نگارش بیزینس پلن و طرح توجیهی
 

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





 

چرا باید بیانیه ماموریت بنویسیم؟

 

یکی از نکته های مهمی که در نوشتن بیانیه ماموریت مهم است، این است که آیا حقیقتا باید یک بیانیه ماموریت بنویسیم یا خیر! اصلا آیا نوشتن یک بیانیه ماموریت لازم است یا لازم نیست؟

پاسخ این سوال این است که: "بستگی دارد!" بله! درست است! در صورتی که یک بیانیه ماموریت خوب بنویسید؛ نوشتن آن بهتر از ننوشتن آن است اما در صورتی که یک بیانیه ماموریتی بنویسید که کیفیت مناسبی نداشته باشد (بیانیه ماموریتی بنویسید که ننوشتن آن از نوشتن آن بهتر باشد!!!) همان بهتر که اصلا کلا بی خیال نوشتن آن شوید و کار را کنار بگذارید. اصلا نیازی نیست که حتما یک بیانیه ماموریت داشته باشید! وقتی که یک سازمانی داشته باشید که کار خاصی انجام می دهد و می خواهد برای خودش ماموریت خاصی داشته باشد؛ در صورتی که این توانایی را نداشته باشد که به خوبی ماموریتش را انتقال دهد؛ بهتر است که اصلا برای خودش بیانیه ماموریت نداشته باشد.

بیانیه ماموریتی که شما می نویسید، باید مفید و مختصر باشد و حتما شامل چهار بخش عمده باشد:

  • بخش اول: بخش معرفی شرکت مورد نظر (نام بردن)
  • بخش دوم: بخش مشخص کردن افرادی که می خواهند به عنوان مشتریان این شرکت قلمداد شوند
  • بخش سوم: بخش مشخص کردن خدمات و اطلاعاتی که در این شرکت داده می شود
  • بخش پایانی (بخش چهارم): بخش سودمندی: بخشی که مشخص می کند که بیانیه ماموریت چه سودی برای مشتریان و به طور کلی برای همه افراد جامعه دارد

به عنوان مثال، در شکل زیر، یک نمونه از بیانیه ماموریت آورده شده است که دارای تمام بخش های بالا می باشد:

شرکت اوربیت بلاگ (بخش اول: نام شرکت در این جا آورده شده است) شرکتی است که برای بازاریابان دیجیتالی (بخش دوم: بخشی است که در آن مشتریان مشخص شده اند) می توانند در آن توصیه های مربوط به متخصصان درباره طراحی وب سایت و بازاریابی محتوایی (بخش سوم، بخشی است که در آن اطلاعات مربوطه مشخص شده است) را پیدا کنند. هدف ما این است که مشتریان بتوانند از وب سایت نتیجه های بهتری بگیرند. (بخش چهارم، بخشی است که در آن مشخص شده است که کار شرکت چه سودی برای مشتریان مورد نظر دارد)

در صورتی که سعی کنید بیانیه ماموریتتان را به این شکل بنویسید؛ می توانید انتظار داشته باشید که کارتان به درستی پیش برود. در غیر این صورت، با مشکل مواجه خواهید شد.

نوشتن بیانیه ماموریت چه تاثیراتی بر روی میزان موفقیت یک شرکت و سازمان دارد؟

ممکن است از خودتان بپرسید که یک تکه کاغذ چه تاثیری بر روی موفقیت شرکت دارد؟ مگر این کاغذ چه چیز ارزشمندی دارد که منجر به موفقیت یک شرکت بزرگ می شود؟ باید گفت که نوشتن یک تکه کاغذ تاثیرات شگرفت و شگفت انگیزی را می تواند بر روی میزان موفقیت شما در کارتان داشته باشد. بر اساس تحقیقاتی که در سال 2015 درباره میزان موفقیت شرکت ها و ارتباطی که این میزان موفقیت با داشتن و یا نداشتن بیانیه ماموریت این شرکت ها دارد انجام گرفت؛ معلوم شد که شرکت هایی که برای خودشان بیانیه ماموریت باکیفیتی دارند؛ نسبت به شرکت هایی که برای خودشان بیانیه ماموریت ندارند؛ احتمال موفقیت بسیار بیشتری را دارند. همچنین بر اساس نظرسنجی ها، چنین شرکت هایی حتی خودشان هم نسبت به خودشان احساس موفقیت بهتر و بیشتری می کنند!

در نمودار زیر، میزان موفقیت شرکت هایی که برای خودشان بیانیه ماموریت خوب دارند مورد بررسی قرار گرفته است.

ستون اول (بالا): شرکت هایی که دارای بیانیه ماموریت مکتوب می باشند

ستون دوم: (ستون وسط) شرکت هایی که برای خودشان بیانیه ماموریت مکتوبی ندارند

ستون آخر (ستون پایین) شرکت هایی که برای خودشان اصلا بیانیه ماموریت ندارند

رنگ آبی در شکل مشخص کننده کمترین میزان عملکرد در بازاریابی می باشد

رنگ سبز در شکل مشخص کننده بیشترین میزان موفقیت در بازاریابی می باشد

علاوه بر این تحقیقات، تحقیقات دیگری نیز در این زمینه انجام گرفته است که ثابت کرده است که برندهایی که بیانیه ماموریت مکتوب برای خودشان دارند، نسبت به شرکت هایی که برای خودشان بیانیه ماموریت مکتوبی ندارند؛ احتمال سه برابر بیشتر وجود داشت که بگویند در بازاریابی عملکرد مناسبی دارند.


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 17 ارديبهشت 1399برچسب:بیزنس, بیزنس پلن, طرح توجیهی, بیانیه ماموریت, توسط رایان بهروزی

 

سه بخش اساسی که یک بیانیه ماموریت استاندارد باید داشته باشد

 

بیانیه ماموریت، اولین پله ای است که شما به سمت رسیدن به اهدافتان در یک شرکت برمی دارید. در حقیقت وقتی که یک بیانیه ماموریت مناسب می نویسید؛ مشخص می کنید که کارتان چیست و می خواهید چه خدماتی را ارایه دهید (و یا چه محصولاتی را تولید کنید) و این خدمات (و محصولات) شرکت شما به چه دردی می خورند و چه فایده ای دارند؟

بیانیه ماموریت شما، در حقیقت بیانیه ای است که شما از ماموریت (هدف) خودتان از تشکیل دادن یک شرکت و تجارت داشته اید. شما در این بیانیه مشخص می کنید که هدفتان چه بوده است والبته این کار را باید به یک شکل بسیار ساده ای انجام دهید. به عبارت دیگر، بیانیه ماموریت شما بسیار ساده است و هر فردی باید به راحتی با خواندن آن تعریفی از شرکت شما داشته باشد و یک تصویری از شرکت و تجارتتان در ذهنش نقش ببندد. به عنوان مثال، بیانیه ماموریت شما می تواند شکلی مانند شکل زیر داشته باشد:

"شرکت ما جایی است که مشتریانی که.......... هستند می توانند محتوایی را که ......... است پیدا کنند و این کار به آنها این گونه سود می رساند که......."

وظیفه شما این است که از قبل به این موضوع فکر کنید و سپس برای خودتان محتوایی را که نیاز دارید تهیه نمایید. فراموش نکنید که به جای "شرکت ما" می توانید هرکدام از چیزهایی را بنویسید که با شرکتتان در ارتباط می باشد و همسو با آن کار می کند. به عنوان مثال این چیزها می تواند شامل موارد زیر باشد:

-  وب سایت ما، وبلاگ ما و یا منابع ما....

- محتوای ایمیلی ما

-  اکانت های شبکه های اجتماعی ما

- رویدادهایی که در شرکت ما برگزار می شوند، ویدیوهای مربوط به شرکت ما، پادکست های ما و یا هر نوع دیگری از محتوا

اکنون بیاید در جمله ای که در بالا تعریف کردیم؛ درباره بخش های جاخالی بیشتر صحبت کنیم و این بخش ها را بازتر نماییم. در ابتدا با بخش مربوط به "مشتریانی که...." شروع می کنیم. بنابراین درباره مشتریان صحبت می کنیم:

بخش اول: بخش مربوط به مشتریان

هنگامی که می خواهید برای شرکتتان بازاریابی کنید؛ نکته ای که باید درنظر بگیرید این است که بهتر است که تنها آن دسته از بازاریابان را درنظر بگیرید که احتمال زیادی دارد که مشتری شما شوند. در صورتی که بازاریابانی را درنظر بگیرید که احتمال این که مشتری شما شوند کم است؛ نمی توانید کارتان را با موفقیت انجام دهید. اما این موضوع، زمانی که می خواهید برای شرکتتان یک بیانیه ماموریت بنویسید؛ صدق نمی کند. وقتی که می خواهید برای خودتان یک بیانیه ماموریت بنویسید؛ بهتر است که طیف وسیعی از مشتریان را مورد خطاب قرار دهید. به بیان شفاف تر، به هنگام نوشتن بیانیه ماموریت، طیف مخاطبینی که باید برای آنها بیانیه ماموریت بنویسید؛ باید خیلی وسیع تر از زمانی باشد که می خواهید بازاریابی کنید. چون به هنگام بازاریابی امید دارید که افرادی که می خواهید برای آنها بازاریابی کنید؛ از شما خرید کنند. بنابراین وقتی که بازاریابی می کنید بهتر است بر روی آن دسته از مشتریانی سرمایه گذاری کنید که احتمال این که محصولات (و یا خدمات) شما را بخرند زیادتر از افراد دیگر باشد. اما در صورتی که بخواهید برای شرکتتان بیانیه ماموریت بنویسید؛ چنین وضعیتی وجود نخواهد داشت. در حقیقت در این شرایط شما می خواهید به تمام افرادی که به نوعی با شرکت شما مرتبط هستند ثابت کنید که می خواهید با آنها ارتباط داشته باشید. در صورتی که در بازاریابی این گونه نیست. به عبارت دیگر در بازاریابی محتوایی شما با دو نوع از مشتریان روبرو هستید:

  • دسته اول مشتریان بالقوه یا Potentila Customers هستند که شما امیدوارید تا به آنها محصولات  و یا خدماتتان را بفروشید.
  • دسته دوم مشتریانی هستند که هرچقدر هم که برای آنها بازاریابی کنید؛ احتمال این که مشتری شوند خیلی کم می باشد.

زمانی که می خواهید برای شرکتتان یک بیانیه ماموریت بنویسید؛ باید بدانید که این دسته دوم (که نسبت به دسته اول بسیار گسترده تر هم می باشند) می توانند برای شما سودمند باشند. به این دلیل که زمانی که بیانیه ماموریت می نویسید؛ و هدفتان صرفا بازاریابی محض نمی باشد، این افراد می توانند افرادی باشند که در صورتی که شرکت شما را شناختند؛ آن را به همکاران، دوستان، آشنایان و خانواده و خویشاوندان خود معرفی کنند. بنابراین شما این فرصت را خواهید داشت تا از طریق این کانال، به یک دسته دیگری از مخاطبین برسید که به آن اصطلاحا "مخاطبین ثانویه" گفته می شود. بنابراین در این جا بهتر است که نه تنها برای مشتریان بالقوه، بلکه برای تمام مشتریان بازاریابی کنید.

بخش دوم: مربوط به آن چه که تولید می کنید

بخش دیگرمرتبط با آن چه است که تولید می کنید. این بخش اهمیت ویژه ای دارد به این دلیل که کلید کار شما می باشد. در حقیقت بخش آن چه که تولید می کنید؛ بخشی است که مربوط به تمام دستاوردهایی است که شرکتتان دارد و باید تولید کنید. تمام کارهایی که در شرکت انجام می دهید به نوعی به شکل مستقیم و غیرمستقیم مربوط به این بخش می باشند. در این بخش شما باید حتما تمام کارهایی را که برای مشتریان انجام می دهید و همچنین تمام خدماتی را که ارایه می دهید مطرح کنید. یکی از اشتباهاتی که بسیاری از شرکت ها در نوشتن بیانیه ماموریت مرتکب می شوند؛ اشتباه در نوشتن این بخش است. شما در این بخش نباید زیاد از حد از خودتان تعریف کنید. نباید آن چه را که نیستید ادعا کنید و باید حقیقت را دقیقا همان طور که هستید برای آنها بیان کنید. شما در این بخش باید کاملا صادق و راستگو باشید و بدانید که داشتن صداقت یکی از مهم ترین نکته هایی اشت که باید به آن توجه داشته باشید. در صورتی که یک شرکت کوچک هستید که فرآورده هایی بسیار پیش پا افتاده تولید می کنید؛ نباید بترسید و آن گونه که نیستید خودتان را نشان دهید. به این دلیل که طولی نمی کشد که همه افراد خواهند فهمید که کارتان چیست و سطح کیفیت کارتان به چه اندازه است. طولی نمی کشد که حقیقت بر همگان آشکار می شود بنابراین سعی کنید که در این رابطه دروغ نگویید.

بخش سوم: بخش سودمندی

این بخش هم می تواند به عنوان یک بخش تکمیلی در نوشتن بیانیه ماموریت شما تاثیرگذار باشد. محتوایی که در این بخش می نویسید، باید کاربردی باشد؛ حداقل باید به گونه ای سرگرم کننده باشد که مخاطبین و افرادی که این بیانیه را می خوانند بتوانند به خوبی با آن رابطه برقرار کنند. هدف شما از نوشتن این بخش از بیانیه ماموریت این است که به مشتریان و مخاطبین و افرادی که این بیانیه را می خوانند بگویید که چه سودی از کارهای شما می کنند. شما باید به آنها بگویید که کارهایی که می کنید برای آنها چه سودی دارد و چه دردی را از جامعه درمان می کند. محتوای این بخش باید به گونه ای باشد که آنها بعد از خواندن آن بتوانند درک کنند که با خرید کردن از شرکت شما و تبدیل شدن به مشتری شما، چه سودی خواهند برد. بنابراین در نوشتن این بخش سعی کنید دقت لازم را داشته باشید و این بخش را با دقت بسیار زیاد بنویسید.


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 17 ارديبهشت 1399برچسب:بیزنس, بیزنس پلن, طرح توجیهی, بیانیه ماموریت, بیانیه ماموریت استاندارد, توسط رایان بهروزی

 

بیانیه ماموریت چیست؟

 

در این پست قصد داریم تا تعریفی از بیانیه ماموریت در یک شرکت برای شما ارایه کنیم. بیانیه ماموریت، یک ابزار کاربردی برای تجارت ها می باشد. در حقیقت بیانیه ماموریت، "چرایی" استراتژی تجارت مورد نظر می باشد.

بیانیه ماموریت، اهدافی را که یک شرکت دارد، به سه روش عمده زیر تعریف می کند

  • اول: تعریف می کند که شرکت برای مشتریانش چکار می کند؟
  • دوم: تعریف می کند که شرکت برای کارکنانش چکار می کند؟
  • سوم: تعریف می کند که شرکت برای صاحبانش چکار می کند؟
  • چهارم: شرکت برای جامعه اش چکار می کند؟
  • پنجم: شرکت برای کل دنیا چکار می کند؟

موضوع بیانیه ماموریت موضوع خیلی مهمی می باشد. این که شما اولین بیانیه ماموریت را برای شرکت خودتان ایجاد کنید؛ در حقیقت می تواند شانس شما برای تعریف کردن اهدافی باشد که شرکتتان دارد. شما همچنین با داشتن یک بیانیه ماموریت خوب، می توانید فرهنگ سازمانی شرکتتان را به همگان نشان دهید؛ اخلاق سازمانی خودتان را به آنها نشان دهید. همچنین داشتن یک بیانیه ماموریت مناسب، برای خود شما هم خیلی خوب است. به این دلیل که در بسیاری از موارد ممکن است روزمرگی زندگی باعث شود که شما از یادتان برود که اصلا هدفتان از تشکیل دادن این شرکت چه بوده است و به همین خاطر هم داشتن یک بیانیه شرکت مناسب می تواند به شما کمک کند تا برخی اوقات دوباره برگردید و نگاهی نو به داستان بوجود آمدن شرکتتان بیندازید و درک کنید که برای چه این کار را انجام داده اید و دوباره در مسیر درست قرار بگیرید.

اما یادتان باشد که بیانیه ماموریت می تواند باکیفیت و بی کیفیت باشد. ممکن است شما فکر کنید که حتما لازم است که یک بیانیه ماموریت داشته باشید. اما این گونه نیست. در حقیقت در صورتی که فکر کنید که صرفا داشتن یک بیزنس پلن (طرح تجاری) می تواند دلیلی برای این شود که شما برای خودتان یک بیانیه ماموریت داشته باشید؛ در اشتباه می باشید. به شما توصیه می شود که اگر می خواهید بیانیه ماموریت بی کیفیتی بنویسید؛ "وقت خودتان را برای نوشتن یک بیانیه ماموریت بی کفیت تلف نکنید".  بنابراین اگر می خواهید واقعا برای خودتان یک بیانیه ماموریت داشته باشید؛ بهتر است که یا یک بیانیه ماموریت باکیفیتی برای خودتان ایجاد کنید و یا این که اصلا کلا بی خیال آن شوید و وقتتان را برای این کار تلف نکنید! تعداد زیادی از بیانیه ماموریت ها هستند که کاملا به درد نخور و بی معنی می باشند و اصلا فایده ای ندارند و تنها دلیلی که آنها را می نویسند این است که برخی از متخصصان به آنها می گویند که باید آن را بنویسی!

اولین ویژگی که یک بیانیه ماموریت خوب باید داشته باشد این است که نباید در آن از کلمات گنگ استفاده شده باشد و این بیانیه باید به شیوه ای واضح حرفش را بزند. در صورتی که شما از قبل در شرکتتان یک بیانیه ماموریت دارید؛ سعی کنید آن را این گونه مورد آزمایش قرار دهید: اول از همه از خودتان این سوال را بپرسید که آیا حقیقتا، این بیانیه باعث می شود که شما از تجارت های دیگر متمایز شوید؟ در صورتی که شما یک مشتری را که از شرکت شما و چند شرکت دیگر هم خرید کرده است و بیانیه ماموریت هیچ کدام از این شرکت ها را نمی داند  پیدا کنید و سعی کنید که  بیانیه ماموریت تمام این شرکت ها را برای این فرد بخوانید و سپس از او بخواهید تا تشخیص دهد که کدامیک از این بیانیه های ماموریت مربوط به شرکت شما می باشد؛ آیا می تواند تشخیص دهد که کدامیک از آنها مربوط به شرکت شما بوده است؟

در صورتی که چنین باشد؛ می توان نتیجه گرفت که شما برای شرکتتان یک بیانیه ماموریت خوب دارید. همان طور که اشاره شد؛ در صورتی که می بینید که داشتن و نداشتن بیانیه ماموریت یک شرکت برای شما تفاوتی نمی کند؛ بهتر است که آن را ننویسید!


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 17 ارديبهشت 1399برچسب:بیزنس, بیزنس پلن, طرح توجیهی, بیانیه ماموریت, توسط رایان بهروزی
معرفی پرفروش ترین کتاب های انتشارات کلید پژوه (دسته کتاب های اقتصاد و مدیریت) معرفی پرفروش ترین کتاب های انتشارات کلید پژوه (دسته کتاب های روانشناسی) نکات مهم در نگارش بیزینس‌پلن یا برنامه کسب‌وکار طرح توجیهی کسب و کار : راهنمای مراحل تهیه و نوشتن طرح توجیهی چیست 100توصیه برای این که در نوشتن طرح تجاری موفق شوید! (بخش دوم) 100 توصیه برای این که در نوشتن طرح تجاری موفق شوید! (بخش اول) 4 ويژگي كه براي انتخاب نام برندتان بايد در نظر داشته باشد! 9 نکته مهم که برای نوشتن پایان نامه باید به آن توجه داشته باشید. چگونه در هشت قدم آسان یک برنامه تجاری ساده بنویسید! طرح توجیهی چگونه نوشته می شود؟ طرح توجیهی چیست 20 دلیلی که باید بیزینس پلن داشته باشید طرح تجاری چگونه می تواند منجر به افزایش میزان سرمایه شرکت شما شود؟ می خواهید برای شرکتتان یک بیزنس پلن بنویسید؟ بیزینس پلن چیست و اجزای آن کدامند؟ مرحله های نوشتن یک طرح تجاری (بیزنس پلن) کدامند؟ انواع بیزنس پلن ها کدامند؟
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک