چیست و چه چیزهایی را باید به عنوان هدف و چه چیزهایی را به عنوان موفقیت در کار تعیین و تعریف کرد. هنگامی که شما یک تصویر دقیق از این اولویت ها داشته باشید، در صورتی که تجارتتان در خطری قرار گرفت می توانید به راحتی این خطر را پشت سر بگذارید.

در ادامه استراتژی هایی را برای چگونگی برنامه ریزی در سال 2020 ارایه می کنیم:

 

1- سه هدف واضح و روش را برای تمام سال برای خودتان مشخص کنید

با تیمتان و یا رهبرتان بنشینید و با هم به گفتگو بپردازید. سعی کنید تا هدف های اصلی را که قرار است امسال به آن ها برسید مشخص کنید. دیوید نیومن (David Newman )، یک کارآفرین موفق و مشاور در این زمینه، بیان می کند: "باید برای یک تجارت حداقل سه هدف مشخص و واضح برای یک سال بیان شده باشد. این هدف ها می توانند بیشتر در زمینه تجارت جهت گیری شده باشند و یا می توانند بیشتر جهت شخصی داشته باشند. به عنوان مثال، این که چه تعداد کنفرانس می خواهید در این سال بروید و یا این که در چه تعداد جلسه شرکت می کنید و غیره. هنگامی که هدف ها را تعیین کردید، هدف ها را با اعضای دیگر تیمتان بیان کنید و از آن ها مشاوره بخواهید. سپس بررسی کنید که آیا انجام دادن این کارها واقعا ارزش وقت و انرژی را که قرار است سرشان بگذارید دارند؟ ممکن است به نظرتان بیاید که انجام دادن برخی از این کارها بیهوده است و یا ممکن است فکر کنید که بهتر است برخی از این کارها را با اقدامات دیگر جایگزین کنید.

هنگامی که نهایتا به این نتیجه رسیدید که کدامیک از این هدف ها را انتخاب می کنید (و برای این کار هیجان زده شدید!) می توانید این هدف ها را بر روی یک پوستر بر روی دفترتان نصب کنید و یا بر روی تابلو اعلانات در سازمان قرار دهید و یا می توانید آن ها را بر روی دستکتاپ لب تابتان قرار دهید. وقتی که کم کم به پیش می روید، کاری کنید که تمام هدف های بعدی سازمان هم بر اساس همین هدف باشند.

2-  سال آینده را به بخش های کوچکتر تقسیم کنید

ممکن است نگاه کردن به 365 روز سال به شکل کامل برای شما مشکل ساز باشد. ممکن است با نگاه کردن به تمام سال به یکباره دچار ترس شوید. بنابراین سعی کنید تا برنامه ریزی خودتان را با شکستن سال به بخش های کوچکتر انجام دهید. بهترین کار این است که سال را به بازه های زمانی سه ماهه تقسیم کنید. سپس آن سه ماه را به سه تا یک ماه تقسیم کنید. ببینید که در ماه اول از سه ماهه اول چکار می توانید بکنید. به اصطلاح "زیر-هدف" شما برای ماه چیست؟ سپس می توانید این ماه اول را به چهار هفته تقسیم کنید و برنامه خودتان را برای هرکدام از هفته ها بیان کنید. ببینید که برای این که به هدفتان در سه ماهه اول سال برسید، باید در هرکدام از این سه ماه چکار کنید و بعد از مشخص شدن برنامه هرماه، ببینید که در هر هفته باید چکار کنید. در صورتی که این گونه کار کنید، احساس می کنید که کارهایتان بیشتر سازماندهی شده است و احساس منظم بودن بیشتری می کنید. در این صورت می دانید که تکلیفتان در انجام برنامه های روزانه چیست و می توانید این کار را دقیق انجام دهید. این کار باعث می شود که شما همیشه خواهید توانست کنترل تجارتی را که می خواهید انجام دهید بدست بگیرید.

 

3. برای خودتان برنامه ریزی روزمره داشته باشید

بهتر است برای خودتان برنامه ریزی کنید که زمان شروع و زمان پایان کار به شکل روزمره در آن مشخص باشد. در چنین حالتی شما قادر خواهید بود که کارهایتان را منظم تر انجام دهید و همچنین وقت اضافه تری برای انجام کارهای دیگر پیدا خواهید کرد. ساختار ژنتیک بدن انسان به گونه ای ساخته شده است که نمی تواند بیست و چهار ساعته کار کند. باید همیشه استراحت داشته باشد و ساعت هایی را در شبانه روز به کارهای دیگر بپردازد. بنابراین سعی کنید طوری برنامه ریزی کنید که همیشه زمان هایی را هم برای استراحت داشته باشید.

 

4 - برای تفریحات هم برنامه ریزی کنید

بر خلاف تصور عده ای از افراد، داشتن تفریح در کار و رفتن به مسافرت های تفریحی باعث می شود که کیفیت زندگی افراد بهتر باشد و آن ها بتوانند بهتر کارشان را ادامه دهند. اما سپالا (Emma Seppala)، نویسنده کتاب روان شناسی روز بیان می کند که "این که حتی برای مدت کوتاهی در آخر هفته بیرون بروید منجر می شود که تا حدود زیادی از میزان استرس کاریتان کم می شود و همین موضوع منجر می شود که بازدهی شما وقتی که به کار برمی گردید، بیشتر شود. رفتن به مسافرت های طولانی مدت تر باعث می شود که شما حتی از نظر کیفیت کاری بهتر هم عمل کنید"

 

فکر نکنید که مدتی به تعطیلات رفتن یعنی دور شدن از کار. این تفکر اشتباه است. وقتی که مدتی به تعطیلات می روید، در حقیقت ذهنتان را برای کار بیشتر آماده می کنید و از کار دور نمی شوید. بدانید که اگر همیشه حتی وقتی که به استخر می روید با لب تابتان کار کنید، این کار برای شما مفید نخواهد بود میزان سودآوری تجارتتان پایین خواهد آمد.

 


نوشته شده در تاريخ یک شنبه 20 بهمن 1398برچسب:بیزیتس پلن, طرح کسب وکار, اشتغال, هدف, برنامه, خودکفایی, مشاوره,, توسط رایان بهروزی

 

شناختن یک کسب و کار چگونه صورت می‌گیرد؟ این روزها کشف علاقه مندی‌ها برای کارآفرینان می‌تواند سریع‌ترین راه برای افزایش شانس ایجاد یک کسب و کار موفق باشد.

حالا این علائق را چگونه کشف کنیم؟

 

تمرین 1. فهرستی از افرادی تهیه کنید که در جایگاهی هستند که شما دوست دارید، همان جا باشید.

یک جمله ی معروف می‌گوید که لازم نیست شما چرخ را دوباره اختراع کنید. زندگی افرادی را مطالعه کنید که در حوزه ی مورد علاقه ی شما موفق بوده‌اند. بررسی کنید که این افراد چرا و چگونه موفق بوده اند، در حالی که سایرین کمر خم کرده‌اند و شکست می‌خورند. ساختاری برای پی گرفتن مسیر آنها طراحی کنید. به گزارش دریک، اگر می‌خواهید خلاق باشید، باید یک برنامه رسمی و مدون آماده کنید. لزوماً این برنامه شما نیست که باید خلاقانه باشد، بلکه مسیر و فرآیندی که طی می‌کنید باید سرشار از خلاقیت باشد.

 

تمرین 2.کودکی خود را مرور کنید. وقتی بچه بودید دوست داشتید چکار کنید؟

خیلی جالب است که برخی از ما تا حد زیادی از چیزهایی که انجام دادن شان تمام لذت ما بوده است، جدا شده‌ایم. یک لیست از تمام چیزهایی که در کودکی از آنها لذت می‌بردید، تهیه کنید. آیا هنوز هم از این فعالیت‌ها لذت می‌برید؟ تحقیقات نشان می‌دهد که چیزهای بسیاری می‌توان از بازی‌های دوران کودکی یا حتی بزرگسالی استنباط کرد. چند فعالیت مثبت در کودکی، یا حتی غذاهایی که می‌خوردید یا اتفاقات آن دوران را مرور کنید. برای شروع این سوالات را از خودتان بپرسید: در حال‌حاضر چه چیزی در زندگی شما می‌تواند تغییر کند یا به زندگی تان اضافه شود؟ تجربیات گذشته ی شما چگونه می‌تواند انتخاب‌های شغلی کنونی شما را شکل دهد؟

 

 تمرین 3.فکر خود را از کسب و کار رها کنید.

با وجود این که ممکن است خارج شدن از فضای کسب و کار برای شما جالب به نظر نیاید، ولی گاهی مغز شما نیاز دارد از بعضی افکار رها شود. شاید این کار برای شما با نویسندگی، نقاشی، دویدن یا حتی باغبانی کردن، محقق شود. بعد از این کار شما می‌توانید هر فکر کسب و کاری که به ذهن تان می‌رسد را یادداشت کنید. از این که افکار شما تا چه اندزه جدید شده اند، شگفت زده خواهید شد. غرق شدن در طبیعت و دنیای هنر ذهن شما را باز خواهد کرد.

 


نوشته شده در تاريخ دو شنبه 14 بهمن 1398برچسب:بیزینس پلن, طرح توجیهی, طرح کسب و کار, مهاجرت, بیزینس پلن آماده,شغل, توسط رایان بهروزی


 

داشتن یک "طرح تجاری" یا Business Plan  یکی از مهم ترین ابزارهایی است که یک فردی که می خواهد استارت آپ را شروع کند باید در جعبه ابزارش داشته باشد. ولی نوشتن این طرح تجاری ممکن است کار دشواری باشد.

 

ایجاد کردن یک طرح تجاری که دارای جزئیات مناسبی باشد، علاوه بر چالش هایی که از نظر روانی برای شما ایجاد می کند، نیاز به زمان و تلاش زیادی دارد. هنگامی که شما استارت آپ را ایجاد می کنید، مانند هرگونه سرمایه گذاری دیگری، احتیاج دارید اطمینان پیدا کنید که چیز باارزشی به شما برگردانده می شود و برای همین هم نیاز به ایجاد یک طرح تجاری دارید.

 

-ولی یک طرح تجاری موفق باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ اثراتی که می تواند بر روی موفقیت استارت آپ شما داشته باشد چیست؟

 

بر اساس یک مطالعه ای که توسط ژورنال کارآفرینی، بر روی بیشتر از 1000 کارآفرین انجام شد، آن دسته از کارآفرینان و موسسان کمپانی که دارای طرح تجاری بودند و از همان ابتدا می دانستند که باید چکار کنند، نسبت به دسته دیگر که طرح تجاری برای شروع کار نداشتند و نمی دانستند که چه باید بکنند، موفقیت بیشتری داشتند. همچنین بر اساس یک مطالعه دیگر، در دو کارآفرین که دارای شرایط یکسان بودند (شرایطی مانند سن و تجربه)، کارآفرینانی که برای تولید استارت آپ خودشان طرح تجاری داشتند، 16 درصد احتمال بیشتری وجود داشتند که موفق تر باشند.

پروفسور فرانسیس گرین (Francis Greene)، در محاصبه ای که با Business Insider داشت گفت :

" واضح است که اگر شما برای کار برنامه ریزی کنید، موفق خواهید شد. بنابراین داشتن یک طرح تجاری موسسان استارت آپ ها را به موفقیت نزدیک تر می کند."

 

-چه زمانی بهتر است که کارآفرینان دست به کار نوشتن طرح توجیهی شوند؟

پروفسور گرین و همکارش کریستینا هوپ (Christina Hopp) بر این باورند که زمان ایده آل برای نوشتن طرح تجاری، زمانی است که استفاده از این طرح منجر به بهترین نتیجه ها شود. این زمان تقریبا برابر با 12 ماه بعد از شروع کردن ایده اولیه و تقریبا یک سال قبل از وارد کردن فرآورده یا خدمات مورد نظر به بازار می باشد.

پروفسور گرین می گوید که طرح های تجاری "تخیلاتی رمانتیک" هستند. از این نظر که در طرح های تجاری، یک تصویر ایده آل از چیزی که هنوز اتفاق نیفتاده است، نقاشی می شود. پروفسون استیون بلنک، که در رشته کارآفرینی و استارت آپ درس می دهد، در این زمینه توافق دارد. او در گفتگو با Business Insider می گوید: " من همیشه گفته ام که موضوع نوشتن طرح تجاری موضوعی است که باید بسیار از آن چیزی که هست جدی تر گرفته شود و باید آن را در یک دپارتمان زبان و ادبیات انگلیسی به همراه درس های دیگر درس داد چون طرح تجاری تبدیل به بهترین نوشتار خلاقانه ای می شود که فرد موسس یک کمپانی در تمام عمرش خواهد نوشت! در حقیقت یک طرح تجاری موفق، همان ویژگی هایی را دارد که یک کتاب رمان موفق را جذاب می کند. بهترین طرح های تجاری ریشه در حقیقت دارند و به شیوه ای خلاقانه، تصویری از یک آینده ایده آل را ایجاد کرده اند."

 

پروفسور گرین می گوید:

" زمان نوشتن یک طرح تجاری اهمیت زیادی دارد. این که بخواهیم یک طرح تجاری را در همان اول کار بنویسیم، کار درستی نیست. چون شما هیچ ایده ای از بازار و رقابت هایی که در آن وجود دارد ندارید. در عوض این کار، بهتر است که اولین شش ماه را صرف بررسی و یافتن حقیقت هایی در این باره و جمع آوری شواهدی بکنید که نهایتا می توانند زمینه مناسبی را برای استراتژی هسته ای استارت آپ شما ایجاد کنند"

 

در این مرحله است که شما از یک تجارت بر اساس اعتقادات (Belief-based Business) به سمت یک تجارت بر اساس حقیقت ها (Fact-based Business) می روید. البته حرفی که پروسفور گرین و پروسفور بلانک درباره طرح تجاری می زنند به این معنی نیست که شما نباید اصلا طرح تجاری بنویسید! بلکه هردوی این استادان بر این عقیده هستند که باید قبل از نوشتن طرح تجاری اطلاعاتی کسب کرد. آن ها می گویند که طرح تجاری باید در زمان صحیحش نوشته شود.

نتیجه تحقیقاتی که پروفسور گرین در این رابطه انجام داده است، همچنین درباره مدت زمانی که باید طول بکشد که یک طرح تجاری نوشته شود نیز اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می دهد. بر اساس تحقیقات او، این زمان چیزی تقریبا برابر با هشت هفته باید باشد.

این که زمان بسیار زیاد و یا بسیار کمی بر روی آن بگذارید منجر می شود که بسیاری از تلاش های شما به هدر برود. البته افرادی هم بوده اند که طرح های تجاری را در زمانی خیلی کوتاه تر از آن چه که باید بنویسند، نوشته اند ولی خود آن ها در مصاحبه هایشان به دیگران توصیه کرده اند که زمان بیشتری را به این کار اختصاص دهند.

یکی از مهم ترین دلایلی که طرح تجاری نوشته می شود، این است که فرد موسس یک تجارت، درک بهتری از احتیاجات مالیش قبل از ایجاد کردن تجارتش داشته باشد. به گفته پروفسور گرین، افرادی که می خواهند که تجارت جدید را ایجاد کنند، باید طرح تجاری خودشان را با وضعیت مالیشان هماهنگ کنند که این هم یکی دیگر از دلایل مهمی است که طرح تجاری نباید در ابتدای کار نوشته شود.

در صورتی که شما به اندازه کافی برای تاسیس کردن یک استارت آپ آمادگی مالی ندارید، نباید در همان ابتدا شروع به نوشتن طرح تجاری کنید چون در این صورت ناهماهنگی در کارتان ایجاد می شود و شما شکست خواهید خورد.

بنابراین شما باید قبل از نوشتن طرح تجاری برای ایده کارآفرینی تان  به نقطه اول برگردید و سعی کنید دانش و تجربه خودتان را بیشتر کنید و بعد از آن به فکر نوشتن یک طرح تجاری باشید.

 


نوشته شده در تاريخ یک شنبه 13 بهمن 1398برچسب:بیزیتس پلن, طرح کسب وکار, اشتغال, هدف, برنامه, خودکفایی, مشاوره,کارآفرینی,استارتاپ, توسط رایان بهروزی

 

 

 

عامل اصلی بقا و رشد در شرایط سخت چیست؟ ماری کلی، نویسنده 11 کتاب درباره رشد اقتصادی و رهبری و مدیر عامل شرکت "رهبران فعال" می گوید "تمرکز". به عقیده او:

 

" ما در تفکر خودمان، محدودیت چگونگی دیدن چیزها را داریم. خانم ماری کلی، به عنوان یک فرد روان شناس نظامی، 40000 فرد نظامی را در طول 21 سال تربیت کرده است او می گوید: "اگر فرد تمرکز داشته باشد و یک استراتژی برای خودش ایجاد کند، می تواند سختی های زندگی را به خوبی پشت سر بگذارد".

 

این موضوع برای فردی که می خواهد یک تجارت را به راه بیندازد هم صادق است و چنین فردی نیاز دارد که یک استراتژی برای تجارتی که می خواهد ایجاد کند داشته باشد فردی که می خواهد برای اولین بار یک تجارت را ایجاد کند، باید در وهله اول بداند که می خواهد چکار کند و هدفش از ایجاد این کار چیست. همچنین باید تعریفش را از موفقیت در این کار تعیین کند. تمام این ها را می توان در یک "بیزنس پلن یا طرح تجاری جا داد. بنابراین نیاز به یک "بیزنس پلن" برای یک تجارت بسیار احساس می شود. به عقیده خانم کلی، ایجاد کردن یک طرح تجاری، کاری ساده است.

 

چگونگی نگارش یک بیزینس پلن 5 دقیقه ای:

 

او می گوید می توان در عرض پنج دقیقه یک طرح تجاری ایجاد کرد:

لطفا جاهای خالی را با فکر برای خودتان پرکنید.

 

-  تصویر کلی؛

اول از همه مشخص کنید که می خواهید کلا چکار کنید و برای چه کسی

" من ...................... را می فروشم/فراهم می کنم"

برای افرادی که ............(مشخصات کالا را ذکر کنید در ذهن خودتان البته یا روی کاغذ بیاوردی)

 

-  عملکرد تجاری

در تجارت، شما معمولا بر روی برآورده کردن نیازها، حل کردن مشکلات و یا ارتقای کیفیت زندگی گروهی از افراد تمرکز می کنید؛

من دارم به.................... کمک می کنم

من دارم ..................... را ارتقا می دهم

من دارم خلاص شدن از شر............... را راحت تر می کنم

 

- موضوعات مالی

برای این که در یک تجارت موفق شوید، باید سودمندی داشته باشید؛ یعنی پول دربیاورید. سودآوری به این معنی است که میزان درآمد شما از میزان هزینه هایی که برای کار خرج می کنید فزون باشد؛

من .................. هزینه می کنم

من................... درآمد دارم

همچنین اگر ................. را انجام دهم، می توانم بیشتر درآمد داشته باشم.

 

- بازاریابی؛

نیاز است که مردم درباره شما و فرآورده های شما بدانند؛

مشتریان از طریق ............... از من یاد می گیرند

برنامه من برای شبکه های اجتماعی شامل .................. است.

 

-مدیریت

شما به هنگام ایجاد یک تجارت، نمی توانید همه کارها را خودتان انجام دهید. باید کارها و وظایف را رده بندی کنید و کارهایی را که در آن ها ضعیف هستید و یا افراد دیگر می توانند این کارها را راحت تر انجام دهند را به ان ها بسپارید

من دوست دارم................ را انجام دهم

................... به من کمک می کنند

 

-موفقیت

اطمینان حاصل کنید که دقیقا مفهوم موفقیت برای شما تعریف شده است. سعی کنید مسیری را که قرار است بپیمایید و دستاوردهایی را که قرار است بدست بیاورید بررسی کنید

من فکر می کنم موفق هستم وقتی که تعداد ........................ مشتری داشته باشد، به میزان ........... فرآورده بفروشم و اطمینان داشته باشم که میزان .............. دلار درآمد دارم.


نوشته شده در تاريخ یک شنبه 6 بهمن 1398برچسب:بازاریابی,بیزینس پلن,طرح توجیهی,کسب و کار,مدل بیزینس پلن, توسط رایان بهروزی

 

 

نوشتن طرح کسب و کار Business Plan برای بسیاری از  صاحبان کسب‌وکار غیرضروری می‌آید، مگر اینکه به دنبال کمک مالی باشند که این برای کشور ما بسیار خجالت‌آور است. به خاطر عدم مطالعه این افراد ،  هیچ اطلاعی در خصوص مزایای نوشتن طرح کسب و کار ندارند.

اما شما به مطالعه ی پست های قبلی میتوانید اطلاعات جامعی در مورد نگارش بیزینس پلن,تکنیک های بیزینس پلن و اهداف نگارش طرح کسب و کار مطالعه کنید و بعد با خواندن این پست با 5 مزیت را برای نوشتن طرح کسب و کار آشنا شوید. 

 

فوایده نوشتن طرح کسب و کار:

1. اولویت‌ها همواره خاطر نشان می‌شود
 علاوه بر استراتژی، اولویت‌های دیگر در بین عوامل کسب‌وکار شما وجود دارد مانند رشد، مدیریت و سلامت مالی.

2.اصلاحات کسب‌وکار برای جلوگیری از ضرر.

داشتن یک طرح کسب و کار به شما امکان می‌دهد که در مورد کسب‌وکار فعال و واکنش‌پذیر باشد. منتظر نمانید تا اتفاقی بیافتد باید برنامه‌ریزی داشته باشید. باید نتایج ردیابی و ایجاد اصلاحات در طی دوره دائما رخ دهد. یک طرح تجاری پیش‌بینی آینده را در پی دارد ، می‌توان گفت که یک افسانه است. در عوض، انتظارات را برآورده می‌کند و پیش‌فرض‌ها را ایجاد می‌کند تا شما بتوانید با اصلاح امور، آینده را مدیریت کنید.

3.نقاط کلیدی تعیین شده ، شما را در مسیر مدنظر نگه می‌دارد.
از طرح کسب و کار برای تعیین تاریخ و مهلت انجام یک کار استفاده کنید. تاریخ و عملی که باید تا آن تاریخ باید انجام شود همان نقاط کلیدی هستند. این حتی برای کسب‌وکار یک نفره ارزشمند و کاربردی است.

4.تخمین‌های علمی بسیار بهتر هستند
در برنامه خود برای اصلاح تخمین‌های علمی استفاده نمایید ( تخمین بر اساس تحلیل علمی اطلاعات ) در مورد چیزهایی مانند بازار بالقوه، فروش، هزینه فروش و فرآیندهای کسب‌وکار.

5.تخمین‌های علمی بسیار بهتر هستند
در برنامه خود برای اصلاح تخمین‌های علمی استفاده نمایید ( تخمین بر اساس تحلیل علمی اطلاعات ) در مورد چیزهایی مانند بازار بالقوه، فروش، هزینه فروش و فرآیندهای کسب‌وکار.


نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 3 بهمن 1398برچسب:بیزینس پلن,طرح کسب و کار,تکنیک,نگارش,مالی,استراتژِی, توسط رایان بهروزی
معرفی پرفروش ترین کتاب های انتشارات کلید پژوه (دسته کتاب های اقتصاد و مدیریت) معرفی پرفروش ترین کتاب های انتشارات کلید پژوه (دسته کتاب های روانشناسی) نکات مهم در نگارش بیزینس‌پلن یا برنامه کسب‌وکار طرح توجیهی کسب و کار : راهنمای مراحل تهیه و نوشتن طرح توجیهی چیست 100توصیه برای این که در نوشتن طرح تجاری موفق شوید! (بخش دوم) 100 توصیه برای این که در نوشتن طرح تجاری موفق شوید! (بخش اول) 4 ويژگي كه براي انتخاب نام برندتان بايد در نظر داشته باشد! 9 نکته مهم که برای نوشتن پایان نامه باید به آن توجه داشته باشید. چگونه در هشت قدم آسان یک برنامه تجاری ساده بنویسید! طرح توجیهی چگونه نوشته می شود؟ طرح توجیهی چیست 20 دلیلی که باید بیزینس پلن داشته باشید طرح تجاری چگونه می تواند منجر به افزایش میزان سرمایه شرکت شما شود؟ می خواهید برای شرکتتان یک بیزنس پلن بنویسید؟ بیزینس پلن چیست و اجزای آن کدامند؟ مرحله های نوشتن یک طرح تجاری (بیزنس پلن) کدامند؟ انواع بیزنس پلن ها کدامند؟
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک