نگارش بیزینس پلن و طرح توجیهی
 

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





 

1.تحقیق و تحلیل در بازار
در این مرحله، بخش بازار را که مرتبط با بخش قبلی بوده است، گسترده تر کنید و آن را رشد دهید. سعی کنید بررسی کنید که برای این که در این تجارت موفق شوید، نیاز دارید چه کارهایی انجام دهید. باید چکار کنید که بتوانید در این راه پیشرفت کنید. بررسی کنید که می خواهید کمپانی در چه مسیری رشد کند؟

حدودا 8 میلیارد انسان در سیاره زمین زندگی می کنند. باید سعی کنید ببینید که شما می خواهد کدام دسته از مخاطبین را تحت تاثیر قرار دهید و طرف شما چه نوع افرادی اشت؟ سعی کنید انسان ها را به بخش های کوچکتری تقسیم بندی کنید و بررسی کنید که تجارتی که شما می خواهید راه بیندازید قصد دارد کدامیک از این افراد را راضی کند.
در این بخش، سعی کنید از تحلیل قدیمی SWOT استفاده کنید. در این جا سعی کنید نقاط قوت، ضعف، موقعیت ها و تهدیدها و همچنین پارامترهای دیگر را که مرتبط با کمپانیتان است مورد بررسی قرار دهید و بعد از تحلیل، فکر کنید که برای رسیدن به این نتیجه باید چکار کنید؟

2. نقشه عملیاتی
به احتمال زیاد طرح ریزی کردن برای این قسمت، یعنی قسمت عملیاتی که کمپانی شما انجام می دهند، به احتمال زیاد سخت ترین بخش از عملیات است. بنابراین سعی کنید بهترین تلاشتان را بکنید تا میزان فروش و خدمات را به بهترین شکل ممکن مشخص کنید و بررسی کنید که دقیقا می خواهید چکار کنید. این که طرح ریزی کنید که عملیاتی که کمپانی شما قرار است انجام دهد چگونه باید باشد کار سختی است ولی این بخش یکی از بخش های ضروری برای این کار است.

3.پلن بازاریابی و فروش
هنگامی که تمام مراحل فوق را با دقت انجام دادید، وقت آن می رسد که به بخش بازاریابی و فروش توجه کنید. در این جا نیاز خواهید داشت که یک استراتژی دقیقی برای بازاریابی و فروش طرح ریزی کنید.
این که چگونه تجارت خودتان را ارتقا دهید، المان مهمی از موفقیت شما می باشد. در حقیقت وقتی که به بازاریابی و فروش توجه می کنید، این بخش را هم مدنظر قرار داده اید که چگونه تجارت خودتان را رشد دهید. البته از آن جایی که در این زمینه کانال های بازاریابی وسیعی وجود دارد، بنابراین شما ممکن است نیاز به مشاوره در این زمینه داشته باشید تا بتوانید بهترین پنل را برای بازاریابی و فروش داشته باشید. فراموش نکنید که برنامه ریزی برای بازاریابی و فروش یکی از مهم ترین بخش های ایجاد یک بیزنس پلن هستند.


4.تخمین زدن هزینه های استارت آپ و میزان رشدی که در این استارت آپ خواهید داشت

یکی از بخش های مهم در بیزنس پلن، تخمین زدن هزینه های استارت آپ و میزان رشدی که در این استارت آپ خواهید داشت می باشد. شما در این بخش باید به طور دقیق و با استفاده از تحلیل های آماری، به بررسی این موضوع بپردازید که چگونه می توانید سودآوری استارت آپ خودتان را افزایش دهید و این کار را می توانید با تخمین زدن هزینه های استارت آپ و میزان رشدی که در این استارت آپ خواهید داشت انجام دهید.

 

 


نوشته شده در تاريخ سه شنبه 24 دی 1398برچسب:بیزینس پلن,موفقیت,هزینه,تخمین,طرح توجیهی,نگارش,استارتاپ, توسط رایان بهروزی

 

 

به‌طور متوسط، موفق‌ترین کارآفرینان کسانی بودند که بعد از گذشت شش تا ۱۲ ماه بعد از راه‌اندازی استارتاپ نسبت به نوشتن طرح کسب‌وکار یا بیزینس پلن اقدام کردند. نوشتن طرح کسب‌وکار در این بازه‌ی زمانی شانس دریافت سرمایه را تقریبا هشت درصد افزایش داده است؛ درصورتی‌که دیرتر نوشتن یا زودتر نوشتن آن تأثیری روی موفقیت کسب‌وکار در آینده نگذاشته است.

تحقیق بعدی روی این سؤال انجام شد که چه مقدار زمان برای نوشتن طرح کسب‌و کار لازم است. تحقیقات نشان داد بهترین زمان برای نوشتن طرح کسب‌وکار، سه ماه است. صرف سه ماه زمان برای نوشتن طرح کسب‌وکار شانس دریافت سرمایه را تا ۱۲ درصد افزایش می‌دهد. صرف زمان بیشتر از سه ماه برای نوشتن طرح کسب‌وکار بی‌فایده است؛ زیرا اطلاعات مورد استفاده در طرح، اعتبار خود را از دست می‌دهند. همچنین تکمیل کردن طرح در بازه‌ی زمانی یک تا دو ماه بی‌فایده است. کارآفرینی که بخواهد نوشتن طرح را در زمان کوتاه تمام کند، بهتر است اصلا خودش را به زحمت نیندازد.

رعایت سلسله مراتب در نوشتن طرح کسب‌و کار یا بیزینس پلن بسیار مهم است. نوشتن طرح، همزمان با تعریف بازار و جمع‌آوری اطلاعات در مورد رقبا به هیچ عنوان شانس دریافت سرمایه را افزایش نمی‌دهد. از طرفی نوشتن طرح بعد ازاستخدام نیروهای جدید و تزریق سرمایه نیز فایده‌ای ندارد.

نوشتن طرح کسب‌وکار باید در مرحله‌ی مشخص و زمان مناسب انجام شود. در غیر این صورت هیچ فایده‌ای ندارد

 

 

و اما جواب اصلی که  قصد شما از بازدید سایت ما بود این هست که؛

بهترین زمان برای نوشتن طرح کسب‌و کار زمانی است که کارآفرین وارد مذاکره با مشتری‌ها می‌شود و محصول خود را برای ورود به بازار آماده می‌کند و از طرفی برای فعالیت‌های بازاریابی آماده می‌شود. نوشتن طرح کسب‌وکار در این بازه‌ی زمانی شانس دریافت سرمایه را ۲۷ درصد افزایش می‌دهد. یک طرح کسب‌وکار خوب، طرحی است که به‌طور کامل فرصت‌های کسب‌وکار را توضیح دهد، مشتری‌ها را کامل معرفی کند، مزایای استارتاپ نسبت به رقبا را شرح دهد و طرح درآمدی کسب‌وکار را بازگو کند.

درنهایت فراموش نکنید که زمان‌بندی برای نوشتن طرح کسب‌ وکار بسیار مهم است. طرح کسب‌وکار نباید زود نوشته شود، نباید زمان زیادی برای نوشتن آن صرف شود و همزمان با سایر فعالیت‌های استارتاپ صورت بگیرد. این قوانین باید از طرف تمامی کارآفرینان و مدیرانی رعایت شود که در بازاری با شرایط متغیر فعالیت می‌کنند.


نوشته شده در تاريخ دو شنبه 23 دی 1398برچسب:بیزینس پلن,طرح توجیهی کسب وکار,بازاریابی,استارتاپ, توسط رایان بهروزی

تفاوت بیزینس پلن و بیزینس مدل در چیست؟

 

 

بیزینس مدل 

بوم کسب و کار در ابتدا توسط آقای Alexander Osterwalder معرفی شد و در واقع الگویی برای توسعه کسب و کار، به شکل یک جدول بصری است. این بوم شامل عناصر ویژه‌ای است که مجموعه آن‌ها در کنار هم، ویژگی‌های کلی یک کسب و کار را نشان می­دهد.

این عناصر که برای هر شرکت و یا محصولی باید تعریف شود عبارتند از:

  1. شرکای کلیدی
  2. مشتریان
  3. ارزش پیشنهادی
  4. فعالیت‌های اصلی
  5. منابع اصلی
  6. ارتباط با مشتریان
  7. کانال توزیع
  8. جریان درآمدی
  9. ساختار هزینه‌ها

به روش مرسوم، این بوم را در ابعاد بزرگ چاپ می­‌کنند و در محیط کار اعضای تیم نصب می­‌کنند. هم تیمی‌ها یادداشت‌های خود را به صورت استیکر روی بوم می­‌چسبانند و از یادداشت‌های دیگران استفاده می‌کنند.

از نظر سازمان کسب و کار و استارتاپ‌های آمریکا، بیزینس مدل شاهرگ و اساس یک شرکت است که ایده اولیه شرکت و نحوه اجرای آن را توصیف می­کند و چگونگی کسب درآمد و سود کسب و کار را مشخص می‌کند.

 بیزینس پلن 

بیزینس پلن مانند ساختار سازمانی و بدنه شرکت است که به توصیف جزئیات کسب و کار می­پردازد و برنامه ریزی و استراتژی سازمان را در یک بازه زمانی مشخص ارائه می‌دهد.

یک طرح کسب و کار یا بیزینس پلن، سندی است که به کسب و کارها درباره محصولات و خدمات، چگونگی بدست آوردن پول، رهبری و منابع انسانی، تامین مالی، مدل‌های عملیاتی و دیگر جزییاتی که برای موفقیت ضروری هستند، به طور مفصل توضیح می­‌دهد.

 

حوزه‌های اصلی یک بیزینس پلن عبارتند از:

  • چکیده برنامه اجرایی
  • شرح شرکت
  • محصولات و خدمات
  • برنامه بازاریابی
  • برنامه عملیاتی
  • مدیریت و سازمان
  • برنامه مالی
  • پیوست‌ها

این بیزینس پلن راهنمای شما، نقشه راه شما و اساساً به عنوان یک طرح اولیه برای کسب‌وکار شما عمل می‌کند.

 

 

تفاوت بیزینس پلن و بیزینس مدل چیست؟

در واقع واضح ترین تفاوت بین این دو، در میزان پرداختن به جزییات است. حجم یک بیزینس پلن ممکن است حتی تا 100 صفحه افزایش یابد اما یک بیزینس مدل تنها در یک صفحه نگاشته می‌­شود.

پیزینس پلن اکثرا هنگام تامین مالی شرکت و جذب سرمایه ارائه می‌شود. در حالی که بیزینس مدل عمدتا هدفش فرم دهی و پایه ریزی یک کسب و کار نوپا است.

باید در نظر داشت این دو کاملا به هم وابسته هستند و چنانچه یکی تغییر کند دیگری هم تغییر می­‌کند.

برای مثال اگر جریان مالی توصیف شده در مدل کسب و کار تغییر کند، برنامه و ساختار رسیدن به آن جریان مالی در بیزینس پلن هم تغییر خواهد کرد.

همچنین طرح‌ها و مدل‌های کسب و کار همواره پویا هستند و همزمان با تغییر و رشد شرکت تغییر می­کنند و شرکت را در مسیر رشد و موفقیت یاری خواهند کرد.

 


نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 19 دی 1398برچسب:بیزینس پلن, طرح توجیهی, طرح کسب و کار, مهاجرت, بیزینس پلن آماده, بیزینس مدل, توسط رایان بهروزی

 

هنر فروش و بیزینس پلن

یکی از بدترین نتیجه‌هایی که استارت آپ شما می‌تواند بدهد این است که بعد از اینکه شما زمان و هزینه زیادی را صرف ساختن آن کردید، مردم حاضر نشوند بابت آن پولی بدهند. 

خیلی از استارت آپ ها تا این مرحله پیش می‌آیند و دقیقا همینجا شکست می‌خورند!

اما بازاریابان چاره آن را هم پیدا کردند! 

ایده‌تان را قبل از اینکه حتی عملی کنید بازاریابی کرده و بفروشید! 

قبل از اینکه حتی چیزی بسازید!

 

یعنی چه که ایده‌ مان را قبل از ساختن بفروشیم؟

شاید ایده اینکه چیزی را که حتی وجود ندارد بخواهید بفروشید کمی عجیب و حتی نادرست به نظرتان بیاید اما صبر کنید! شما خیلی

راحت می‌توانید این کار را بدون هیچ دروغی انجام بدهید و حتی برای ایده استارت آپ خودتان ارزش سازی بکنید! برای اینکه درست

متوجه این تکنیک بشوید مثال خیلی خوبی برای شما می‌آوردم: آیا تا به حال اسم شرکت "زیرو کیتر" (zero cater) را شنیده‌اید؟ این

شرکت یک نمونه بسیار موفق استارت آپ است که توانسته در زمانی کوتاه به درآمدی میلیون دلاری برسد (این استارت آپ در سال

2009 راه‌اندازی شده است!).

 

شرکت زیرو کیتر چه کاره است؟

ایده این استارت آپ می‌تواند یکی از عجیب‌ترین ایده‌هایی باشد که تا بحال شنیده‌اید! اصلا تا حالا دیده‎اید که در هر شرکتی یک زمان مشخص شده برای ناهار وجود دارد و در این زمان غلغله‌ای به پا می‌شود؟ هر کسی به دری می‌زند و از اینکه غذایش کم یا سرد است گلایه می‌‍کند؟ و البته عده‌ای هم هستند که اصلا غذایی با خودشان نمی‌آورند. استارت آپ زیرو کیتر برای حل این مشکل به وجود آمده است!

این استارت آگ که الان شاید بیش از 250 کارمند دارد با شرکت‌های مختلف قرارداد بسته و سیستم اتوماسیون تغذیه به آن‌ها می‌دهد: یعنی کارکنان بصورت روزانه یا هفتگی وارد این سیستم شده و برای خودشان غذا رزرو می‌کنند و هر روز غذا بصورت تازه و داغ برایشان آورده می‌شود بدون اینکه یک قاشق هم با خودشان جابجا کنند. درضمن زیرو کیتر این امکان را نیز به شما می‌دهد که علاوه بر غذای اصلی، مخلفات و خوراکی‌های دیگر هم در ساعات مختلف روز داشته باشید!

زمانی که آقای ثابتی به این نتیجه رسید که ایده‌اش به اندازه کافی طرفدار دارد و می‌تواند از طریق آن به موفقیت و درآمد برسد، شروع به پیدا کردن شریک و عملی کردن ایده کرد! پس حالا دیدید که این کارآفرین بدون هیچ دروغ و بدون هیچ مشکلی ایده خودش را قبل از اینکه به عرصه عمل برساند بازاریابی کرد تا از موفقیت آن مطمئن شود. فکر کنم بهتر است که نظر آرام ثابتی را از زبان خودش هم بشونیم:

یادم می‌آید که آن زمان خیلی خجالت زده بودم چون استارت آپ "تکنولوژیکی" من یک خط هم کد و برنامه کامپیوتری نداشت هیچ، تنها چیزی که داشت یک خودکار و یک دفتر بزرگ بود!
اما سرانجام خجالت خودم را پشت سر گذاشتم و یاد گرفتم که اولین قانون فروش این است که از فروختن خجالت نکشم!

 

چگونه ایده‌تان را بفروشید!

معمولا بنیان گذاران چون اول راه هستند سرمایه و دستاورد ملموس چندانی ندارند که با استفاده از آن‌ها به فروش برسند. بنابراین اگر می‌خواهید که ایده استارت آپی شما بدون نیاز به سرمایه چندان به فروش برسد باید بتوانید نشان بدهید که شما تصویر بزرگی از آینده دارید. حالا منظورم از "تصویر بزرگ از آینده" این است که ایده شما باید به قدری جذاب و بزرگ باشد که بتواند نظر سرمایه داران و مشتریان را به خودش جلب کند.

البته همین کار را در جذب کارمند هم باید در نظر داشته باشید. چرا؟ چون تقریبا هیچ کس حاضر نیست که شغل تضمینی خودش را برای کار در یک استارت آپی که حتی مطمئن نیست بتواند حقوق کارکنانش را بدهد کار کند. پس شما باید تصویری از استارت آپ خودتان به او بدهید که بتوانید به او انگیزه بدهید. انگیزه‌ای برای اینکه جزئی از این استارت آپ جدید باشد. همینطور سرمایه گذاران هم دوست دارند فکر کنند که دارند روی بزرگ ترین رویداد آینده سرمایه گذاری می‌کنند.

همچنین حتما یادتان باشد که وقتی در مورد استارت آپ‌تان برای یک سرمایه گذار حرف می‌زنید منافع او را در نظر بگیرید. یعنی چه؟ منظورم این است که این سرمایه گذار برایش مهم نیست که شما از این استارت آپ چه سودی می‌برید بلکه چیزی که برایش مهم این است که او از این قضیه چه سودی می‌برد. همچنین با کارمندانتان در مورد مزایای کار کردن برای شما صحبت کنید، نه منافع شخصی استارت آپ برای شما.

در این زمینه دوست دارم که به یک نمونه ادبی هم نگاه بیندازیم. دیل کارنگی (Dale Carnegie) که یک نویسنده و سخنران آمریکایی بود کتابی در زمینه جلب توجه مردم و تاثیر گذاشتن روی آنها نوشته است. با اینکه تقریبا صد سال از انتشار این کتاب می‌گذرد اما بعضی از اصول آن به قدری درست و تاثیرگذارند که هنوز هم به آن ها عمل می‌شود. خب حالا ببینیم که راهکارهای کارنگی برای تاثیر گذاشتن روی مردم چیست:

  • در طرف مقابلت یک خواسته عمیق به وجود بیاور.

  • به یاد داشته باش که اسم یک شخص برایش شیرین‌ترین و مهم‌ترین صدایی است که می‌تواند به هر زبانی بشنود.

  • همیشه نفع طرف مقابلت را در نظر داشته باش و در مورد آن صحبت کن.

  • کاری کن که طرف مقابلت احساس اهمیت بکند و این کار را صمیمانه انجام بده.

  • ایده‌های خودت را با علاقه و اشتیاق ارائه بده.

 

اولین قدم در ارائه ایده‌تان باید زمینه سازی برای راه حلتان باشد. مشکلی که مشتری‌تان دارد را مطرح کنید تا این احساس درد در او دوباره به وجود بیاید.  استفاده از داستان در ارائه یکی از راه‌های موثر جلب توجه شنونده است و همچنین می‌تواند ارتباط و همزادپنداری در مشتری را بیشتر کند.

زمانی که این جو را درست کردید شروع به توضیح راه حلتان بکنید. هر چقدر که راه حل شما پیچیده و دشوار باشد سعی کنید به ساده‌ترین شکل ممکن آن را ارائه بدهید که طرف مقابل منظور شما را درک کند. هرچه توضیح شما جذاب‌تر، پرمعنی‌تر و ساده‌تر باشد درک آن برای مخاطب شما راحت‌تر خواهد بود. درضمن توضیحات خودتان را مختصر و مرتبط بکنید چراکه توضیح دادن تمام ویژگی‌ها و جزئیات ایده‌تان باعث می‌شود که حوصله مخاطب‌تان سر رفته و به شما توجه نکند.

حالا که صحبت از ارائه ایده و ساده بودن آن شده، بیاید به نظر مارک ساستر (سرمایه‌گذار آمریکایی) هم نگاهی بیندازیم و ببینیم که به عنوان یک سرمایه گذار چه دیدگاهی نسبت به سادگی یا پیچیدگی ارائه ایده دارد:

 

اکثر افرادی که برای سرمایه گذاری پیش من می‌آیند از اصطلاحات تخصصی استفاده می‌کنند اما فلسفه کار من خیلی ساده است: اگر شما نتوانید کاری که می‌کنید را به زبان ساده به من توضیح بدهید من این برداشت را می‌کنم که خودتان هم نمی‌دانید در مورد چه چیزی حرف می‌زنید و فقط دارید پشت ماسکی از اصطلاحات تخصصی قائم می‌شوید تا باهوش‌تر به نظر برسید. به نظر من سخت‌ترین موضوع را هم می‌توان به زبانی ساده بیان کرد. من همیشه دوست دارم که افراد از مثال‌های دنیای واقعی استفاده کنند.

 

ساستر همچنین می‌گوید که اصلا هدف اصلی ارائه ایده برای یک سرمایه گذار این است که شما بتوانید توجه او را جلب کرده و تصویر مثبتی از خودتان به جا بگذارید تا این اثر بتواند منجر به سرمایه گذاری و همکاری شود. او توصیه می‌کند که ارائه‌تان را کوتاه، مرتبط و جذاب بکنید چون اگر طرف شما هیجان زده شود این یعنی شما برنده شده‌اید! سپس باید به او اجازه بدهید که در مورد ایده و ارائه شما فکر کرده و در صورت تمایل، با شما ارتباط برقرار کند.

در حین تمامی این فرایند یادتان باشد که شما به دنبال فروش و تعهد هستید. منظورم چیست؟ می‌خواهم بگویم که افرادی که به محصول شما فقط علاقه‌مند هستند و هیچ قصدی برای خرید ندارند اصلا دردی از شما دوا نمی‌کنند. خب تا اینجا با مسئله فروش آشنا شدید و دانستید که اصلا هنر برای خودش هنری است! در قسمت بعدی در مورد بیزینس پلن (یا همان طرح کسب و کار) حرف خواهیم زد.

همانطور که خدمتتان عرض کردم این راهکارها بیش از صد سال پیش مطرح شده‌اند اما همچنان تاثیر خودشان را از دست نداده‌اند!

 

 

 

حالا برای اینکه بتوانید افراد را متقاعد کنید که استارت آپ شما رویداد بزرگ آینده است باید روی اینکه شرکت‌تان چه می‌تواند بشود تمرکز کنید، نه روی اینکه شرکت شما امروز چه است یعنی به عبارت دیگر روی آینده و تصویرتان از آینده تمرکز کنید که بار این مسئولیت را بیزینس پلنی رو که نگارش میکنید بر عهده دارد با توجه به این موضوع شما باید در نوشتن بیزینس پلنتان دقت زیادی بکنید تا بتوانید نهایت سرمایه را جذب ایده و استارتاپتان بکنید. 


نوشته شده در تاريخ سه شنبه 17 دی 1398برچسب:بیزینس پلن, طرح کسب و کار, کارآفرین موفق, کسب و کار, سرمایه گذاری, هنر, فروش, استارتاپ, توسط رایان بهروزی

 

 

چطور یک بیزینس پلن استاندارد برای مهاجرت به استرالیا از طریق سرمایه گذاری بنویسیم؟

 

 

 

سرمایه گذاری از روش های ممکن برای دریافت ویزا و یا اقامت استرالیا است. از شرایط اولیه برای درخواست این ویزا داشتن بیزینس پلن است. در واقع برای اخذ ویزای سرمایه گذاری باید طرح تجاری یا همان بیزینس پلن (Business Plan) متقاعد کننده ای بنویسید تا احتمال پذیرش درخواست شما برای ویزا یا اقامت بیشتر شود. اکثر سرمایه گذاران با این سوال روبرو هستند که چطور برای مهاجرت به استرالیا از طریق سرمایه گذاری یک بیزینس پلن استاندارد بنویسیم؟ و آیا کمک گرفتن از کارشناسان این حوزه در پذیرش بیزینس پلن تاثیری دارد؟

همانطور که می دانید ویزای های سرمایه گذاری و کارآفرینی مانند: ویزای ۱۸۸ و ، ویزای ۱۳۲، ویزای و … داشتن بیزینس پلن را به عنوان یکی از اسناد الزامی بیان کرده اند. اما بیزینس پلن چه نقشی در پذیرش درخواست این ویزاها دارد؟

چرا باید طرح توجیهی نوشت؟

اگرچه طرح توجیهی در ایران بیشتر به عنوان یک سند الزامی برای گرفتن وام کارآفرینی یا با هدف جذب سرمایه گذار انجام می شود و خیلی هم خوانده نمی شود اما در استرالیا قضیه خیلی متفاوت است. با نوشتن یک طرح توجیهی یا BP منسجم به دولت استرالیا اعلام می کنید که برنامه ای شفاف و جدی برای راه اندازی کسب و کار در این کشور دارید و با تحقیق و داده های درست می خواهید در این کشور سرمایه گذاری یا کارآفرینی کنید و در نهایت به این کشور مهاجرت کنید.
طرح توجیهی باید شفاف باشد و مطالبی که در آن می نویسید کاملا اهداف تجاری شما را نشان دهد. از زیاده گویی و اطلاعات بیهوده در این سند باید خودداری کنید و فرمت استاندارد آن را رعایت کنید.

 

چه نکاتی باید در یک طرح تجاری رعایت شود؟

رعایت نکات زیر در بیزینس پلن برای مهاجرت به استرالیا ضروری و اثربخش است:

1 -طرح تجاری را باید به زبان انگلیسی و با رعایت دستور زبان و نگارش صحیح بنویسید. قطعا آشنایی با اصطلاحات تخصصی انگلیسی در موضوعی که می خواهید برای آن بیزینس پلن بنویسید و آشنایی با اصطلاحات مالی هم از الزامات یک متن استاندارد و حرفه ای است. ما در این بخش یک نمونه استاندارد مطابق سند رسمی درخواست کاندید شدن در ایالت NSW استرالیا را که برای ویزای ساب کلس ۱۳۲ منتشر شده است، آورده ایم. اطلاعات و مدعیاتی که در متن بیزینس پلن آمده است باید جامع و مانع بوده و مستند باشد. همچنین پلن کسب وکار باید این موارد را شفاف کند:

2 – اهداف کلی تجارت شما و استراتژی آن

3 – نمایی کلی از روش پیاده سازی استراتژی شامل ساختار پیشنهادی تجارت شما، ساختار مالی، استراتژی های بازاریابی و پیش بینی ها.

بیزینس پلن شما باید به صورت جزئی، چگونگی انجام تحقیقات و نتیجه آن در عملیات تجاری را نشان دهد و تجزیه و تحلیلی گویا از موارد زیر ارائه دهد:

4 – بازار استرالیا

5 – مقررات ایالتی شامل شرایط و ضوابط بازار محلی آن

6 – موارد عملیاتی مانند مشتریان فرضی، تأمین کنندگان، رقبا و پیش بینی محل تجارت

 

مسائل مالی چه مواردی را باید رعایت کنیم ؟

در بخش مسائل مالی و پولی بیزینس پلن برای استرالیا این موارد را لحاظ کنید:

  • در یک صفحه، نمودار سه ساله سود و زیان خود را مشخص کنید. جزئیات را شرح دهید (چطور به فروش پیش بینی شده دست پیدا می کنید؟ هزینه های فروش چقدر است؟ برآورد قیمت ها و حجم محصول چه میزان است؟ هزینه های اجاره و دستمزد چقدر است؟)
  • تعیین سرمایه در گردش و روش کسب آن
  • در یک صفحه، برنامه مختصری از مصارف سرمایه که شامل هزینه های استارتاپ و مصارف آینده سرمایه و روش به دست آوردن آن است تهیه کنید.

 

تحقیقات چگونه انجام می شود؟

درخواست برای کاندید شدن از سوی ایالت، نیازمند نمایش تحقیقات درباره فضای تجاری NSW و چگونگی به ثمر رساندن یک کسب و کار در این فضاست. در بیزینس پلن خود باید جزئیات اینکه چگونه این تحقیقات، فعالیت های تجاری پیشنهادی شما را تایید می کند ارائه کنید به طوری که آنالیزی شفاف از موارد زیر به دست دهید:

  • بازار استرالیا
  • فضای قانونی در NSW، شامل شرایط بازار در آنجا (مثلا مجوزاتی که برای راه اندازی کسب و کار نیاز است)
  • مسائل عملی مثل مشتریان، تأمین کنندگان، رقبای فرضی، و محل احتمالی کسب و کار.

شما باید مدارکی جهت پشتیبانی از تحقیقات خود ارائه کنید. مدارک مناسب می توانند این موارد باشند:

  • کپی های صورت جلسات با مشتریان احتمالی
  • کپی های توافقات با مشتریان
  • اگر یک کسب و کار موجود را می خرید، کپی صورت های مالی و توافقات با فروشندگان بالقوه کسب و کار

 

آیا برای داشتن بیزینس پلن حرفه ای خودمان دست به کار شویم؟

نوشتن طرح تجاری بخودی خود کار دشواری نیست اما اگر به فکر این هستید که یک بیزینس پلن حرفه ای داشته باشید که احتمال رد شدنش به حداقل برسد، پس آن را به افراد متخصص بسپارید و یا با نکاتی که ذکر کردیم میتوانید شروع به نوشتن طرح توجیهی یا بیزینس پلن خود کنید اما مراقب باشید که تمام موارد را رعایت کنید .

 


نوشته شده در تاريخ یک شنبه 15 دی 1398برچسب:بیزینس پلن, طرح توجیهی, طرح کسب و کار, مهاجرت, بیزینس پلن آماده, توسط رایان بهروزی

برای نگارش بیزینس پلن چه قواعدی را باید رعایت کنیم؟

 

برای نوشتن طرح توجیهی باید یکسری قاعده و اصول را رعایت کنید.

با اینکه این قواعد برای همه طرح های توجیهی الزامی نیستند، ‌اما میتوانند به درک راحت تر این برنامه کمک کنند. به عبارتی با استفاده از این اصول میتوان خوانایی این برنامه را برای کسانی که قرار است آن را مطالعه کنند نظیر سرمایه‌ گذاران و کارمندان و … آسانتر کنید. در اینجا به سه مورد از این قواعد اشاره میکنیم:

 

۱- کوتاه و مختصر باشد: به دو دلیل مهم باید طرح توجیهی تان کوتاه و مختصر باشد، اولاً خیلی از افراد اصلاً تمایلی به مطالعه یک برنامه ۴۰۰ صفحه ای ندارند، اما قطعاً در مواجهه با یک برنامه ۴۰ صفحه ای به مطالعه آن میپردازند. دوماً این برنامه مثل یک دستورالعمل باید باشد که مسیر کسب و کار و نحوه مدیریت آن را نشان دهد. پس باید بارها و بارها به آن مراجعه کرده و از آن استفاده کنید. حالا فکر کنید اگر این برنامه چند صد صفحه باشد، حتی خود شما نیز تمایلی به مطالعه آن نخواهید داشت.

 

۲- زبانی ساده داشته باشد: با اینکه متنی تکنیکی میتواند تخصص و میزان دانش شما در حوزه مربوطه را نشان دهد، ‌اما هنگام نوشتن طرح توجیهی باید به فکر مخاطب نیز باشید. بانکدارها و سایر سرمایه گذاران شاید به مطالعه یک متن سخت و تخصصی عادت کرده باشند اما مطالعه این نوع متنها برای همه مردم آسان نیست. اگر قصد دارید از طرح توجیهی خود به عنوان راهنمای کسب و کار استفاده کنید، پس آن را به زبانی ساده بنویسید. به این ترتیب قطعاً حتی خود شما نیز از مطالعه آن لذت میبرید.

 

۳- نیازی نیست که تخصصی باشد: یک طرح توجیهی سنتی معمولاً توسط یک متخصص کسب و کار نوشته میشود. اما از آنجا که اکثر کارآفرینان،‌ در رشته مربوطه متخصص نیستند، احساس میکنند که نمیتوانند یک طرح توجیهی جامع و عالی برای جذب سرمایه گذار تهیه کنند. هر چند برای شروع نیازی نیست که نگران این موضوع باشید، در عوض تمرکز خود را روی نوشتن یک برنامه یک صفحه ای از کسب و کارتان معطوف کنید.


نوشته شده در تاريخ شنبه 14 دی 1398برچسب:بیزینس پلن, طرح توجیهی, قواعد نگارش, کسب و کار, موفقیت, کار و تلاش, توسط رایان بهروزی

 

 از مزایای برنامه کسب و کار یا Business Plan چه می دانید؟

 

بسیاری از مردم فکر می کنند فقط استارتاپ ها به برنامه کسب و کار نیاز دارند و یا برای گرفتن وام یا جذب سرمایه گذار باید این برنامه را داشته باشند.

اما واقعیت این است که برنامه کسب و کار، مزایای فوق العاده ای برای هر تجارتی می تواند داشته باشد. علاوه بر این، برای اینکه از مزایای متعدد آن بهره مند شوید نیازی به

تهیه و نوشتن یک برنامه  رسمی نیست و معمولاً یک برنامه کسب و کار ناب (lean business plan) که فقط یک یا دو ساعت از وقت شما را می گیرد، کفایت می کند،

هر چند که باید به صورت ماهیانه آن را مرور و بازبینی کنید. برای آشنایی با مزایای برنامه کسب و کاربا استفاده از اطلاعات یک سایت خوب مطالبی رو براتون جمع آوری

کردیم که امیدواریم برایتان مفید واقع شود.

 

 

بیزینس پلن (Business Plan) نمای کلی از کسب و کار ارائه می کند.

برنامه کسب و کار به شما این امکان را می دهد تا تصویر بهتر و جامعی از کل تجارت تان داشته باشید. آیا در برنامه خود، فروش را به مخارج بازاریابی مرتبط کرده اید؟ آیا محصولات تان مناسب بازار هدف هستند؟ آیا همه هزینه ها من جمله هزینه های توسعه محصول، سرمایه در گردش، هزینه های ثابت در بلند مدت و غیره را در برنامه گنجانده اید؟ تمامی این موارد می تواند جایگاه شرکت تان و وضعیت آن را پیش روی شما قرار دهد.

برنامه کسب و کار (Business Plan) باعث تمرکز راهبردی می شود.

برای استارتاپ ها و کسب و کارهای کوچک لازم است که روی هویت های خاص شان؛ بر بازارهای هدف، خدمات یا محصولات متناسب با این بازار تمرکز داشته باشند؛ این برنامه این اتفاق را برایشان تسهیل می نماید.

برنامه کسب و کار اولویت ها را مشخص می کند.

برنامه کسب و کار به شما کمک می کند اهداف درست و مهم ترین موارد در تجارت تان را پیگیری کنید. به این ترتیب می توانید زمان، تلاش و منابع را به صورت راهبردی در جهت تحقق اولویت های کسب و کارتان اختصاص دهید.

بیزینس پلن تغییرات را مدیریت می کند.

وقتی فرایند برنامه ریزی به خوبی صورت گرفته باشد، می توانید به طور منظم پیش بینی ها را مرور کرده، پیشرفت ها را بررسی کرده و بر اساس توسعه های جدید در بازار، خود را هماهنگ کنید.

برنامه کسب و کار باعث پاسخگویی می شود.

با یک برنامه خوب می توان انتظارات را مشخص کرده و نتایج را پیگیری کرد. در واقع برنامه کسب و کار ابزاری برای مرور منظم انتظارات و وقایع پیش آمده است و اگر انتظارات برآورده نشده باشد، می توان از کارکنان یا مدیران همان بخش درخواست توضیح کرد و لذا مجبور هستند که پاسخگو باشند.

 

برنامه کسب و کار پول نقد را مدیریت می کند.

یک برنامه کسب و کار خوب، اجزای جریان نقدی را به هم مرتبط می کند. گاهی اوقات محاسبه سود، کافی به نظر می رسد اما وقتی حرف از فروش، محصولات فیزیکی، خرید اموال یا پرداخت بدهی می شود، باید جریان نقدی را برنامه ریزی و مدیریت کرد. در واقع با این برنامه می توان مشکلات را شناسایی و درصدد رفع آنها برآمد.

برنامه کسب و کار باعث همسوسازی راهبردی می شود.

آیا فعالیت روزانه تجارت تان با تاکتیک های اصلی کسب و کارتان همخوانی دارد؟ آیا این تاکتیک ها با استراتژی شما هماهنگ است؟  اگر پاسخ تان مثبت است پس همسوسازی راهبردی اتفاق افتاده و اگر پاسخ تان منفی است، عدم تناسب در برنامه ریزی کسب و کار به وضوح به چشم می خورد. به عنوان مثال چنانچه رستورانی دارید که غذاهایی با کیفیت عالی از مواد اولیه درجه یک (که فست فود نیستند) را سرو می کند و آن را به صورت آماده بر به مشتری عرضه کنید، به هیچ عنوان همسوسازی راهبردی را رعایت نکرده اید.

بیزینس پلن هدف گذاری می کند.

یک برنامه خوب کسب و کار، هدف گذاری می کند. این اهداف در واقع به عنوان اهداف اصلی تجارت محسوب می شوند و برای تحقق آنها (نظیر رسیدن به یک سطح فروش مشخص، استخدام مدیر فروش یا فعالیت در یک مکان جدید) تمام تلاش خود را به کار می بندید. مطمئنا وقتی اهداف تعریف شده باشد راحت تر می توان مسیر کسب و کار را طی کرد و به بیراهه نرفت.

بیزینس پلن اعداد و ارقام را مشخص می کند.

وقتی عملکرد تجارت خود را در قالب شاخص ها و اعداد در برنامه کسب و کار قرار می دهید می توانید به صورت ماهیانه آنها را مرور کنید. پس باید اعداد و ارقام مهم نظیر میزان فروش و مخارج، هزینه تماس ها، سفرها، سمینارها، ترافیک وب سایت، بازگشت سرمایه و غیره را در برنامه خود بگنجانید.

بیزینس پلن یک یادآوری واقع گرایانه منظم برای بررسی اوضاع فراهم می کند.

ما دوست داریم هر کاری از دست مان بر می آید برای مشتری خود انجام دهیم، اما گاهی اوقات باید کمی عقب بکشیم و کیفیت و تمرکز راهبردی خود را حفظ کنیم. قطعاً در نظر گرفتن اولویت ها و حفظ تمرکز، در بحبوحه کارهای روزمره، امر دشواری است و به همین دلیل یک برنامه خوب می تواند در نقش یک یادآور قوی و منظم، این موضوع را به صاحبان کسب و کار خاطر نشان کند.

بیزینس پلن برای جذب سرمایه به کار می رود.

سرمایه گذاران بالقوه سوالات زیادی درباره کسب و کار فعلی یا بالقوه شما دارند و یک برنامه کامل کسب و کار نه تنها به این سوالات پاسخ می دهد، بلکه نشان می دهد که فرد منظمی هستید و به تمامی منابع بازاریابی، حقوقی، مالی و انسانی و سایر جنبه های تجارت تان توجه کرده اید. علاوه بر این، برنامه کسب و کار شانس جذب سرمایه و وام بانکی را نیز افزایش می دهد.

برنامه کسب و کار برای راهنمایی و مشاوره گرفتن از دیگران مفید است.

کارشناسان کسب و کار وقتی می توانند به شما مشاوره رایگان بدهند که یک برنامه کسب و کار داشته و اعداد و ارقام را در آن گنجانده باشید. در واقع بعد از مطالعه برنامه شما می توانند پیشنهادات و راهنمایی هایی برای ارتقای کسب و کارتان ارائه کنند.

برنامه کسب و کار مشکلات را مشخص می کند.

یک برنامه کسب و کار جامع به همه زوایای راه اندازی و مدیریت شرکت می پردازد. وقتی درباره اطلاعاتی که قرار است در برنامه کسب و کار بگنجانید، تحقیق می کنید و احتمالاً متوجه می شوید فرضیات شما درباره بودجه بازاریابی، هزینه مواد، کسب مجوز، هزینه های کار، خرید یا اجاره ملک و سایر جنبه های ضروری تجارت اشتباه بوده است. اطلاع از این موضوع قبل از راه اندازی کسب و کارتان باعث می شود زمان کافی برای تغییرات و اصلاحات داشته باشید و سپس به امضای قراردادها و تعهدات بپردازید.

برنامه کسب و کار استراتژی خروج ارائه می کند.

یک برنامه کسب و کار علاوه بر ارائه راهکارهایی برای رسیدن به موفقیت، معیارهای واقع بینانه ای برای تعطیل کردن کسب و کار و جلوگیری از ضرر بیشتر را نیز مشخص می کند. معمولاً صاحبان کسب و کار نمی دانند در چنین شرایطی چطور تصمیم گیری و رفتار کنند، به همین دلیل ارقام و اعداد تعریف شده در این برنامه می تواند نشان دهد که یک تجارت رو به افول است و کمک می کند قبل از اینکه خیلی دیر شود، کسب و کار خود را تعطیل کنید و جلوی ضرر را بگیرید.

 

بیزینس پلن پیشرفت شرکت را مدیریت می کند.

با پیشرفت تجارت، خیلی از موضوعات از جمله بودجه سالیانه، تعداد کارکنان و اهداف مالی و مشتری هدف نیز تغییر می کند. در چنین شرایطی، برنامه کسب و کار به شما کمک می کند پیشرفت شرکت تان را بررسی و ارزیابی کرده و همچنین ادامه پیشرفت آن را در آینده را مدیریت کنید.

بیزینس پلن رویکرد بازاریابی را مشخص می کند.

مشتری هدف تان کیست؟ نقطه فروش منحصر به فردی که شما را متمایز از سایرین می کند، چیست؟ با چه تاکتیک هایی می توانید به مخاطب هدف دست یابید؟ بنابراین به دلیل اهمیت استراتژی بازاریابی باید بیزینس پلن در برنامه کسب و کارتان لحاظ شود.

بیزینس پلن نیازهای سازمانی و کارکنان را مدیریت می کند.

با کمک این برنامه می توان فهمید که چه فردی در کدام بخش از شرکت مشغول انجام چه وظیفه ای است. علاوه بر این مشخص می کند که آیا نیاز به کارمند بیشتر یا کمتر دارید و چطور می توانید اقدام به استخدام کارمندان جدید کنید.


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 11 دی 1398برچسب:بیزیتس پلن, طرح کسب وکار, اشتغال, هدف, برنامه, خودکفایی, مشاوره, توسط رایان بهروزی

 

 

 

در حال حاضر پیدا کردن کسب و کار مشکل اصلی ماست حالا ما میخواهیم 8 مسیر را به شما نشان دهیم که در این راه سخت کمکتون میکنه ....

 

1. بررسی خصوصیات شما به عنوان یک کارآفرین موفق در بیزینس پلن:

حتما باید توسط یک مشاوره آگاه و مسلط به ویژگی های شخصیتیتون آگاه شوید که آیا کار آفرین موفق میشوید ؟  

حالا وظیفه ما چیست؟

صلاحیت شما به عنوان یک کارآفرین با توجه به توجه به شرایط و نیازمندی های لازم بررسی میکنیم و چگونگی جذب سرمایه در بیزینس یا کسب و کارتان همچنین مشخص کردن نهادها و افراد یاری دهنده که میتوانند در این کار همراهیتان کنند رو مشخص میکنیم و در نهایت با توجه به تمام موارد بالا مشخص میکنیم که آیا توانایی اینکار رو دارید یا نه ؟

 

2. بررسی ایده کسب و کار شما در بیزینس پلن:

توی این مرحله باید بررسی کنید که آیا ایده شما قابل اجرا هست یا نه ؟

اول میایم در مورد کارتون برای شما توضیح میدیم که اصلا فلسفه ایده شما چیه ؟ و آیا در آینده بازار کاری دارد ؟

مسلما تا موقعی که نتوانید توی این مرحله به جواب قطعی برسید پا به مرحله بعدی نخواهید گذاشت .

 

 

3. معرفی محصولات و خدمات شما در بیزینس پلن:

چه ارزش افزوده ای به مشتری خود ارائه میکنید؟ چقدر این ارزش افزوده متفاوت از رقبا است؟ چقدر نوآوری دارید و در چه ابعادی؟

در این بخش وظیفه ما این است که محصول یا خدمات شما را به درستی معرفی کنیم و نقطه تمایز محصولات شما را نسبت به رقبا مشخص کنیم.

 

4.تعیین بازار هدف در بیزینس پلن:

در این قسمت باید مشخص کنید که مشتریان شما چه کسانی هستند و ایا نیازشون با محصول شما رفع میشود و اینکه متقاضیان شما در چه مکانهایی قراردادند .

 

5. تجزیه و تحلیل رقبا در بیزینس پلن:

نقاط قوت و نقاط ضعف کارتون رو میشناسید ؟میدانید رقبای کاری تون چه کاری انجام می دهند؟ 

مشاورین ما میتونند تحقیقات بازار انجام بدند و خیالتون رو از این مرحله کاملا راحت بکنند.

 

6. تعیین مکان اجرای کسب و کار شما در بیزینس پلن:

اصلا مکانی رو برای ارائه کسب و کارتان دارید ؟ اگر ندارید چه مکانی را میخواهید انتخاب کنید ؟

مشاوره های خوبی توی این زمینه داریم که با سالها کار تجارت پیش نیاز های تعیین محل کار رو براتون مشخص میکنند.

 

7.تعیین حجم بازار در بیزینس پلن:

خب حالا میرسیم به مرحله تحقیقات بازار که بررسی کنیم  چند درصد تقاضای کالای شما رو دارند .

 

8. بازاریابی محصولات شما در بیزینس پلن:

رسیدیم به مهم ترین و اصلی ترین بخش مراحل کسب و کار به نام بازاریابی ، باید به عنوان یک کارآفرین کاملا به کارتون و ایده تون و روش های نو تبلیغات و بازاریابی احاطه داشته باشید و تمام انرژی تون رو در این مرحله بزارید.

 

درنهایت امیدوارم که با یک مشاوره درست وعلمی ایده تون رو در میان بگذارید و با شناخت ایده ومسیر به یک  کارآفرین موفق تبدیل شوید.

 


نوشته شده در تاريخ سه شنبه 10 دی 1398برچسب:بیزینس پلن, کارآفرین, کارآفرینی, بازار هدف, بازاریابی , توسط رایان بهروزی
معرفی پرفروش ترین کتاب های انتشارات کلید پژوه (دسته کتاب های اقتصاد و مدیریت) معرفی پرفروش ترین کتاب های انتشارات کلید پژوه (دسته کتاب های روانشناسی) نکات مهم در نگارش بیزینس‌پلن یا برنامه کسب‌وکار طرح توجیهی کسب و کار : راهنمای مراحل تهیه و نوشتن طرح توجیهی چیست 100توصیه برای این که در نوشتن طرح تجاری موفق شوید! (بخش دوم) 100 توصیه برای این که در نوشتن طرح تجاری موفق شوید! (بخش اول) 4 ويژگي كه براي انتخاب نام برندتان بايد در نظر داشته باشد! 9 نکته مهم که برای نوشتن پایان نامه باید به آن توجه داشته باشید. چگونه در هشت قدم آسان یک برنامه تجاری ساده بنویسید! طرح توجیهی چگونه نوشته می شود؟ طرح توجیهی چیست 20 دلیلی که باید بیزینس پلن داشته باشید طرح تجاری چگونه می تواند منجر به افزایش میزان سرمایه شرکت شما شود؟ می خواهید برای شرکتتان یک بیزنس پلن بنویسید؟ بیزینس پلن چیست و اجزای آن کدامند؟ مرحله های نوشتن یک طرح تجاری (بیزنس پلن) کدامند؟ انواع بیزنس پلن ها کدامند؟
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک