نگارش بیزینس پلن و طرح توجیهی
 

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





هفت مرحله برای نوشتن طرح توجیهی

 

1) یک تحلیل اولیه انجام دهید.

کار را با برنامه ریزی کردن شروع کنید. باید بر روی نیازهای اولیه، بازاری که در آن تقاضا بیشتر از عرضه است و این که آیا محصول یا خدمات شما دارای مزیت خاصی می باشد یا خیر؟

2) یک بیانیه درآمدی آماده کنید.

در این مرحله شما باید از عقب به جلو پیش بروید. با درآمدی که از پروژه انتظار دارید شروع کنید و سپس مشخص کنید که برای رسیدن به این درآمد نیاز به چه میزان سرمایه ای دارید. وقتی این موارد را مشخص کردید، می توانید اساس بیانیه مالی خو را مشخص سازید. مواردی که در این جا باید مورد بررسی قرار دهید شامل مواردی مانند چه سرویس‌هایی مورد نیاز هستند و چه هزینه ای دارند و ... .

3) یک نظرسنجی یا تحقیقات بازار انجام دهید.

این مرحله یکی از مهم ترین مرحله‌های موفقیت طرح توجیهی است. بنابراین تا جایی که ممکن است، این مرحله را جدی بگیرید. چون خیلی مهم است در صورتی که یک سازمانی منابع مورد نیاز برای انجام دادن یک نظرسنجی مناسب را نداشته باشد، باید حتماً از خارج سازمان فردی را برای انجام این کار استخدام نماید. انجام تحقیقات بازار به شما یک تصویر واضحی از درآمدهایی که می توانید از انجام کار انتظار داشته باشید می دهد. شما برای این کار نیاز به برخی از پارامترها مانند تاثیر جغرافیا بر روی بازار، اطلاعات مردمی، تحلیل رقبا، ارزش بازار و آن چه که قرار است سهم شما باشد را دارید.

4) برنامه ریزی برای سازماندهی و عملکرد سازمان

هنگامی‌که کار مربوط به مرحله‌های قبلی انجام شد و اساس طرح توجیهی شکل گرفت، زمان آن می رسد که برنامه ریزی اصلی مقدماتی درباره سازمان صورت گیرد. این برنامه ریزی باید عمیق و شامل تمام هزینه‌های استارت آپ، سرمایه گذاری های ثابت و هزینه‌های عملیاتی باشد همچنین این هزینه‌ها می‌توانند مربوط به هزینه‌هایی مانند تجهیزات، بازاریابی، پرسنل، زنجیره تأمین و غیره باشند.

5) یک جدول مربوط به افتتاحیه و شروع کارتان تهیه کنید.

این جدول شامل تخمینی از دارایی‌هایی می باشد که در روز اول کار به آن نیاز دارید. اطلاعات مربوط به این جدول باید تا جایی که ممکن است باید دقیق باشد. شما برای این کار می‌توانید از یک لیستی استفاده کنید که شامل منابع، هزینه‌ها و بودجه موجود است. همچنین باید درباره خرید زمین، ملک، ساختن تجهیزات، تامین بودجه ها و دارایی ها نیز مطالبی در آن قرار دهید.

6) تمام داده ها را مرور کرده و آن ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید.

تمام این مرحله‌ها مهم هستند. ولی مرور و تحلیل داده‌ها به خصوص برای اطمینان حاصل کردن از این که همه چیز همان طوری است که باید باشد و هیچ چیز نیازمند تغییر و بازنگری نیست؛ مهم است. از این رو، لازم است برای مرور نهایی طرح توجیهی زمان بگذارید و دوباره مرحله هایی را که در گذشته طی کرده اید مانند بیانیه درآمد و غیره را بررسی کنید و آن ها را با هزینه‌ها مقایسه نمایید. ببینید آیا واقعاً این آمار و ارقام واقع گرایانه هستند؟ همچنین در این زمان شما می توانید درباره ریسک ها فکر کنید و آن ها را تحلیل و مدیریت نمایید.

7) برای رفتن یا نرفتن تصمیم بگیرید.

اکنون شما در مرحله ای قرار دارید که می توانید تصمیم بگیرید که آیا انجام این کار برای شما امکان پذیر می باشد یا خیر. در این مرحله کار تصمیم گیری برایتان آسان می شود چون تمام مرحله‌های قبلی انجام شده‌اند که شما به این مرحله برسید. قبل از این که تصمیم به انجام دادن یا انجام ندادن کار را بگیرید، باید برخی از چیزهای دیگری مانند را نیز درنظر داشته باشید مانند این که آیا انجام این کار نیازمند زمان و تلاش و هزینه ای هستد که برایش صرف می شود یا خیر.

بر این اساس، نه بخش اساسی یک طرح توجیهی به قرار زیرند:

- خلاصه اجرایی

- توصیف محصول/خدمات

- ملاحظات تکنولوژیکی

- بازار محصول/خدمات

- استراتژی بازاریابی

- سازمان/کارکنان

- جدول زمانبندی

- پروژه‌های مالی

- یافته ها و پیشنهادات

که البته بخش نهایی به زیربخش‌های تکنولوژی، بازاریابی، سازمان و یافته‌های مالی و توصیه‌ها تقسیم می شود.

گروه کلید(ksykg) می‌تواند کیفیت طرح توجیهی شما را ارتقا دهد. گروه کلید(ksykg) دارای کادر تخصصی می باشد که به نرم افزار کامفار تسلط دارند و می‌توانند به شما در انجام دادن پروژه کمک کنند. شما با استفاده از نرم افزار کامفار می‌توانید تحلیل‌های درست و علمی مربوط به طرح توجیهی خود را انجام دهید و نهایتاً می توانید طرح توجیهی را بهتر بنویسید. اگر برای طرح توجیهی خود برنامه‌ای دارید، می‌توانید برنامه خودتان را به شکل لیستی در این نرم افزار آپلود کنید و بخش زیادی از ادامه کار را بر عهده نرم افزار قرار دهید. بنابراین در صورتی که تصمیم گرفتید که پروژه ای در این رابطه را ایجاد کنید می توانید این کار را با استفاده از نرم افزار انجام دهید. این نرم افزار می تواند به شما در مانیتور کردن فرآیند و تهیه گزارش درباره آن کمک کند.


نوشته شده در تاريخ سه شنبه 31 تير 1399برچسب:, توسط رایان بهروزی

طرح توجیهی چیست؟

 

یک طرح توجیهی، تنها یکی از قدم هایی است که شما در طول طی کردن یک مسیر طولانی باید بردارید. اگر بخواهیم ساده بگوییم، یک طرح توجیهی، یکی از مهمترین قسمت‌های یک پروژه است. در صورتی که این طرح توجیهی نتواند پروژه را مورد حمایت قرار دهد، پروژه ای در کار نخواهد بود!

بیایید با یک تعریف ساده از طرح توجیهی شروع کنید. طرح توجیهی در حقیقت سنجشی از عملی بودن یک طرح و یا روش پیشنهادی است. دقیقاً همان طور که از نامش پیداست: طرح "توجیهی"، بیان می کند که آیا انجام این پروژه "از نظر اقتصادی و سایر عوامل توجیه پذیر است؟" به عنوان مثال آیا تکنولوژی طرحی را که پیشنهاد می کنید، را دارید؟ آیا انسان ها و ابزارها و منابع لازم برای کار را دارید؟

در طرح توجیهی، پتانسیلی که یک پروژه برای موفقیت دارد را مورد بررسی قرار می دهد. طرح توجیهی شامل 5 حوزه مختلف است که شامل موارد زیر می شود:

حوزه تکنیکی

 در این حوزه منابع تکنیکی که برای سازمان در دسترس قرار دارند، مورد بررسی قرار می گیرند. طرح توجیهی در این زمینه به سازمان ها کمک می‌کند که تعیین کنند که آیا منابع تکنیکی می توانند پاسخگوی ظرفیت ها باشند؟ این حوزه شامل ارزیابی سخت افزاری، نرم افزاری و سایر حوزه‌ها می باشد.

حوزه اقتصادی

این حوزه شامل تحلیل‌های سود/هزینه ای است که از پروژه انجام می شود. این روش به سازمان ها کمک می کند تا میزان هزینه و میزان سودی را که از انجام پروژه بدست می‌آورند را قبل از انجام پروژه مشخص کنند. با انجام این تحلیل ها بر اعتبار پروژه افزوده می شود و تصمیم گیران می توانند مزیت های مثبت اقتصادی که انجام این پروژه برای سازمان خواهد داشت را بررسی کنند.

حوزه قانونی

در این حوزه بررسی می شود که آیا جنبه های گوناگون پروژه ای که قرار است آن را آغاز کنید، با مقررات قانونی مانند قوانین محلی، قوانین حریم خصوصی داده‌ها و قوانین مربوط به شبکه های اجتماعی منافاتی دارد یا خیر. به عنوان مثال فرض کنید که یک سازمانی می خواهد در یک محل خاص، یک ساختمان جدیدی به عنوان دفتر کارش ایجاد کند. طرح توجیهی در این حوزه به کارآفرین کمک می‌کند که مکان ایده آل مربوط به سازمان تعیین و بررسی شود که آیا مکان انتخاب شده برای تجارتی که مرتبط با این نوع بازار است مناسب می باشد یا خیر.

حوزه عملیاتی

در این حوزه بررسی می شود که آیا می توان نیازهای یک سازمان بعد از اتمام پروژه برطرف کرد؟ مطالعاتی که در این حوزه انجام می شوند همچنین بررسی می‌کنند که یک پروژه جدید تا چه میزانی می‌تواند احتیاجاتی که برای یک سازمان وجود دارد را برآورده کنند؟

حوزه زمان بندی

این حوزه مهم ترین بخش از تحقیق برای نوشتن طرح توجیهی می باشد. چون اگر پروژه ای در زمان مورد نیازش کامل نشود، شکست می خورد. در این حوزه شروع تا پایان پروژه از نظر زمانی تخمین زده می شود.

شکل طرح توجیهی:

تحلیلی از پروژه ای که قرار است به انجام برسانید؛ برای این که تعیین کنید که آیا انجام آن شدنی است و آیا ارزش دارد که جلو بروید؟

هنگامی که این حوزه ها مورد سنجش قرار گرفتند؛ طرح توجیهی نوشته می‌شود. با استفاده از این طرح شما می‌توانید هرگونه محدودیتی (شامل محدودیت‌های درونی مانند محدودیت‌های تکنیکی، تکنولوژیکی، بودجه، منابع و غیره و محدودیت‌های بیرونی مانند محدودیت‌های مالی، بازاریابی و غیره) را که پروژه تان ممکن است با آن روبرو شود را از بین ببرید.


نوشته شده در تاريخ سه شنبه 31 تير 1399برچسب:, توسط رایان بهروزی

 

20 دلیلی که باید بیزینس پلن داشته باشید

 

1) برای این که ثابت کنید که شما تجارتتان را جدی گرفته اید.

وقتی که شما برای خودتان یک بیزینس پلن رسمی داشته باشید؛ می توانید به تمام افرادی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم با شما در ارتباط می باشد ثابت کنید که حقیقات می خواهید کاری جدی انجام دهید و می خواهید برای خودتان یک تجارت ایجاد کنید. وقتی که شما به عنوان یک شرکت برای خودتان بیزینس پلن داشته باشید، می توانید به تمام آنها ثابت کنید که دارید حقیقتا کار انجام می دهید و بنابراین این افراد هم به شما اعتماد می کنند و سعی می کنند تا به شما کمک کنند.

2) برای این که برای کارهایی که در آینده می خواهید انجام دهید هدف گذاری کنید.

بیزینس پلن شما باید به گونه ای باشد که به صورت کاملا واضح هدف طولانی مدتی را که شما می خواهید در مسیر طولانی کار به آن برسید را برای شما مشخص کند. شما باید با استفاده از این بیزینس پلن به عنوان یک ابزار، بتوانید کاری کنید که مشخص شود که می خواهید چکار کنید. در صورتی که شرکتی بیزینس پلن نداشته باشد؛ نمی تواند به درستی اهداف طولانی مدت خودش را مشخص کند

3) برای این که رقبای خودتان را بهتر بشناسید.

داشتن یک بیزینس پلن شما را وادار می کند که شرایط بازار را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید و وضعیت رقیبان خودتان را به خوبی بشناسید. تمام شرکت هایی که در زمینه هر صنعتی فعالیت می کنند، برای خودشان رقبایی دارند که این رقبا به فرم رقبای مستقیم و یا رقبای غیرمستقیم ممکن است وجود داشته باشند. بنابراین خیلی مهم است که شما همه این رقبای خودتان را بشناسید که بیزینس پلن  چنین امکانی را برای شما فراهم می کند و شما می توانید اطلاعات مربوط به آنها را تجزیه و تحلیل کنید.

4) برای این که مشتریان خودتان را بهتر بشناسید.

در صورتی که شما یک بیزینس پلن داشته باشید؛ این بیزینس پلن به شما کمک می کند تا درک بهتری نسبت به مشتریانتان هم داشته باشید. شما با استفاده از بیزینس پلن بررسی می کنید که چرا آنها خرید می کنند؟ چرا خرید نمی کنند؟ چه زمانی خرید می کنند؟ چه زمانی خرید نمی کنند؟ و غیره. داشتن یک بیزینس پلن شما را وادار می کند تا یک تحلیل و بررسی مستقیم و دقیقی از مشتریانتان داشته باشید که این موضوع در راه موفق شدن تجارت شما کمک فراوان می کند.

5) برای این که بسیاری از طرح هایی که در گذشته در ذهنتان داشته اید را مورد تحلیل قرار دهید

داشتن یک بیزینس پلن موفق به شما کمک می کند تا تمام طرح هایی  که در گذشته برای خودتان داشته اید و فکر می کردید که ممکن است این طرح ها به موفقیت برسند را بررسی کنید و سعی کنید تا آنها را بنویسید و بر اساس اطلاعاتی که در این زمینه وجود دارد این بیزینس پلن ها را بررسی کنید. این کار این امکان را به شما می دهد که اعتبار این طرح ها را به راحتی بررسی کنید.

6) برای این که موقعیت کلی خودتان را بسنجید

با استفاده از بیزینس پلن شما می توانید موقعیت کلی خودتان را مورد سنجش قرار دهید. شما می توانید بررسی کنید که موقعیتتان به چه شکلی است؟ چه کارهایی را می توانید با توجه به موقعیتی که در آن هستید انجام دهید؟ آیا می توانید با توجه به موقعیت و ویژگی هایی که دارید، کارهایی انجام دهید که برای شما خیلی سودمند باشد؟ آیا می توانید از موقعیت خود استفاده کنید برای این که میزان درآمدتان را بیشتر و بیشتر کنید؟ و سوالاتی از این قبیل.

7) برای این که "مدل درآمدی" خودتان را به صورت دقیق ثبت کنید.

در صورتی که شرکت شما برای خودش یک بیزینس پلن داشته باشد؛ شما می توانید با استفاده از این بیزینس پلن بررسی کنید که دقیقا به چه شیوه ای تجارت شما می تواند پول درآورد. به این کار، ایجاد کردن یک مدل درآمدی گفته می شود. این موضوع برای شما خیلی مهم است چون به شما کمک می کند تا شیوه هایی را برای داشتن یک درآمد مناسب برای خودتان ایجاد کنید (با توجه به اطلاعاتی که درباره مدل درآمدی شرکت بدست آورده اید؛ انجام این کار آسان می شود!)

8) برای این که نیازهای مالی شرکت را تعیین کنید

با استفاده از بیزینس پلن شما می توانید بررسی کنید که شرکت شما چه نیازهایی از نظر مالی دارد. می توانید بررسی کنید که تا چه اندازه نیاز است که سرمایه شرکت را افزایش دهید؟ یکی از دلایلی که شما بیزینس پلن را تولید می کنید این است که به شما کمک کند تا تعیین کنید که دقیقا به چه میزان سرمایه برای رونق بخشیدن به تجارتتان نیاز دارید. بنابراین بیزینس پلن به شما این امکان را می دهد که درک درستی از نیازهای سرمایه ای تجارتتان پیدا کنید.

9) برای این که سرمایه گذاران را به خود جلب کنید

یکی دیگر از کاربردهای بسیار مهم داشتن یک بیزینس پلن این است که شما با استفاده از آن می توانید به سرمایه گذارانی که به صورت بالقوه این امکان را دارند که بر سر پروژه هایی که شما می خواهید انجام دهید سرمایه گذاری کنند این امکان را بدهید که بدانند که مزیت هایی که سرمایه گذاری کردن بر سر پروژه های شما دارد چیست و بنابراین سعی کنند تا بر سر پروژه های شما سرمایه گذاری کنند. وقتی آنها استراتژی اصلی تجارت شما را بدانند و سودهایی که ممکن است با سرمایه گذاری کردن بر سر کار شما عایدشان شود را درک کنند؛ شانس این که بر روی کارهای شما سرمایه گذاری کنند بیشتر می شود

10) برای این که ریسک انجام پروژه های بی فایده را کاهش دهید

وقتی که شما برای خودتان یک بیزینس پلن خواهید داشته باشید تمام پیامدهای روش های مختلف انجام پروژه های مختلف را مورد بررسی قرار می دهید و بنابراین وقتی که شرکتتان یک بیزینس پلن برای خودش داشته باشد امکان این که نسبت به انجام پروژه هایی که برایتان سودمند نمی باشد اقدام کنید کمتر می شود.

11) برای این که بیزینس پلن شما را وادار می کند که درباره بازار تحقیق کنید و بازار را بشناسید

در صورتی که شما بخواهید برای شرکتتان یک بیزینس پلن داشته باشید؛ مجبور می شوید که تمام موقعیت های بازار را مورد بررسی قرار دهید و بررسی کنید که مشکلات مهم موجود در بازار مربوط به صنعتی که تجارت شما در آن صنعت قرار دارد چیست و چگونه می توان این مشکل را حل کرد. بنابراین داشتن یک بیزینس پلن به شما این امکان را می دهد که درک بهتر و عمیق تری را نسبت به بازار داشته باشید.

12) برای این که کارکنان را به خود جلب کنید

یکی دیگر از کاربردهایی که بیزینس پلن تجاری برای شما دارد این است که شما می توانید با استفاده از بیزینس پلن کارکنان را به کار خودتان علاقه مندتر کنید. در صورتی که شما برای شرکتتان یک بیزینس پلن مناسب و باکیفیت داشته باشید؛ این موقعیت را خواهید داشت که کارکنان را به خودتان جلب کنید و کاری کنید که آنها هم نسبت به شما احساس بهتری داشته باشند و حتی احساس کنند که دارند حقیقتا به شما کمک می کنند.

13) برای این که انرژی تان را بر روی کارهایی که لازم است متمرکز کنید

داشتن یک بیزینس پلن باعث می شود که شما بدانید که برای این که تجارتتان به موفقیت برسد باید بر روی کدام بخش ها تمرکز کنید و انرژی تان را بر روی کدام قسمت ها متمرکز کنید. در صورتی که شما به عنوان یک شرکت برای خودتان بیزینس پلن نداشته باشید؛ نمی دانید که باید بر روی کدام پروژه ها سرمایه گذاری کنید بنابراین کارتان با مشکل مواجه می شود اما در صورتی که بدانید که باید بر روی چه کارهایی تمرکز کنید؛ از اتلاف وقت و انرژیتان جلوگیری می شود.

14) برای این که توجه شرکت های دیگر را به خودتان جلب کنید تا آنها هم با شما همکاری داشته باشند

یکی دیگر از مزیت های داشتن بیزینس پلن این است که به شما کمک می کند تا یک جلوه مناسب و خوبی از خودتان به دیگر شرکت ها نشان دهید. این کار منجر می شود که یک دوستی و نزدیکی میان شما و این شرکت ها ایجاد شود که ممکن است حتی منجر به این شود که آنها حاضر شوند که با شما همکاری هایی هم داشته باشند و به عنوان مثال از نظر مالی شما را حمایت کنند و به شما پول قرض دهند و غیره.

15) برای این که نقش شرکتتان را در بازار مربوط به صنعتی که در آن کار می کنید را بدانید

یکی دیگر از مزیت هایی که استفاده از بیزینس پلن برای شرکت شما دارد این است که بیزینس پلن به شما کمک می کند تا دقیقا بدانید که شرکتتان چه نقشی در کل صنعتی که مرتبط با کار شما می باشد دارد. شما با استفاده از بیزینس پلن می توانید به خوبی موقعیت خود را در بازار تعریف کنید و درک درستی از جایگاهی که شرکتتان در صنعتتان دارد داشته باشید.

16) برای این که میزان موفقیت شرکتتان را در صنعت مورد نظر بسنجید

وقتی که یک شرکتی برای خودش یک بیزینس پلن مناسب داشته باشد؛ می تواند به راحتی با استفاده از تجزیه و تحلیل کردن نتیجه هایی که از بررسی های همراه با آمار و ارقام بدست آمده است؛ میزان موفقیت شرکتش را نسبت به شرکت های دیگر که به عنوان شرکت های رقیب کار می کنند بسنجد. بنابراین بیزینس پلن به شما کمک می کند تا موقعیت خودتان را با استفاده از تحلیل های آمار و ارقامی بسنجید و بررسی کنید که برای این که موقعیت خود را بهتر کنید چه کارهایی باید انجام دهید.

17) برای این که موقعیت تجارت خودتان را بر اساس تغییر موقعیت بازار، تغییر دهید

وقتی که شما یک بیزینس پلن مناسب دارید؛ می توانید به راحتی بررسی کنید که موقعیت شما در بازار چگونه است. این بررسی ها با استفاده از آمار و ارقام  و داده های دقیق در این رابطه انجام می گیرند. سپس شما می توانید درک کنید که در صورتیکه که به نحوی موقعیت بازار تغییر کرد؛ شما باید چکار کنید تا برای این که با شرایط جدید خودتان را تطبیق دهید؛ استراتژی های خودتان را عوض کنید.

18) برای این که نقشه ها و طرح های بازاریابی خودتان را مکتوب کنید

یکی دیگر از مزیت هایی که داشتن بیزینس پلن برای شما دارد این است که به شما کمک می کند تا طرح هایی را که برای بازاریابی دارید را به صورت مکتوب برای خودتان بنویسید. شما باید بررسی کنید که بودجه تبلیغاتی شما چقدر است؟ آیا می توانید این بودجه تبلیغاتی را برای خودتان بیشتر کنید؟ قرار است بازاریابی را به چه شیوه ای انجام دهید؟ قرار است به طور کلی چقدر پول برای بازاریابی بگذارید؟ یک بیزینس پلنی که باکیفیت تهیه شده باشد می تواند برای شما به تمام این سوالات پاسخ دهد.

19) برای این که نیازهای کارکنان شرکتتان را درک کنید

یکی دیگر از خوبی هایی که استفاده کردن از بیزینس پلن برای شرکت شما دارد این است که برای شما این امکان را فراهم می کند تا نیازهایی را که کارکنانتان دارند را درک کنید. شما وقتی که بیزینس پلن خودتان را کامل کردید؛ می توانید با خواندن آن متوجه تمام نیازهایی که کارکنانتان دارند بشوید و می توانید به آنها کمک کنید تا این نیازهای خودشان را برآورده کنند. بنابراین داشتن یک بیزینس پلن در تعیین نیازهای کارکنان شرکت هم موثر است.

20) برای این که موقعیت های جدید را کشف کنید

یکی دیگر از مزیت های بیزینس پلن این است که شما با استفاده از آن می توانید موقعیت های جدیدی که هرگز قبلا نمی دانستید این موقعیت ها وجود داشته اند را کشف کنید. وقتی که یک بیزینس پلن باکیفیت برای شرکتتان ایجاد می کنید؛ این بیزینس پلن به شما این امکان را می دهد که بررسی کنید که برای این که شرکتتان به موفقیت برسد نیاز است تا چه ایده های جدیدی را برای خودتان ایجاد کنید و چه کارهایی کنید که پروژه های منحصر به فرد و موفقی داشته باشید.


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 18 تير 1399برچسب:, توسط رایان بهروزی

طرح تجاری چگونه می تواند منجر به افزایش میزان سرمایه شرکت شما شود؟

 

همان طور که می دانید، داشتن یک بیزینس پلن (طرح تجاری) یکی از ملزوماتی است که هر شرکت و سازمانی باید برای خودش یک بیزینس پلن داشته باشد. بیزینس پلن برای شرکت ها مزیت های مختلفی دارد از جمله این که به شرکت ها کمک می کند که درک کنند که در چه موقعیتی قرار دارند و به شیوه واقع گرایانه ای (و با تکیه کردن بر اسناد و آمارها و ارقام معتبر) بررسی کنند که برای این که شرکتشان رشد داشته باشد باید چه کارهایی انجام دهند. بیزینس پلن همچنین باعث می شود که میزان اعتمادی که کارکنان شرکت و حتی خود مدیران شرکت به آینده شرکت و به اهداف آن دارند افزایش پیدا کند. شرکتی که یک بیزینس پلن موفق برای خودش داشته باشد؛ می تواند تا حدود زیادی اعتماد آنها را به خودش جلب کند. البته استفاده کردن از بیزینس پلن برای شرکت ها مزیت های خیلی زیاد دیگری نیز دارد. از جمل این که به آنها کمک می کند تا موقعیت خودشان را در فضای رقابتی مشخص کنند و بدانند که برای رسیدن به موفقیت باید چکار کنند و واقع گرایانه باشند و بر اساس واقعیت ها برنامه ریزی کنند و بر اساس واقعیت ها سعی کنند تا سرمایه گذاری کنند و بر همین اساس هم عمل کنند و از خیالات بی پایه و اساس و برنامه ریزی های غیرکاربردی فاصله بگیرند و غیره. اما در این بخش قصد داریم تا تنها بر روی یکی از مهم ترین مزیت هایی که بیزینس پلن برای شرکت ها دارد تمرکز کنیم و آن هم این است : توانایی در جذب سرمایه.

شرکت هایی که برای خودشان یک بیزینس پلن مناسب دارند می توانند با جلب نظر سرمایه گذارها، کاری کنند که این افراد در شرکتشان سرمایه گذاری کنند. این کار به سه طریق انجام می شود:

  • از طریق بانک ها
  • از طریق سرمایه گذاران آزاد
  • از طریق شرکت ها دیگر

در ادامه قصد داریم تا به بررسی این سه شیوه جلب سرمایه توسط شرکت ها بوسیله استفاده از بیزینس پلن بپردازیم

چگونه از بیزینس پلن برای افزایش دارایی های شرکت استفاده کنیم؟

بیشتر کارآفرینان و افرادی که برای خودشان تجارت دارند بیزینس پلن هایی را تولید می کنند تا با استفاده از این بیزینس پلن ها سرمایه شرکتشان را افزایش دهند. وقتی که شما برای خودتان یک بیزینس پلن تولید می کنید؛ می توانید امیدوار باشید که از این سه طریق زیر میزان دارایی های شرکتتان افزایش پیدا کند:

1) از طریق بانک ها

اولین روشی که شما می توانید با استفاده از بیزینس پلن به افزایش سرمایه تجارت خود کمک کنید؛ استفاده کردن از بانک ها می باشد. بانک ها برای شما وام فراهم می کنند. که البته شما به عنوان کارآفرین باید این وام ها را به همراه سود مخصوص و مشخص آن به آنها برگردانید. این روش یکی از روش هایی است که شما به راحتی و بدون هیچ گونه مشکلی می توانید از آنها پول بگیرید و به منظور افزایش دادن میزان سرمایه برای شرکت خود استفاده کنید. بنابراین در صورتی که شما یک بیزینس پلن مناسب برای خودتان ایجاد کنید می توانید از این بیزینس پلن کمک بگیرید و از بانک ها بخواهید تا برای شما سرمایه ای را که نیاز دارید فراهم کنند.

پیدا کردن بانک هایی که برای شما چنین خدماتی انجام دهند کار آسانی می باشد. شما می توانید این بانک ها را در هر جایی پیدا کنید. در بیشتر موارد، شما باید به بانک هایی مراجعه کنید که فاصله زیادی از شرکت شما ندارند. سپس باید بیزینس پلن خودتان را به این بانک ها ارایه کنید. در این صورت آنها این بیزینس پلن شما را بررسی می کنند و مشخص می کنند که آیا می توانند به شما کمک کنند یا خیر. در صورتی که پاسخ آنها مثبت بود؛ شما به راحتی می توانید از آنها وام بگیرید و به این شکل سرمایه خودتان را افزایش دهید.

2) سرمایه گذاران آزاد

پیدا کردن فردی که به عنوان سرمایه گذار آزاد به شرکت شما پول بدهد کمی دشوارتر از پیدا کردن بانک می باشد. البته برخی از این سرمایه گذاران آزاد با همدیگر به صورت شبکه ای کار می کنند ( که البته در این صورت پیدا کردن آنها کار سختی نمی باشد) ولی اکثر این سرمایه گذاران آزاد افرادی موفق هستند که به کسی نمی گویند که سرمایه گذار آزاد هستند و بنابراین پیدا کردن آنها سخت می باشد. ممکن است این افراد پزشک، وکیل، مدیر اجرایی، صاحب شرکت و غیره باشند. برای این که این افراد را پیدا کنید باید بدانید که معمولا بر روی شرکت هایی که خیلی دورتر از خانه شان باشد سرمایه گذاری نمی کنند پس سعی کنید تا به دنبال این افراد در نزدیکی محل شرکتتان بگردید.

3) شرکت هایی که بر روی پروژه شما سرمایه گذاری می کنند

یکی دیگر از روش هایی که شما می توانید با استفاده از بیزینس پلن برای خودتان سرمایه جمع کنید؛ استفاده کردن از شرکت هایی است که بر روی پروژه شما سرمایه گذاری می کنند. شما می توانید این شرکت ها را به راحتی به صورت آنلاین پیدا کنید. البته یک نکته را در این رابطه نباید فراموش کنید و آن هم این است که این شرکت ها از نظر سرمایه گذاری، سخت ترین گزینه هستند. علت این امر هم این است که آنها تعداد بیزنس پلن های زیادی را دریافت می کنند و بنابراین برای انتخاب کردن از این بیزینس پلن ها حساسیت زیادی را به خرج می دهند. در حقیقت هنگامی که شما بیزینس پلن خودتان را برای این شرکت ها ارسال می کنید؛ آنها انتظار دارند که این بیزینس پلن به قدری کامل و موفق باشد که تضمین کند که آنها را به سرمایه های 10 درصدی می رساند. به این معنی که در صورتی که آنها به شما به یک میزان خاصی پول بدهند، می خواهند ببینند که شما این توانایی را دارید که پولی را که آنها به شما داده اند را به میزان 10 برابر بیشتر کنید و بنابراین در صورتی که شما در انجام این کار موفق نشوید و یا آنها احساس کنند که بیزینس پلن شما به گونه ای نوشته شده است که نشان می دهد که شما توانایی چنین کارهایی را ندارید؛ بدون تردید تقاضای شما را رد می کنند.

به هر جهت، شما چه برای افزایش سرمایه برای شرکت خود از یک بانک کمک بگیرید و چه از یک سرمایه گذار آزاد کمک بگیرید و چه از یک شرکت کمک بگیرید؛ شما نیاز دارید که در ابتدا برای شرکتتان یک بیزینس پلن داشته باشید. بنابراین داشتن یک بیزینس پلن برای شرکت شما یک موضوعی کاملا ضروری و حیاتی می باشد. در صورتی که شما یک بیزینس پلن مناسب نداشته باشید؛ نه خودتان می دانید که می خواهید چکار کنید و نه این که در کارتان موفق خواهید شد.

بنابراین داشتن یک بیزینس پلن مناسب به شما کمک می کند تا سرمایه خودتان را افزایش دهید و همچنین یک بیزینس پلن مناسب به شرکت شما این امکان را می دهد که خودش را بر روی ریل های رونق بیندازد و در راه موفقیت قرار بگیرد. بنابراین در صورتی که تاکنون این کار را انجام نداده اید؛ از همین امروزه شروع کنید و سعی کنید تا برای خودتان یک بیزینس پلن مناسب ایجاد کنید.

4 توصیه برای این که بیزینس پلن باکیفیت تری بنویسید.

در این بخش می خواهیم چند نکته برای این که شما بتوانید با عمل کردن به آنها یک بیزینس پلن موفق بنوسید به شما ارایه کنید:

1) از تحقیق کردن نترسید

اولین نکته ای که شما باید درنظر داشته باشید این است که از تحقیق کردن نترسید. تحقیق کردن اساس نوشتن یک بیزنس پلن موفق است. بنابراین شما برای این که بیزنس پلن باکیفیتی را تولید کنید باید این موضوع تحقیق کردن را درنظر داشته باشید. درباره صنعتی که در آن فعالیت می کنید، مشتریانی که دارید و همچنین رقبایی که در این صنعت قرار است با آن ها روبرو شوید تحقیق کنید. این کار منجر می شود که شما در این زمینه یک متخصص شودی. وقتی که در این زمینه ها تحقیق می کنید، قادر خواهید بود تا در این زمینه تبدیل به یک فرد متخصص شوید.

2) سعی کنید در ایجاد نتیجه گیری ها و تهیه گزارش ها (و به خصوص گزارش های مالی) واقع گرایانه عمل کنید

در صورتی که شما یک مدلی داشته باشید که در آن تمام اطلاعات مالی که به آن ها نیاز دارید را در این مدل به صورت دقیق و واقع گرایانه وارد کرده باشید؛ این مدل به شما کمک می کند تا فرضیات مختلفی را که برای آینده شرکتتان دارید مورد آزمایش و خطا قرار دهید. به عنوان مثال، شما ممکن است بر اساس بررسی آمارها و ارقام به این نتیجه برسید که بهتر است که میزان رشد شرکتتان به میزان 20 درصد باشد. اما در صورتی که برای کارهایتان یک مدل مناسب داشته باشید؛ به این نتیجه خواهید رسید که چنین رشدی برای شما غیرممکن خواهد بود و بهتر است بر روی رشد به میزان 10 درصد بیشتر حساب نکنید! و یا مثلا ممکن است انتظار داشته باشید که در طول مدت یک سال میزان درآمد شما به میزان 1 میلیون دلار رشد کند! در صورتی که اطلاعات دقیق مالی مرتبط با این موضوع را بررسی کنید و درک کنید که هیچ شرکتی که در صنعت شما کار می کرده است تا کنون وجود نداشته است که به میزان 1 میلیون دلار در سال افزایش هزینه داشته باشد؛ در این صورت نمی توانید ادعا کنید که شما اولین شرکتی خواهید بود که به این میزان سود دارید. بنابراین داشتن یک مدل واقع گرایانه به شما کمک می کند تا واقع گرایانه هم فکر کنید و واقع گرایانه تصمیم بگیرید.

3) تمام مراحلی را که قرار است طی کنید به صورت کتبی و مستند شده درآورید

بهتر است تمام کارهایی را که به نظرتان می رسد که قرار است شرکتتان انجام دهد را به صورتی مدون و کتبی درآورید و در هرکدام از این مراحل از اسناد و مدارکی که به نظرتان برای این کار می تواند مورد استفاده قرار بگیرد استفاده کنید. پیشنهاد می شود که این کار را به صورت تقسیم کردن به بازه های زمانی مختلف انجام دهید. به عنوان مثال، مسیری را که انتظار دارید که شرکتتان برای سال اول طی کند را در ابتدا به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهید و سپس به سراغ سال دوم بروید و غیره.

انجام این کار می تواند به شما کمک کند تا اهداف خودتان را بهتر از گذشته بشناسید و در عین حال بررسی کنید که چه زمانی نیاز دارید تا فرآورده های جدید تولید کنید، مکان خودتان را عوض کنید، کارکنان جدیدی برای خودتان استخدام کنید و غیره.

4) سعی نکنید که به هر سوالی که در زمینه بیزینس پلن به ذهنتان رسید پاسخ دهید

باید این نکته را درنظر داشته باشید که بیزینس پلن هم توانایی های محدودی دارد و نمی توانید از آن به عنوان یک مرجع جامع برای پاسخ دادن به تمام سوالاتی که در این زمینه دارید استفاده کنید. بیزینس پلن شما باید نهایتا به میزان 15 تا 20 صفحه باشد و باید حالتی داشته باشد که شما بتوانید با استفاده از آن به بیشتر سوالاتی که دارید پاسخ دهید ولی نمی توانید به همه سوالاتی که دارید با استفاده از آن پاسخ دهید! در صورتی که تمایل داشتید که به سوالاتتان در این زمینه پاسخ داده شود می توانید در جلسات معرفی که با سرمایه گذاران برای شرکتتان دارید؛ از آنها در این باره سوال کنید.


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 18 تير 1399برچسب:, توسط رایان بهروزی

می خواهید برای شرکتتان یک بیزنس پلن بنویسید؟ نرم افزار کامفار (comfar) برای شماست!!!

 

وقتی کارآفرینانی می خواهند یک پروژه را در شرکتشان اجرا کنند؛ باید تمام جوانب کار را بررسی کنند. آنها باید بررسی کنند که آیا توانایی مالی لازم را برای تامین کردن هزینه های شرکت دارند؟ آیا از پس تجهیزات لازم برای انجام کار بر می آیند؟ چه انتظاراتی از نتیجه کار دارند و واقعیت چگونه است؟ و سوالاتی از این قبیل.

برای پاسخ دادن به این سوالات، یکی از مهم ترین بخش هایی که وجود آن برای هر شرکتی لازم و ضروری می باشد پای به میدان می گذارد: طرح تجاری (یا همان بیزینس پلن). با استفاده از بیزینس پلن به تمام سوالات بالا پاسخ داده می شود. شرکت ها با استفاده از بیزینس پلن می توانند مشخص کنند که در چه موقعیتی قرار دارند؟ رقبایشان در چه موقعیتی هستند؟ وضعیت مالی آنها چگونه است؟ احتیاجات بازار کدام است و غیره. بنابراین یکی از مهم ترین کارهایی که کارآفرینان باید قبل از انجام هر پروژه ای برای شرکتشان انجام دهند این است که آنها باید یک طرح تجاری یا بیزینس پلن برای شرکتشان بنویسند و سعی کنند تا بر اساس پارامترهایی که در این بیزینس پلن برایشان مشخص شده است اقدام به فعالیت های بعدی کنند. یکی از مهم ترین مهارت هایی که در نوشتن یک بیزینس پلن باید داشته باشید، داشتن مهارت در تجزیه و تحلیل آمار و ارقام است. در صورتی که شما به هنگام نوشتن یک طرح تجاری این توانایی را نداشته باشید که آمار و ارقام و عددها را تجزیه و تحلیل کنید؛ هرگز نمی توانید یک طرح تجاری باکیفیت و موفق برای خودتان داشته باشید.

بنابراین از آن جایی که شرکت های مختلف به داشتن یک طرح تجاری یا (بیزینس پلن) به منظور تجزیه و تحلیل کردن داده های موجود و استفاده کردن از آمار و ارقامشان نیاز دارند (برای این که کارشان را بهتر انجام دهند)، نیاز به یک نرم افزاری که به این شرکت ها کمک کند تا کار تجزیه و تحلیل را بهتر انجام دهند؛ بیشتر احساس می شود. البته در این زمینه ابزارهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند و نرم افزارهای زیادی وجود دارند که این کار را برای شرکت ها راحت تر می کنند. یکی از نرم افزارهایی که در این زمینه وجود دارد؛ نرم افزار کامفار (comfar) می باشد. این نرم افزار می تواند ابزارها و روش هایی را در اختیار شرکت ها قرار دهد که با استفاده از این ابزارها و روش ها بتوانند کار تجزیه و تحلیل اطلاعاتشان را بهتر انجام دهند. کامفار متعلق به گروه ابزارهای یونیدو می باشد.

شما با استفاده از این نرم افزار قادر خواهید بود که تحلیل های کوتاه و طولانی مربوط به تجارت خودتان را به راحتی انجام دهید. این نرم افزار ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد که شما می توانید با استفاده از این ابزارها پیامدهای کوتاه مدت و همچنین درازمدت اقتصادی و مالی سرمایه گذاری هایی را که بر روی پروژه های مختلفتان انجام می دهید مورد بررسی قرار دهید.

در کنار این نرم افزار شما همچنین راهنماها و آموزش هایی را در اختیار خواهید داشت که به شما کمک می کنند تا به راحتی پروژه هایی را که می خواهید اجرا کنید با استفاده از این نرم افزار پیاده سازی کنید و نتیجه ها را با استفاده از داده هایی که به آن می دهید مشاهده کنید. کامفار همچنین دارای ماژول های مختلف و ویژه ای است که شما می توانید از این ماژول ها برای انجام دادن راحت تر کارهایتان استفاده کنید. به عنوان مثال مکانیسم توسعه پاک (Clean Development Mechanism) و یا حسابرسی مدیریتی محیطی (Environmental Management Accounting).


نوشته شده در تاريخ سه شنبه 17 تير 1399برچسب:, توسط رایان بهروزی

 

بیزینس پلن چیست و اجزای آن کدامند؟

 

یک بیزینس پلن (طرح تجاری) موفق معمولا تفاوت میان شرکتی که در کارش موفق نمی شود و شرکتی که در کارش موفق می شود را مشخص می کند.

بسیاری از کارآفرینان هستن که فراموش می کنند که اساس کار را به این شیوه ایجاد کنند و فکر می کنند که قبل از این که باید بیزینس پلنشان را برای خودشان ایجاد کنند به یک باره به سرغ کار اصلیشان می روند و به اصطلاح خودمان "بی گدار به آب می زنند!" ولی باید دانست که نمی توان بدون داشتن یک بیزنس پلن موفق، انتظار موفق شدن را داشت!

شرکت هایی که برای خودشان یک بیزینس پلن موفق دارند می توانند بررسی کنند که در چه موقعیتی قرار دارند و برای رسیدن به موفقیت باید چه مراحلی را طی کنند. این شرکت ها می توانند به صورت حساب شده و دقیق، در کارشان به جلو بروند. اما شرکت هایی که چنین بیزینس پلنی برای خودشان ندارند نمی توانند درک درستی از موقعیت که در آن قرار گرفته اند (از نظر موقعیت بازار، موقعیت رقبایی که در زمینه صنعتی که آنها مشغول به فعالیت هستند کار می کنند، موقعیت مالی که دارند و غیره) داشته باشند و بنابراین انتظار موفق شدن برای این شرکت ها نمی رود. بنابراین یکی از مهم ترین کارهایی که باید در ابتدای انجام دادن هر پروژه برای یک تجارت انجام داد این است که برای این تجارت یک بیزنس پلن مناسب و باکیفیت تهیه کنید. در حقیقت بیزینس پلن برنامه ای است که با تکیه بر اطلاعات و آمار و ارقام دقیق، این امکان را به شما می دهد که راه خودتان را پیدا کنید و در مسیر درست و حقیقی موفقیت (که با توجه به داده ها و اطلاعات عملی و منطقی بدست آمده است) قدم بردارید. در صورتی که شرکتی بیزینس پلن نداشته باشد هیچ برنامه ای برای ادامه کارش نخواهد داشت بنابراین محکوم به شکست خواهد بود.

داشتن یک بیزینس پلن موفق است که برای شما مشخص می کند که شما تا چه اندازه می توانید در کارتان موفق شوید. شرکت هایی که دارای بیزنس پلن هستند احتمال بیشتری دارد که در مراحل بعدی کار با مشکلاتی مانند کمبود بودجه و غیره در کار رو به رو شوند. همچنین شرکت هایی که دارای بیزینس پلن مناسب هستند احتمال کمتری وجود دارد که با مشکل کمبود نیروی انسانی و کمبود بازدهی نیروی کار روبرو شودند. همچنین داشتن یک بیزینس پلن مناسب به شرکت ها کمک می کند تا به شیوه موفقیت آمیزی تجارت خودشان را ارتقا دهند.

بیزینس پلن چیست؟

بهتر است در ابتدا تعریفی از بیزینس پلن ارایه کنیم. در پاسخ به این سوال که بیزینس پلن چیست؛ باید گفت: بیزینس پلن یک سندی است که مشخص کننده استراتژی یک پروژه جدید (و یا یک پروژه موجود) مربوط به یک تجارت می باشد. بیزینس پلن ها یک راهنمای مرحله به مرحله برای اهدافی که شرکت دارد را فراهم می کنند و مشخص می کنند که تجارت ها و شرکت ها باید چکار کنند که به این هدف برسند.

ایجاد کردن یک بیزنس پلن چه مزایایی دارد؟

برای یک شرکت ایجاد کردن یک بیزینس پلن مزایای مختلفی به همراه دارد؛ از جمله این که:

1) شما با استفاده از بیزنس پلن می توانید یک دید دقیقی نسبت به بازار پیدا کنید:

وقتی که شما یک بیزینس پلن برای تجارتتان ایجاد کنید؛ این کار شما را وادار می کند تا شرایط بازار را درک کنید. وقتی که شما در حال تحقیق و جستجو در زمینه صنعتتان هستید و همچنین بررسی می کنید که بدانید که مشتریان شما و رقبای شما چه کسانی هستند؛ شما می توانید به طور کلی درک کنید که وضعیتتان در بازار باید به چه شیوه ای باشد. به صورت ایده آل، جستجو برای بازار منجر می شود که شما روندها و موقعیت هایی را که ممکن است رقبای شما از این موقعیت ها بی اطلاع باشند به دست می آورید. بنابراین در صورتی که شما بتوانید از یک بیزینس پلن به شیوه موثری استفاده کنید؛ می توانید موقعیت هایی را که هنوز بسیاری از رقبایتان هم به وجود آن ها پی نبرده اند را برای خودتان ایجاد کنید.

2) شما می توانید صاحبان سرمایه را تشویق کنید که به شما بودجه دهند

یکی دیگر از مزیت هایی که استفاده کردن از بیزینس پلن برای شما دارد این است که شما با استفاده از بیزینس پلن می توانید سرمایه گذاران را تشویق کنید که به شما بودجه بدهند. هم سرمایه گذاران و هم افرادی که قرار است به شما پول قرض دهند؛ در صورتی که بدانند که شما برای خودتان یک بیزینس پلن موفق و مشخص دارید؛ تشویق می شوند که به شما پول بدهند. چنین برنامه ای به شما و شرکت شما یک اعتباری می دهد و منجر می شود که سرمایه گذاران به شما اعتماد کنند و به شرکت شما پول دهند و بر روی پروژه هایی که شما قصد انجام دادن آن را دارید سرمایه گذاری کنند.

3) بیزنس پلن این امکان را برای شما فرام می کند که پروسه کار شرکتتان را دنبال کنید

هنگامی که شما یک طرحی را به عنوان یک بیزینس پلن برای تجارت خودتان دارید؛ شما برای خودتان اهداف مالی و استراتژیکی را تعیین می کنید. بنابراین در صورتی که برای شرکتتان یک بیزنس پلن مناسب داشته باشید؛ این بیزینس پلن به شما یک راهنمایی را ارایه می کنید که با استفاده از این راهنما قادر خواهید بود تا پروسه ای را که تجارتتان طی می کند را بررسی نمایید. بنابراین بهتر است که بیزینس پلن خودتان را به صورت ماهانه (و یا حداقل به صورت سالانه) بررسی کنید تا بتوانید با استفاده از آن پروسه ای را که دارید طی می کنید مورد بررسی قرار دهید.

4) بیزنس پلن به شما این امکان را می دهد که دیگران را هم علاقه مند به کارتان بکنید

در صورتی که شما برای خودتان یک بیزینس پلن مناسب داشته باشید؛ این بیزینس پلن باعث می شود که شما بتوانید کاری کنید که کارکنان، همکاران، مشاوران و دیگر افرادی که با شرکت شما به نوعی ارتباط دارند؛ جلب کارتان شوند و بسیاری از افرادی متخصصی که شرکت شما را می شناسند؛ در صورتی که شما یک بیزینس پلن در اختیار آنها قرار بدهید احتمال دارد تا به شرکت شما بپیوندند. در صورتی که شما بتوانید شرکت خودتان را به شیوه مناسبی و آن گونه که شایسته است به آنها ارایه کنید و نشان دهید؛ در این صورت آنها با کمال میل حاضر خواهند شد تا با شما همکاری داشته باشند.

 

بخش ها  کلیدی موجود در یک بیزنس پلن کدامند؟

در یک بیزنس پلن، 10 بخش کلیدی وجود دارد

1) خلاصه اجرایی

در این بخش یک مرور مختصر و جامع درباره کل بیزنس پلن ارایه می شود

2) مرور کلی شرکت

در این بخش مدیریت شرکت با اطلاعاتی از قبیل شرکت چگونه ساخته شده است و اهداف آن کدام هستند؛ شرکت را معرفی می کند

3) تحلیل صنعت

در این بخش، شما یک مروری از صنعت و یا بازاریابی که در آن قرار است با دیگر شرکت ها رقابت می کنید را ارایه می کنید. در این بخش پاسخ به سوالاتی از قبیل حجم بازار و روندهایی که بر روی آن تاثیر دارد (و یا ممکن است در آینده تاثیر داشته باشد) داده می شود.

4) تحلیل مشتریان

در این بخش جزئیاتی درباره مشتریان هدف ارایه می شود. در این بخش بررسی می شود که چندتا از مشتریان هدف برای شما وجود دارند و این که اطلاعات آماری و جمعیت شناسانه مربوط به آنها به چه شیوه است.

5) تحلیل رقبا

در این بخش از بیزینس پلن، شما رقبای مستقیم و غیرمستقیم خودتان را مورد بررسی قرار می دهید. در این بخش نقاط قوت و ضعف آنها مورد بررسی قرار می گیرند و زمینه هایی که شما در آنها دارای مزیت های رقابتی هستید مشخص می شود.

6) پلن بازار

در این جا، شما استراتژی بازاریابی مربوط به شرکتتان را مورد بررسی قرار می دهید. شما در این بخش باید یک لیستی از فرآورده ها و یا خدمات کلیدی خودتان را که شرکتتان به فروش می رساند و یا می خواهد به فروش برساند را ارایه می کنید.

7) استراتژی عملیاتی

در این بخش، شما اهداف کوتاه مدت و اهداف بلندمدتتان را بررسی می کنید و همچنین روندی را که انتظار دارید طی کنید تا به این اهداف برسید را مشخص می سازید

8) بخش مالی

در این بخش شما میزان درآمد شرکتتان را پیش بینی می کنید و همچینین بررسی می کنید که در آینده نزدیک میزان گردش مالیتان قرار است به چه شیوه ای باشد.

9) تیم مدیریتی

در این بخش شما یک بیوگرافی مختصری را از بنیان گذاران شرکت و همچنین کارکنان اساسی که در این شرکت قرار دارند را ارایه می کنید.

10) بخش ضمیمه

در این بخش شما هرگونه اطلاعاتی را که برای پشتیبانی کردن از بیزینس پلنتان می تواند مورد استفاده قرار بگیرد را (مانند لیست مشتریان، نوع طراحی فروشگاه ها و موافقت های مشتریان و غیره) را مورد بررسی قرار می دهید.


نوشته شده در تاريخ سه شنبه 17 تير 1399برچسب:, توسط رایان بهروزی

 

مرحله های نوشتن یک طرح تجاری (بیزنس پلن) کدامند؟

 

خلاصه اجرایی

خلاصه اجرایی در حقیقت مهم ترین بخش در یک طرح تجاری (بیزنس پلن) می باشد. خواننده با خواندن این بخش یک درک کلی از کل وضعیت شما را پیدا می کند. در این بخش، در صورتی که خواننده نسبت به مطالبی که در این بخش نوشته شده است احساس رغبت نداشته باشد و یا این که مطالب موجود در این بخش باعث به هیجان آمدن این فرد نشود؛ دیگر از خواندن ادامه بیزنس پلن صرف نظر خواهد کرد. بنابراین درست نوشتن این بخش یکی از مهم ترین نکته هایی است که باید درنظر گرفت. در این بخش، شما باید سه نکته را مورد توجه قرار دهید:

مروری بر تجارت

که در این بخش شما باید به خواننده بگویید که چه نوع تجارتی هستید (به عنوان مثال آیا شما یک رستوران هستید و یا یک شرکت نرم افزاری و یا یک تجارت مربوط به خشک شویی و غیره)

عوامل موفقیت

در این بخش باید دلایلی را که منجر به این می شود که شرکت شما در کار موفق شود را مورد بررسی قرار دهید. (این مهم ترین بخش کار است و در صورتی که شما دلیل موفقیت نداشته باشید بدون تردید تجارتتان شکست خواهد خورد!)

پلن مالی

در این بخش شما باید یک مروری را از عملکرد مالیتان در پنج سال آینده ارایه کنید.

مروری بر شرکت

در این بخش از بیزنس پلن، شما باید یک طرح کلی از شرکتتان و تاریخچه بوجود آمدن آن ارایه کنید. این بخش خیلی مهم است به این دلیل که خوانندگان باید بدانند که به عنوان مثال شما یک شرکت تازه تاسیس هستید و یا این که سابقه کاری دارد و غیره. همچنین در این بخش شما به آن ها می گویید که شرکت شما تا کنون چه دستاوردهایی را داشته است.

همان طور که می دانید؛ یکی از مهم ترین پارامترهایی که در موفقیت آینده شما تأثیر  می‌گذارد؛ بررسی کارهایی است که در گذشته انجام داده اید بنابراین باید این بخش را با کیفیت مناسب ارایه کنید. در این بخش شما باید با بیان این مطلب که شرکت شما چه زمانی شکل گرفته است و یا این که موقعیت جغرافیایی شما کجاست و اطلاعات پایه ای مانند این شروع کنید (دادن مکان جغرافیایی خیلی مهم است به این دلیل که بسیاری از سرمایه گذاران دوست دارند تا شما را به صورت حضوری ملاقات کنند!) و سپس به صورت گسترده تری به معرفی شرکت بپردازید.

تحلیل صنعت مورد نظر

در این بخش شما از صنعتی که شرکت شما هم جزیی از آن است یک تحلیل جامع ارایه می کنید. تحلیلی که در این بخش وجود دارد به خوانندگان صنعت مورد نظر را می شناساند. این بخش خیلی مهم است به این دلیل که خوانندگان می خواهند بدانند که:

  • آیا شما خودتان به اندازه کافی در این زمینه تخصص دارید و اطلاعات کافی و تخصصی در این زمینه را دارا می باشید؟
  • آیا صنعت شما به گونه ای است که آمادگی پروژه هایی را که شما می خواهید اجرا کنید داشته باشد؟

شما در این بخش باید در ابتدا درباره خصوصیاتی که بازار دارد مطالبی را ارایه کنید. به عنوان مثال باید بررسی کنید که بازار و صنعت مورد نظر دارای چه وضعیتی می باشد؟ آیا بازار در حال رشد است؟ بازار چه روندی را طی می‌کند؟ و سوالاتی از این قبیل.

بهتر است تا جایی‌که ممکن است این تحلیل به صورت جامع و با تکیه بر اطلاعات بسیار دقیق انجام شده باشد. همچنین بهتر است که برای منابعی که انتخاب می‌کنید؛ رفرنس‌های دقیق و جامعی هم ارایه کنید. این کار اعتبار کار شما را بیشتر می‌کند.

تحلیل مشتریان

در این بخش، شما باید مشتریان هدف (Target customers) خودتان را به صورت دقیق و تمام و کمال مورد تحلیل قرار دهید و نیازهایی که دارند را بررسی کنید. این موضوع هم خیلی مهم است به این دلیل که خوانندگان می خواهند بدانند که

  • دقیقاً مشتریان شما چه افرادی هستند و چه می خواهند؟
  • آیا استراتژی شما (از نظر تولید کردن فرآورده ها و ارایه کردن خدمات و یا ارتقای کیفیت سرویس‌ها و به روز رسانی ها) همگام با نیازهایی که مشتریانتان دارند می باشد یا خیر.

شما در ابتدای این بخش باید بررسی کنید که مشتریان شما چه ویژگی‌هایی دارند. به عنوان مثال می توانید درباره این ویژگی های آن ها صحبت کنید:

  • آن ها چند ساله هستند؟
  • آیا مجرد هستند؟ یا متاهل می باشند؟
  • آن ها کجا زندگی می کنند؟
  • محل کار آن ها کجاست؟
  • میزان درآمد آن ها چقدر است؟
  • چه جنسیتی دارند؟
  • معمولاً کجا زندگی می‌کنند؟
  • خانواده های کوچکی دارند؟
  • به کدام زبان سخن می‌گویند؟
  • چه تحصیلاتی دارند؟
  • چه اعتقاداتی دارند؟
  • از انجام دادن چه فعالیت‌هایی لذت می برند؟

و سوالاتی از این قبیل. همچنین می توانید بسیاری از ویژگی‌های مردم شناسانه و جامعه شناسانه آن ها را هم بیان کنید تا خوانندگان بتوانند درک بهتر و جامع تری را از آن ها داشته باشند. سپس باید به بررسی نیازهای آن ها بپردازید.پ

تحلیل رقبا

در این بخش از بیزنس پلن، شما باید یک مروری کلی از وضعیتی که رقبایتان دارند ارایه کنید. این موضوع خیلی مهم است به این دلیل که اکثراً خوانندگان می خواهند بدانند که:

  • آیا شما به درستی وضعیتی که رقبایتان دارند را درک کرده اید؟
  • آیا شما مزیت‌های رقباتی را که برای موفق شدن در این کار لازم است دارید؟

بسیاری از کارآفرینان هستند که فکر می کنند که بهتر است در بیزنس پلن بیان کنند که هیچ رقیبی ندارند! باید دانست وقتی در یک بازار هیچ رقیبی وجود نداشته باشد به این معنی است که اصلاً آن بازار وجود ندارد! مسلماً رقبایی در کار هستند ولی ممکن است آن ها به صورت مستقیم با شما در ارتباط نباشند. بنابراین شما ممکن است فکر کنید که در این زمینه هیچ رقیبی ندارید (که یک تفکر کاملاً غلط و بی اساس می باشد!)

طرح بازاریابی

در این بخش شما باید درباره محصولات (و یا خدماتی) که قرار است تولید کنید توضیحاتی را ارایه کنید. این بخش همچنین شامل قیمت‌هایی که شما برای این محصولات درنظر گرفته اید و همچنین شیوه ای که قرار است این محصولات (و یا خدمات) را بازاریابی کنید می‌شود.

این بخش از بیزنس پلن هم خیلی مهم است به این دلیل که خوانندگان بیزنس پلن شما می خواهند بدانند که

  • آیا شما برای این که بتوانید محصولات و خدمات خودتان را به مشتریان نشان دهید برنامه ریزی مناسبی دارید؟
  • آیا می توانید به خوبی کاری کنید که مشتریان جدید هم جلب شما شوند؟

این بخش شامل دو زیربخش می شود:

معرفی کردن محصولات

که در این بخش باید هرکدام از محصولات خودتان را به صورت دقیق به آن ها معرفی کنید و جزئیاتی را درباره هرکدام از این محصولات به آن ها ارایه کنید و ویژگی های مثبت و منفی آن ها را مورد بحث قرار دهید (به عنوان مثال در صورتی که یک رستوران هستید؛ باید منوی غذای خودتان را به طور دقیق معرفی کنید و غیره)

طرح شما برای بازاریابی

در این بخش باید توضیح دهید که چگونه می خواهید این محصولات را بازاریابی نمایید.

طرح عملیاتی

در این بخش شما باید:

  • پروسه هایی را که قرار است تجارت شما طی کند تا به مشتریان خدمات ارایه دهد را به صورت روز به روز و دقیق و با جزئیات ارایه کنید و مشخص نمایید که می خواهید چکار کنید.
  • اهدافی را که شرکت و تجارت شما انتظار دارد که در درازمدت به این اهداف دست یابد را ارایه کنید.

البته در ارتباط با اهداف باید این نکته را بیان کنیم که هر کسی می تواند برای خودش هدفی داشته باشد ( به عنوان مثال ممکن است یک شرکتی و تجارتی که اصلاً پیشرفتی در کار در سال های اخیر نداشته است ممکن است این هدف را داشته باشد که در آینده به میزان زیادی پیشرفت خواهد کرد و غیره) اما مهم این است که هدف‌هایی را که شما در این بخش از بیزنس پلن برای خودتان ارایه و تعیین می‌کنید بر اساس داده ها و آمار و ارقامی باشند که ارایه می‌کنید. به عبارت دیگر اهدافی که شما در این بخش برای خودتان ارایه می‌کنید باید کاملاً دقیق باشند و بر اساس وضعیت واقعی باشند که شما دارید.

بخش مربوط به تیم مدیریتی

در این بخش شما باید جزئیاتی را در ارتباط با تیمی که با شما کار می کنند ارایه کنید. وجود این بخش برای شما خیلی مهم است به این دلیل که بهترین طرح ها در دنیا به صورت گروهی اجرا می شوند و بنابراین شما باید تیمتان را به خوانندگان نشان دهید که آن ها هم بفهمند که شما هم کار گروهی دارید. در این بخش شما باید به صورت تفضیلی توضیحاتی را درباره تک تک اعضایی که در گروه شما به عنوان همکار با شما کار می‌کنند ارایه کنید.  برای هرکدام از این اعضا، شما باید نام این افراد را همراه با جزئیات ارایه نمایید و همچنین فعالیتی را که این افراد در گذشته داشته اند را ارایه کنید. به عنوان مثال، می توانید بگویید آقا و یا خانم...... که دارای سوابق کار در...... در سال های .... تا .... می باشد و پروژه های ...... را طرح ریزی کرده است.

همچنین در صورتی که می خواهید افراد دیگری را به عنوان افراد جدیدی در این کار استخدام کنید و فضای خالی برای آمدن این افراد وجود دارد هم می توانید بیان کنید که در چه بخش هایی می خواهید نیروی جدید بگیرید.

طرح مالی

طرح مالی بخشی است که شما درباره وضعیت مالی که شرکت و تجارتتان دارد و همچنین میزان بودجه ای که برای انجام کاری که می‌خواهید انجام دهید مورد نیاز است مطالبی را ارایه می کنید.  وجود این بخش برای شما خیلی لازم است چون شما باید این طرح را به سرمایه گذاران و افرادی که می خواهند به تجارت شما از نظر مالی کمک کنند ارایه کنید و به کمک این طرح شما می توانید برای آن ها مشخص کنید که به چه میزان سرمایه و هزینه احتیاج دارید.

همچنین وجود یک طرح مالی موفق برای شما هم مفید است به این دلیل که به شما کمک می‌کند تا درک کنید که برای انجام دادن پروژه مورد نظر در کل به چه میزان پول احتیاج دارید. بنابراین در صورتی که میزان سرمایه شما پایین بود می‌توانید به دنبال راه هایی باشید که برای خودتان سرمایه بیشتری ایجاد کنید. همچنین شما با استفاده از تحلیل های آماری که در این بخش وجود دارد می فهمید که وضعیت مالی بازار و وضعیت مالی شرکتتان به چه شکلی است و بنابراین می توانید درک وسیع تری را از موقعیتی (از نظر مالی) که در آن قرار دارید داشته باشید.

بخش ضمیمه

این بخش، بخش نهایی بیزنس پلن شما می باشد. شما در این بخش برای حمایت کردن از کل بخش های دیگر بیزنس پلن خود و همچنین دادن اعتبار به آن استفاده می‌کنید.

این بخش باید شامل هر اطلاعاتی که از ادعاهایی که شما در بیزنس پلن خودتان کرده اید حمایت می کند، باشد. به عنوان مثال شما می توانید در این بخش از منابعی که داده ها را از آن ها برداشته اید استفاده کنید و یا مثلاً می توانید لیستی از برخی از مشتریانی که به عنوان مشتریان همیشگی و هدف شما هستند را ارایه کنید و همچنین می توانید مدارک دیگری را که نشان می دهد که کار شما معتبر است مورد استفاده قرار دهید. علاوه بر تمام این ها، این بخش ضمیمه شما باید شامل بخشی مرتبط با پیش بینی‌های مالی شرکت شما باشد و در این بخش شما باید بیان کنید که پیش بینی می‌کنید که وضعیت آینده شرکت شما به چه صورتی خواهد بود؟ انتظار دارید که میزان فروشتان به چه اندازه باشد؟ و سوالاتی از این قبیل

بهتر است که در این بخش کاری کنید که تمام ادعاهایی که در طول مرحله های مختلف نوشتن بیزنس پلن مطرح کرده اید؛ در این بخش یک حالت سندیت و رسمیت پیدا کرده باشند.


نوشته شده در تاريخ دو شنبه 16 تير 1399برچسب:, توسط رایان بهروزی

انواع بیزنس پلن ها کدامند؟

 

هنگامی‌که شما به عنوان یک کارآفرین، تصمیم می گیرید که برای خودتان یک تجارت جدیدی را آغاز کنید و یا این که یک محصول و یا خدمات جدیدی را برای خودتان ایجاد کنید؛ یکی از "حداقل" هایی که باید داشته باشید این است که برای خودتان یک طرح تجاری (که به آن یک بیزنس پلن هم گفته می شود) داشته باشید. این طرح تجاری باید به گونه ای باشد که تمام بخش های پایه ای تجارت شما را تحت پوشش قرار دهد. به عنوان مثال، این بیزنس پلن باید شامل دلیل که فکر می‌کنید که تجارت شما و یا پروژه ای که برای ایجاد محصول و یا خدمات جدید شما موفق می شوند را شامل شود. شما باید در این بیزنس پلن توضیح دهید که دقیقاً به چه دلیل فکر می کنید که می توانید در این کار موفق شوید؟ همچنین شما در طرح توجیهی در حقیقت باید ثابت کنید که بازار (بخشی از بازار که به شما ارتباط دارد) به اندازه کافی بزرگ می باشد که بتواند از تجارت شما حمایت کند. همچنین در طرح توجیهی شما مشخص می‌کنید که کاری که می خواهید انجام دهید از نظر اقتصادی به نفع شما می باشد. به عنوان مثال، فرض کنید که تجارت شما یک تجارت تولید کامپیوتر می باشد. اکنون ممکن است شما این توانایی را داشته باشید که تنها یک مقدار مخصوص و محدودی را برای خرید کردن یک کامپیوتر جدید سرمایه گذاری کنید. بنابراین در صورتی که برای تولید کامپیوترها نتوانید کاری کنید که با هزینه‌های بسیار کمتر از آن چه که به عنوان ماکزیمم برای هر کامپیوتر درنظر گرفته اید کارتان را انجام دهید و کامپیوترها را تولید کنید؛ در این صورت شرکت شما در کارش موفق نخواهد شد به این دلیل که شما تنها با این میزان سرمایه محدود باید برای تولید کردن هر کامپیوتر کار را انجام دهید (که البته از این میزان بخشی هم برای جدا کردن سود و غیره کم می شود) و بنابراین در صورتی که ساخت هرکدام از این کامپیوترها (به عنوان مثال) برای شما 150 درصد از کامپیوترهای اولیه هزینه داشته باشد؛ تجارت شما بدون تردید شکست خواهد خورد!

در صورتی که شما به دنبال این هستید که تجارتتان را به شیوه مناسبی رشد دهید؛ بهترین کار این است که برای آن یک بیزنس پلن ایجاد کنید که با استفاده از این بیزنس پلن بتوانید مسیری را که برای رسیدن به موفقیت می خواهید طی کنید مشخص کنید و در نهایت به صورت منطقی و از پیش تعیین شده به آن سمت حرکت کنید.

انواع بیزنس پلن کدامند؟

به طور کلی بسته به صنعتی که تجارت شما در این صنعت فعالیت می‌کند؛ انواع مختلفی از طرح توجیهی وجود دارد. شرکت هایی که در تمام صنایع مختلف کار می‌کنند برای خودشان طرح توجیهی دارند. بنابراین شرکتی که به عنوان مثال در صنعت تولید موبایل فعالیت می کند ممکن است دارای بیزنس پلنی باشد که با بیزنس پلن مربوط به شرکتی که در صنعتی فعالیت می کند که در آن لوازم آرایشی تولید می شود؛ کاملًا متفاوت باشد. بنابراین انواع و اقسام بیزنس پلن ها وجود دارند و این که بخواهیم آن ها را به صورت کلاسیک دسته بندی نماییم؛ کاری بس دشوار است. در این جا سه نوع روش تقسیم بندی بیزنس پلن ها را ارایه می کنیم:

- دسته بندی بیزنس پلن ها بر اساس هدف آن ها

- دسته بندی بیزنس پلن ها بر اساس میزان همه گیر بودن آن ها

- دسته بندی بیزنس پلن ها بر اساس نوع شرکت ها

دسته بندی اساس هدف این بیزنس پلن

 به طور کلی می توان گفت که تمام بیزنس پلن ها را از منظر هدفی که دنبال می کنند می توان در سه دسته کلی و اصلی جای داد:

  • دسته اول: دسته بیزنس پلن هایی که بیشتر بر روی موضوع بودجه متمرکز شده اند.
  • دسته دوم: بیزنس پلن هایی که بیشتر بر روی استراتژی متمرکز شده اند.
  • دسته سوم: بیزنس پلن هایی که هم بر روی بودجه و هم بر روی استراتژی متمرکز شده اند.

ناگفته نماند که دسته بندی بالا از بیزنس پلن ها صرفاً بر اساس هدف آن ها انجام گرفته بود (به این معنی که بیزنس پلن هایی که در دسته اول قرار دارند؛ نماینده آن دسته از بیزنس پلن ها هستند که هدفشان بیشتر بر روی بررسی وضعیت مالی شرکت می باشد و به همین ترتیب. البته همان طور که اشاره شد می‌توان بیزنس پلن ها را از نقطه نظرهای متفاوت دیگری نیز تقسیم بندی کرد ولی در این جا هدف این است که بر روی این شیوه دسته بندی بیزنس پلن ها تمرکز کنیم:

1) دسته اول: بیزنس پلن هایی که بر روی بودجه تمرکز می کنند.

در این دسته از بیزنس پلن ها، بیشتر از هر چیزی بر روی مسائل مادی و بودجه شرکت تمرکز می شود. طراحان این نوع بیزنس پلن ها به صورت دقیق و همراه با جزئیات کامل و مشخص، بررسی می کنند که میزان بودجه ای که یک شرکت برای انجام فعالیت های خود دارد چقدر است و چگونه می توان کاری کرد که این بودجه با میزان هزینه ای که این شرکت قرار است برای انجام پروژه مورد نظر صرف نماید تطبیق داشته باشد. بیزنس پلن‌هایی که به این شیوه نوشته می شوند می توانند اطلاعات بسیار جامع و دقیقی را در ارتباط با وضعیت مالی یک شرکت به مدیران این شرکت و افرادی که می خواهند بر روی پروژه های مختلف این شرکت سرمایه گذاری کنند بدهند. استفاده از این نوع بیزنس پلن باعث می‌شود که سرمایه گذاران مشخص کنند که بهتر است که بر روی کدام بخش سرمایه گذاری کنند و چه پروژه ای را برای سرمایه گذاری قبول کنند و چه پروژه ای را قبول نکنند.

2) دسته دوم: بیزنس پلن هایی که بر اساس استراتژی قرار دارند.

هدف اصلی از طرح کردن این نوع بیزنس پلن ها این است که وضعیت استراتژیکی شرکت برای انجام دادن یک پروژه مورد سنجش و آزمایش قرار بگیرد. بیزنس پلن هایی که به این شیوه نوشته شده اند به گونه‌ای هستند که با خواندن آن ها مدیران شرکت‌ها متوجه می شوند که بهترین استراتژی رونق و رشد بخشیدن به یک شرکت موفق چه خواهد بود. هنگامی که شما در این بخش بیزنس پلن تولید می‌کنید؛ هدفتان این است که بررسی کنید که آیا از نظر استراتژیکی و موقعیتی این امکان وجود دارد که شما بتوانید پروژه مورد نیاز را انجام دهید یا خیر.

دسته سوم هم دسته ای از بیزنس پلن‌ها هستند که به صورت تلفیقی از دسته اول و دسته دوم می باشند. در این نوع بیزنس پلن ها طراحان هم به موضوع وضعیت مالی شرکت و نوع بودجه ها و هم به موضوع وضعیت استراتژیکی این شرکت توجه می کنند. این نوع بیزنس پلن ها نسبت به نوع اول و نوع دوم بهتر است و عملکرد بهتری هم دارد.

دسته بندی بر اساس میزان همه گیر بودن

بر اساس میزان همه گیر بودن هم می توان بیزنس پلن ها را به دو دسته تقسیم کرد:

  • دسته اول: بیزنس پلن های ساده که تنها شامل مباحث بسیار ساده و ابتدایی و سنجش های اولیه (و البته دقیق!) می شوند.
  • دسته دوم: بیزنس پلن های جامع و استاندارد که شامل مباحث کلی تری نسبت به بیزنس پلن های دسته اول می شوند. در این نوع بیزنس پلن ها باید به تمام زوایا و خفایای کار توجه داشته باشید و کاری کنید که تمام تحلیل ها به درستی انجام شوند.

 

دسته بندی بر اساس نوع شرکت ها

بر اساس نوع شرکت‌ها نیز می توان بیزنس پلن ها را به دو دسته مختلف تقسیم بندی کرد:

  • دسته اول: بیزنس پلن هایی که مربوط به شرکت هایی هستند که تازه در حال شکل گیری می باشند (استارت آپ ها).
  • دسته دوم: بیزنس پلن که مربوط به شرکت هایی هستند که مدتی است که شکل گرفته اند و قرار است یک پروژه و طرحی را اجرا کنند.

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 16 تير 1399برچسب:, توسط رایان بهروزی

چطور یک بیزینس پلن برای مهاجرت بنویسیم؟

چالش‌هایی که مهاجران هنگام تلاش برای راه اندازی یک تجارت کوچک با آن روبرو هستند بسیار متنوع است. البته تفاوت‌های فرهنگی، عدم وجود شبکه‌های حمایتی، عدم توانایی در گرفتن وام بانکی و چالش در انتخاب شغلی مناسب در عرصه بین المللی، همگی مشکلات زیادی را به دنبال دارند. اما چالش شماره یک ممکن است عدم برنامه ریزی مناسب برنامه کسب و کار باشد.

بیزینس پلن که به عنوان ابزاری اساسی برای کارآفرینی در نظر گرفته می شود، می‌تواند به معنای واقعی کلمه کسب و کار یک نفر را متحول ساخته یا آن را نابود سازد.

نحوه نوشتن بیزینس پلن برای مهاجرت

قالب اصلی برای نوشتن بیزینس پلن مشابه است  که شامل بیانیه چشم انداز، یک مأموریت، یک برنامه مالی، یک برنامه بازاریابی و موارد دیگر. شما می‌توانید برای نوشتن بیزینس پلن قالب‌هایی را با سؤالات آسان برای پاسخ به صورت آنلاین پیدا کنید که این امکان را می دهد تا خلاها را پر کنید. اما آیا واقعاً ساده است؟ اگر چنین است، چرا برخی از برنامه‌های تجاری منجر به موفقیت می‌شوند، در حالی که برخی دیگر نه؟ در ادامه مروری بر عناصر اصلی بیزینس پلن عالی ارائه می شود.

چشم انداز و رسالت

نوشتن بیانیه چشم انداز و ماموریت بخش آسان یک بیزینس پلن است. بیانیه چشم انداز در اصل این است که چگونه می‌توان برای مثال در پنج سال آینده پیشرفت داشت. در تعریف چشم انداز، به همه رویاها، اهداف و شغل خود فکر کنید. با فرض افتتاح یک فروشگاه، باید تمامی اطلاعات را در این ارتباط وارد کنید تا اینکه مشکلی در آینده به وجود نیاید.

در نوشتن بیزینس پلن ماموریت به این معناست که با هدف شرکت آشنا شده و نحوه عملکرد آن را چگونه می بینید. هدف شما در رابطه با یک فروشگاه می‌تواند اینطور باشد "کلیه محصولات ما تضمین شده است، کارکنان ما دارای بالاترین توانایی کاری هستند و در شهر به عنوان بهترین مکان برای انجام بهترین خدمات و کالاها شناخته شده‌ایم." مأموریت شما باید واضح، معنادار از نظر اجتماعی و قابل اندازه گیری باشد.

برنامهریزی برای کارمندان

در نوشتن بیزینس پلن مرحله بعدی به پرسنل مربوط می‌شود. این مورد مشخص می‌کند چه کسی شرکت را اداره می‌کند و نوع کارمندانی را که استخدام خواهید کرد، تعیین می‌کند. همچنین پیش بینی های شما برای رشد آینده از نظر کارمندان را توصیف می کند. غالباً وقتی در حال نوشتن بیزینس پلن هستید، آخرین چیزی که مردم درباره آن فکر می‌کنند این است که "چگونه می توانم با موفقیت کنار بیایم؟" بیشتر توجه خود را به خرید می کنند، اما تعداد کمی از آنها برای آن آماده می‌شوند. باید برای رشد در شغل خود آمادگی داشته باشید.

امور مالی

در هنگام نوشتن بیزینس پلن باید برنامه مالی که شامل بودجه استارتاپی است توجه شود. برنامه مالی مشخص می‌کند برای گشایش درهای شغلی به چه میزان پول نیاز خواهد بود. این مورد به طور معمول شامل امکانات، تجهیزات، مواد و لوازم مورد نیاز در ابتدا می باشد. هنگامی که می‌دانید که چقدر به راه اندازی شرکت خود نیاز دارید، تنها کاری که باید انجام دهید محاسبه پول مورد نیاز برای فعالیت تجاری خود با سود است.

اکنون باید پیش بینی جریان پول را انجام دهید. با استفاده از یک صفحه گسترده، باید بیانیه درآمد / هزینه ایجاد کنید که درآمدها و هزینه‌ها را نشان می دهد. با استفاده از یک صفحه گسترده اکسل، می توانید به سرعت تغییرات جزئی در هزینه‌ها و درآمدها ایجاد کرده و فوراً مشاهده کنید که چگونه تحت تأثیر قرار می‌گیرد. اگر به دنبال وام بانکی هستید، مرتب نگه داشتن حساب‌ها مهم است، اما بانک‌ها خواهان مشاهده برنامه شما برای بازاریابی و ایجاد مشاغل هستند.

بازاریابی کسب و کار

بیزینس پلن خودتان را در اختیار داشته باشید. برنامه بازاریابی غالباً بزرگترین موانع برای تازه واردان است. در یک کشور جدید با روش‌های مختلف انجام کارها نسبت به آنچه در کشور خود عادت کرده‌اید روبرو می‌شوید. شما باید با متخصصان مشورت کنید تا ببینید کدام روش در صنعت خاص شما کار می‌کند. ارزش پولی که برای این قسمت اختصاص داده می شود بسیار زیاد است و باید بر نحوه اختصاص آن مدیریت کاملی اعمال شود.

بازار هدف

بعنوان یک برنامه افزودنی در نوشتن بیزینس پلن، تعیین این که چه نقشی در بازاریابی دارید، بسیار مهم است. این قسمت بر جنبه جمعیتی استوار است. آمار جمعیتی نوعی داده است که برای تعیین خریدار محصول مورد استفاده قرار می گیرد. این آمار معمولاً مبتنی بر سن، نژاد، جنسیت، وضعیت اشتغال، موقعیت مکانی و غیره است.

روانشناسی در تعیین مشتری هدف حائز اهمیت است. روانشناسی در واقع نگرش مشتری، شخصیت، علایق، فعالیت‌ها و نظرات است. ترکیب این دو باعث می شود تا مشتری راحت تر شناسایی شده و فروش آسانتر شود. در تعیین بازار هدف بهتر است از مشاوره بیزینس پلن کمک بگیرید.

تجزیه و تحلیل فعالیت تجاری

قبل از شروع هر کاری در حوزه کسب و کار و تقاضا برای پناهندگی و مهاجرت، تجزیه و تحلیل مدل کسب و کار از تمامی جهات ایده خوبی است زیرا می‌توانید بیزینس پلن خود را بنویسید. برای کمک به این وضعیت، یکی از اولین کارهایی که می‌توانید انجام دهید ایجاد یک تجزیه و تحلیل SWOT است. در یک صفحه کلمات را بنویسید: نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید. سپس، زیر هر کدام، آنچه را که احساس می‌کنید برای شما و تجارت شما مهم است یادداشت کنید. نقاط قوت و ضعف درونی بوده و به خودتان مربوط می شوند.

در روند نوشتن بیزینس پلن بهتر است تا از نقاط قوت شخصی خود آگاه باشید، اما مهمتر از این، شناخت نقاط ضعف است چون این کار به شما اجازه می دهد تا تمامی مسائلی را که به ارتقای کسب و کار شما کمک کند شناسایی کنید. مثال خوب در این مورد، ضعف در عدم توانایی فروش است. برای کاهش این مسئله به عنوان یک ضعف، می‌توانید استخدام یک فروشنده را در نظر بگیرید و هزینه آن را در بودجه کارآفرینی خود وارد کنید.

فرصت ها و تهدیدها مربوط به نیروهای خارجی است که شما هیچ کنترلی بر آنها ندارید، اما باید از آنها آگاه باشید. اگر تصمیم به راه اندازی یک تجارت را گرفتید، باید یک نیاز در جامعه و فرصتی برای امرار معاش را شناسایی کرده باشید. شما باید به همان اندازه تهدید را در جامعه در نظر بگیرید که ممکن است مشکلاتی را برای شما ایجاد کند، مانند رقبای محلی یا تغییر ساختار کاری در یک موقعیت کاری تثبیت یافته و شناخته شده.

برنامه ریزی تجاری خود را دنبال کنید.

با تمام این استراتژی‌ها و تجزیه و تحلیل‌ها، گام بعدی ایجاد یک برنامه عملی تحت اللفظی است. این روش برای تنظیم اهداف عملیاتی شما کارایی فوق العاده ای خواهد داشت. اولین قدم این است که اهداف خود را با شرایط و مهلت‌های زمانی مشخص قرار دهید. اما در برنامه اقدامی خود خاص و واقع بین باشید. به عنوان مثال، در ماه اول، اهداف شما ممکن است ایجاد کارت ویزیت و شروع به طراحی وب سایت باشد. در مرحله بعد، این امر می‌تواند اولین تلاش برای بازاریابی شما از طریق شبکه های اجتماعی باشد. یک برنامه عملیاتی باید ماه به ماه تقسیم شود و روند کاری خود را در طی 12 تا 18 ماه آینده انجام دهید.

برای کارآفرینانی با برنامه مشخص و چشم انداز مثبت، جابجایی یا شروع کار در خارج از کشور می تواند یک تجربه برای تغییر در زندگی باشد. علاوه بر معرفی ایده یا چشم انداز جدید به بازارهای مختلف، می‌توانید از تمام مزایای تجربه یک فرهنگ و شیوه زندگی جدید و روش‌های مختلفی که این امر می‌تواند آگاهی و بهبود بخش کسب و کار شما باشد بهره مند شوید. ساده ترین راه برای دستیابی به این امر ویزای کارآفرینی است و گزینه های بسیار خوبی برای انتخاب وجود دارد. چندین دلیل برای دنبال کردن ویزای کارآفرینی وجود دارد. در این مسیر توصیه میشود از مشاوره بیزینس پلن بهره لازم را ببرید.

چرا برای ویزای راه اندازی یا کارآفرین اقدام کنید؟

بسیاری از کشورها ویزای سرمایه گذار را ارائه می‌دهند، که اغلب به عنوان وسیله ترجیحی برای به دست آوردن تابعیت از یک کشور مشاهده می شود. این طرح ها، که اغلب به عنوان "ویزاهای طلایی" شناخته می‌شوند، به افراد امکان می دهد مبلغ زیادی پول در پروژه های تعیین شده در ازای دریافت اجازه اقامت و مسیرهای دریافت تابعیت کامل سرمایه گذاری کنند. در حالی که اینها بهترین ضمانت از امکان اقامت و کار در یک کشور را دارند، سطح سرمایه گذاری مورد نیاز یک مانع اساسی است.

در مقابل، ویزاهای راه اندازی یا کارآفرینی برای مشاغل کوچک یا متوسط ​​طراحی شده اند که به دنبال راه اندازی یا گسترش در یک کشور هستند. این ویزا ها کوتاه مدت تر به نظر می رسند، اقامت را هم برای مدت معین و یا بصورت چرخشی انجام می دهند، اما می‌‌توانند مسیری را برای اقامت دائم نیز ارائه دهند. افراد تمایل دارند که موانع بسیار کمتری برای ورود داشته باشند، و معمولاً به یک بیزینس پلن قوی و شواهدی از توانایی پشتیبانی مالی از خود برای یک سال یا بیشتر نیاز دارند.

بیشتر ویزاهای کارآفرین موجود در سرتاسر جهان موقتی است اما در صورت اثبات بودن کارآفرین در نهایت منجر به سکونت خواهد شد (به جز کانادا، که اقامت دائم فوری را فراهم می‌کند). به عنوان یک قاعده کلی، این کشورها برنامه مهاجرت کارآفرینانه را بر اساس منافع اقتصادی ایده تجاری فرد و پروژه ای که برای رشد اقتصادی کشور نشان می‌دهد، ارزیابی می‌کنند. شرایط ورود و تعریف موفقیت در بین کشورها متفاوت است، اگرچه به طور معمول به دو پارامتر اصلی در نظر گرفته می‌شوند:

  1. کارآفرینان و مشاغل آنها برای رسیدن به شرایط ورود و اقامت باید به چه سطحی برسند؟
  2. چقدر سریع موارد بالا اتفاق می افتد؟

اکثر کشورها با در نظر گرفتن سرمایه راه اندازی (میزان و منبع آن) و مشخصات فرد (تحصیلات یا سابقه کار و یا پیشنهاد تجارت)، پتانسیل یک کارآفرین را ارزیابی می‌کنند. نمودار خلاصه برنامه‌های ویزای کارآفرین موجود در سرتاسر جهان می تواند به مطالعه و مقایسه طرح های مختلف کمک کند. این معیارها معمولاً انعطاف پذیر بوده و صلاحیت افراد خاص را آسانتر می‌کند. به عنوان مثال، در نیوزلند ویزای کارآفرینان ویزای کار سه ساله است که در دو مرحله (یک مرحله شروع و مرحله تعادل) کار می‌کند تا کارآفرینان بتوانند در هر زمان واجد شرایط ویزا باشند.

در بیشتر کشورها، صلاحیت تجدید ویزاهای کارآفرین یا تبدیل به اقامت دائم با تعداد مشاغل ایجاد شده توسط استارتاپ و یا سرمایه گذاری اضافی افزایش یافته یا درآمد ایجاد شده در یک بازه زمانی خاص ارزیابی می‌شود. به عنوان مثال، در انگلستان، کارآفرینان برای تمدید ویزا می توانند دو شغل تمام وقت در سه سال ایجاد کنند، در حالی که در سنگاپور، به آنها اجازه اخذ ویزای دو ساله داده می شود. کارآفرینان باید در سال اول و چهار سال خود دو شغل محلی ایجاد کنند. در سال دوم به طور معمول، مهلت دستیابی به این اهداف با امکان شناسایی زودهنگام مشاغل واقعی قابل توجیه است. با این حال آنها می‌توانند با دلسردی از ریسک پذیری و جلوگیری از ایجاد کارآیی در برنامه‌های تجاری خود که منجر به به خطر انداختن وضعیت ویزا می‌شود، پیامدهای مضری برای استارتاپ ها به همراه داشته باشند.

در آخر توصیه میشود درآغاز کسب و کار خود بیزینس پلن کار خود را طراحی نمایید، تا با سرعت و موفقیت بیشتری به اهداف خود نایل شوید لذا بهتر است در این مسیر از مشاوره بیزینس پلن بهره ببرید.


نوشته شده در تاريخ شنبه 14 تير 1399برچسب:, توسط رایان بهروزی

7 مزیت عمده ای که طرح توجیهی برای شرکت شما دارد.

 

1) جنبه تکنیکی

یکی از مهم ترین مزیت هایی که طرح توجیهی دارد، جنبه تکنیکی آن است. وقتی که می خواهید برای تجارت خودتان یک طرح توجیهی درست کنید؛ یکی از مهم ترین نکته هایی که مورد استفاده قرار می گیرد؛ نکته توجه کردن به بخش های تکنیکی آن می باشد. شما با استفاده از این طرح توجیهی می توانید بررسی کنید که وضعیت تکنیکی شما به چه صورت است و همچنین احتیاجاتی که در یک شرکت وجود دارد به چه صورت می باشد. در پروسه انجام این کار، هرگونه مشکل یا مشکلاتی که پیدا کردید را مورد بررسی قرار می دهید و درک می کنید که سیستم هایی که برای انجام این پروژه مورد نیازتان می باشد (از قبیل سیستم های نرم افزاری، سخت افزاری و یا تکنولوژیکی) باید چگونه باشند. بنابراین با توجه به این موضوع شما می توانید بررسی کنید که برای این که بتوانید کار را به بهترین شکلی انجام دهید نهایتا نیاز به چه تکنیک هایی دارید و سعی می کنید تا بر همین اساس کار را به جلو ببرید. طرح تکنیکی همچنین به شما کمک می کند تا به نقص های تکنیکی که در این زمینه وجود دارد هم پی ببرید.

2) جنبه سازمانی و عملیاتی

مزیت دیگر طرح توجیهی این است که شما با بررسی آن می توانید منابع انسانی را هم که دارید مشخص کنید. وقتی که شما برای یک انجام یک پروژه که در سازمانتان انجام می شود طرح توجیهی ایجاد می کنید؛ در حقیقت می توانید مشخص کنید که برای این که این طرحتان را به پیش ببرید نیازمند چه پیش زمینه هایی می باشید و همچنین کدام نوع مهارت را نیاز دارید. در صورتی که برایتان مشخص شود که به چه نوع مهارتی نیاز دارید می توانید به راحتی افرادی را که دارای این مهارت ها هستند انتخاب کنید. بنابراین طرح توجیهی به شما کمک می کند تا افرادی را که می خواهید برای یک پروژه به شما کمک کنند را انتخاب کنید. در صورتی که در بخشی از منابع انسانی با مشکلی برخورد کردید؛ می توانید از این طرح توجیهی استفاده کنید تا بدانید که در کدام بخش ها کمبود منابع انسانی دارید و در این صورت سعی کنید تا کارمندانی را استخدام کنید که در زمینه ای که شما کمبود دارید به شما کمک کنند و بتوانند این کمبود را با مهارت هایی که دارند پر کنند.

3) جنبه قانونی و حقوقی

یکی دیگر از مزیت های مهمی که استفاده کردن از طرح توجیهی برای شما دارد این است که به شما کمک می کند تا جنبه های قانونی پروژه ای را که می خواهید انجام دهید بررسی کنید. در صورتی شما بخواهید یک پروژه را به راه بیندازید؛ یکی از جنبه هایی که در کار باید درنظر داشته باشید این است که آیا این کاری که می خواهید انجام دهید از نظر قانونی موردی ندارد؟ آیا این کار از نظر قوانین حقوقی بلامانع است؟ و مواردی از این قبیل. بنابراین در صورتی که شما بخواهید طرح توجیهی داشته باشید؛ باید تمام عواملی را که ممکن است منجر به این شوند که فعالیت شما از نظر قانونی با مشکلاتی مواجه شود را شناسایی کنید. پس این یکی دیگر از مزیت های داشتن یک طرح توجیهی می شود که به شما کمک می کند درک کنید که آیا پروژه ای که قصد اجرا کردن آن را دارید از نظر قانونی مشکلی دارد یا خیر. ممکن است شما زمان و انرژی و هزینه قابل توجهی را بر روی انجام دادن یک پروژه بگذارید ولی ناگاهان در مراحل بعدی متوجه شوید که انجام دادن این پروژه مشکل قانونی دارد!

4) جنبه برنامه ریزی

از دیگر ویژگی های مثبت استفاده کردن از طرح توجیهی این است که به شما کمک می کند تا برای کارهایتان یک برنامه ریزی منطقی و اصولی داشته باشید. وقتی که شما می خواهید برای شرکت یک طرح توجیهی ایجاد کنید؛ تمام مراحل کار را باید به صورت مرحله به مرحله و پله به پله انجام دهید. بنابراین شما می توانید برای پروژه خودتان یک برنامه ریزی دقیق داشته باشید. در واقع نوشتن طرح توجیهی به شما کمک می کند تا در طول مراحل کار، این برنامه ریزی را برای شرکتتان انجام دهید و مراحل مختلف کار را به جلو ببرید. وقتی که شما برای خودتان برنامه ریزی می کنید تا یک طرح توجیهی تولید کنید؛ این طرح توجیهی به شما کمک می کند تا بر اساس کارهایی که در آینده قرار است انجام دهید مطالبتان را بنویسید و برنامه ریزی کنید. شما تمام مرحله های مختلفی  که در طول فرآیند انجام دادن این پروسه قرار است طی کنید را به درستی می نویسید و تخمین می زنید که چه کارهایی باید انجام دهید. تمام این فعالیت هایی که انجام می شوند به صورت لیست شده و مرتبط در طرح توجیهی نوشته می شوند بنابراین می توانید از آن به عنوان یک برنامه منسجم هم استفاده کنید.

5) جنبه زمانی

یکی از مهم ترین بخش هایی که در نوشتن طرح توجیهی باید درنظر داشته باشید پاسخ دادن به این سوال است که آیا می توانید در زمان محدود و مشخص شده که برایتان قرار داده شده است کاری را که می خواهید انجام دهید یا خیر. به عبارت شفاف تر، وقتی که می خواهید یک طرح توجیهی بنویسید باید به این سوال پاسخ دهید که آیا ممکن است در کارتان تاخیری ناخواسته ایجاد شود یا خیر؟

پاسخ دادن به این پرسش باعث می شود که شما دقیقا به موضوع زمانی که قرار است پروژه در طول این زمان انجام شود فکر کنید. بسیاری از شرکت ها هستند که بر روی یک پروژه ای سرمایه گذاری می کنند و بر روی آن هزینه و انرژی زیادی هم صرف می کنند اما با این که پروژه را بدون هیچ مشکلی تکمیل می کنند؛ ولی زمان خیلی زیادی را صرف انجام دادن آن می کنند (که از زمانی که برای خودشان برنامه ریزی کرده اند بیشتر می شود) همین موضوع منجر به این می شود که آن ها لطمات جبران ناپذیری می خورند.

6) جنبه محدودیت ها

به طور کلی فرآیند تحقیقاتی که منجر به این می شوند که شما برای تجارتتان یک طرح توجیهی بنویسید؛ فرآیندی است که بیشتر بر روی محدودیت های مختلف (محدودیت ها از نظر مکانی، زمانی و غیره) یک طرح توجیهی تاکید می کند. بنابراین، وقتی که شما طرح توجیهی می نویسید؛ بر روی مشکلاتی تاکید می کنید که تجارتتان دارد. شما در حقیقت کاستی های این تجارت را بررسی می کنید و کمبودهای مختلف مادی، بازاریابی، منطقی، حقوقی، محیطی و غیره آن را مورد بررسی قرار می دهید.

بنابراین وقتی که شما تمام این کمبودها را مورد بررسی قرار دادید؛ یک دید کلی را نسبت به وضعیتی که تجارتتان دارد پیدا می کنید و بررسی می کنید که وضعیتی که تجارتتان دارد از نظر میزان کمبودها به چه صورتی است؟ در صورتی که از طرح توجیهی استفاده نکنید؛ نمی توانید کمبودها و مشکلاتی را که تجارتتان با آن روبر می شود مشخص کنید و بنابراین نسبت به مشکلاتی که به دلیل این کمبودها بر سر راهتان قرار خواهد گرفت نیز ناآگاه خواهید بود.

پس این هم یکی دیگر از ویژگی های مثبتی است که داشتن یک طرح توجیهی برای یک سازمان در اختیار شما قرار می دهد..این که به شما کمک می کند تا محدودیت های کارتان را بشناسید

7) جنبه تصمیم گیری

یکی از مهم ترین و کلیدی ترین جنبه های یک طرح توجیهی این است که به شما کمک می کند تا درباره کارتان تصمیم گیری کنید. از آن جایی که تمام عواملی که مرتبط با تجارت شما هستند و تمام پارامترهای که می توانند بر روی تجارت شما تاثیر داشته باشند در این طرح توجیهی مطرح شده اند؛ بنابراین شما می توانید یک تصویر مناسب و شفافی را از وضعیتی که دارید پیدا کنید و از آن جایی که منابعی که در این رابطه در اختیار دارید بسیار محدود می باشد؛ شما باید این منابع را بر روی انجام پروژه هایی که اطمینان دارید که حقیقتا خوب کار می کنند صرف کنید. بنابراین باید بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام می دهید تصمیم گیری کنید که آیا بهتر است در زمینه ای که می خواهید کار کنید وارد شوید یا خیر. طرح توجیهی به شما کمک می کند تا این کار را به راحتی انجام دهید. در حقیقت یکی از بهترین مزیت هایی که طرح توجیهی برای شما دارد این است که برای شما این امکان را فراهم می کند تا میان انجام دادن و انجام ندادن کار تصمیم گیری کنید.


نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 12 تير 1399برچسب:, توسط رایان بهروزی

 

اهمیتی که طرح توجیهی برای یک کارآفرین دارد چیست؟

 

طبیعت "پویایی" که محیط تجاری این روزهای دنیا پیدا کرده است؛ منجر به افزایش میزان مخاطرات و عدم قطعیت هایی است که سازمان ها و شرکت ها با آن روبرو می شوند. به عبارت دیگر، این روزها تجارت نسبت به گذشته کاملاً متفاوت شده است. افرادی که می خواهند شرکت تأسیس کنند و یک "کارآفرین" شوند؛ امروزه نسبت به روزگار گذشته باید با مخاطرات زیادی مواجه شوند. یکی از مهم ترین مخاطراتی که کارآفرینان امروزه با آن مواجه شده اند؛ این است که گستره فعالیت هایی که تجارت ها انجام می دهند خیلی وسیع تر شده است و بنابراین تجارت ها برای این که در این شرایط دوام بیاورند باید از فراز و نشیب های بیشتری گذر کنند.  به این دلیل که در گذشته، تعداد صنایعی که آماده ارایه دادن خدمات و محصول به مشتریان بود، کم بوده است و لذا میزان رقابت میان شرکت ها و سازمان های مختلف هم کمتر بوده است. در صورتی که این روزها تعداد تجارت هایی که در صنایع مختف هستند زیاد شده اند و بنابراین برای این کار نیاز است که هرکدام از این شرکت ها یک مزیت به خصوصی داشته باشند، تا بتوانند از رقیب هایی که دارند جلو بیفتند و پیروز شوند. در حال حاضر افزایش میزان هوشیاری مشتریان منجر شده است که افزایش زیادی میان رقابت میان شرکت‌های مختلف ایجاد شود تا بتوانند نیازهای مشتریان را برآورده کنند. بنابراین تجارت ها برای این که از تجارت های دیگر در زمینه رقابت جلو بیفتند؛ باید هرکدامشان سعی کنند تا ارزش های بهتری را به مشتریان ارایه دهند که رقبایشان نمی توانند چنین ارزش هایی را به آن ها ارایه دهند؛ زیرا امروزه مشتریان بسیار باهوش تر از گذشته هستند و به راحتی قانع نمی شوند. بنابراین این که یک تجارتی بتواند در این دنیای رقابتی میان تجارت ها دوام بیاورد برای بسیاری از تجارت ها در این روزگار کاری دشوار شده است.

لذا در صورتی که تجارت ها نتوانند برای خودشان یک برنامه ریزی مناسبی داشته باشند؛ بدون تردید در این رقابت شکست می خورند. قبل از هر چیزی، تجارت ها برای این که بخواهند یک پروژه را اجرا کنند و برای این که بتوانند وارد بازار شوند؛ باید مشخص نمایند که آیا می توانند این پروژه را انجام دهند یا خیر. یکی از بارزترین مثال‌ها برای چنین سنجشی، "طرح توجیهی برای یک تجارت می باشد!".

طرح توجیهی چه کمکی که کارآفرینان می کند؟

طرح توجیهی طرحی است که شما با بررسی آن به این نتیجه می رسید که آیا بهتر است که بر روی یک پروژه ای سرمایه گذاری کنید یا خیر. بنابراین در صورتی که یک طرح توجیهی مناسب داشته باشید؛ می توانید بفهمید که آیا انجام دادن یک پروژه برای شما مفید است یا خیر.

شما با بررسی طرح توجیهی برای خودتان روشن می کنید که طرحی را که می خواهید انجام دهید ارزش انجام دادن را دارد یا خیر. بنابراین انجام دادن یک طرح توجیهی برای شرکت شما خیلی مهم و سودمند می باشد و به شما کمک می نماید تا دیدگاه مناسبی را نسبت به شرکت و کارهایی که قرار است در آن انجام دهید و همچنین نسبت به وضعیت بازار در آن زمان و صنعت مورد نظر داشته باشید.

ویژگی‌های مثبت طرح توجیهی چیست؟

در حقیقت طرح توجیهی برای یک تجارت به عنوان یک ابزاری برای این تجارت مورد استفاده قرار می گیرد که شما می توانید با استفاده از این ابزار به سنجش امکان پذیری انجام پروژه های خودتان بپردازید. برخی از مهم ترین ویژگی هایی که این طرح توجیهی برای یک تجارت دارد به قرار زیر می باشند:

  • طرح توجیهی یک وسیله ای بسیار موثر برای پیش بینی کردن احتمال موفق شدن و یا احتمال شکست خوردن یک تجارت جدید می باشد.
  • می توان با استفاده از این طرح توجیهی شرایطی را که بازار دارد بررسی کرد و با بررسی این شرایط می توان درک مهمی را نسبت به داستان کلی موقعیت بازار بدست آورد.
  • طرح توجیهی شامل تمام کارهایی است که برای تعیین کردن این که یک ایده تجاری موفقیت آمیز می باشد یا خیر.
  • طرح توجیهی در حقیقت یک فرآیند مرحله به مرحله می باشد که به شما کمک می کند تا مزیت ها و معایب کارتان را به صورت مرحله به مرحله بررسی نمایید.
  • طرح توجیهی نتیجه هایی را در اختیار شما قرار می دهد که با توجه کردن به این نتیجه ها می توانید تصمیم گیری های کلی را در ارتباط با انجام دادن و یا انجام ندادن کارتان بگیرید.

وجود یک طرح توجیهی برای یک شرکت و سازمان خیلی مهم است. طرح تجاری یا "بیزنس پلن" هم بر اساس همین طرح توجیهی ایجاد می شود. همچنین با استفاده از طرح توجیهی شما می توانید تعیین کنید که در صورتی که به این نتیجه رسیدید که انجام دادن پروژه تان برای شما امکان پذیر نیست؛ چه جایگزین هایی را می توانید برای این کار انجام دهید. بنابراین انجام دادن تحقیق در ارتباط با طرح توجیهی برای یک تجارت ضروری می باشد!

در صورتی که یک طرح توجیهی داشته باشید که به خوبی تنظیم شده باشد؛ این کار به شما کمک می کند تا یک تصویر وسیع و چشم انداز گسترده ای را به همراه تحلیل های دقیق در ارتباط با کارهایی که می تواند به تجارتتان سود دهد را بدست آورید. شما با انجام دادن این طرح توجیهی می توانید قبل از این که برای این کار بودجه ای را اختصاص دهید و یا قبل از این که بر روی پروژه هایتان زمانی بگذارید؛ یک تحلیل دقیقی از جزئیات مرتبط با پروژه داشته باشید و بدانید که آیا انجام دادن این کار به نفع شما می باشد یا خیر.

وقتی که از یک طرح تجاری استفاده می نمایید؛ تضمین می کنید که قبل از این که انجام پروژه تان را آغاز کرده باشید؛ درباره مخاطراتی که دارد و همچنین درباره شانس موفقیتتان اطلاعاتی را کسب کرده باشید. در بسیاری از موارد ممکن است قصد داشته باشید تا پروژه ای را به انجام برسانید ولی با استفاده از تحقیقاتی که برای طرح توجیهی ایجاد می شود و بررسی کردن دقیق تر موضوع به این نتیجه برسید که انجام دادن این کار برای شما غیرممکن است و به راحتی از ادامه دادن این کار منصرف شوید!

شما با مطالعه ای که منجر به ایجاد یک طرح توجیهی برای تجارتتان می‌شود، می توانید تمام اطلاعات دقیق و ارزشمند را درباره کل داستان تجارتتان بررسی کنید و همچنین میزان موفقیت خود را افزایش دهید.

همچنین طرح توجیهی برای یک تجارت می تواند به عنوان یک منبع خوب اطلاعاتی درباره تجارت و بازار مورد استفاده قرار بگیرد که شما با استفاده از اطلاعاتی که در آن قرار دارد می توانید به خوبی درک وسیعی را نسبت به بازار و تجارت خودتان در آن پیدا کنید.

طرح های توجیهی در تجارت هایی که مرتبط با صنایع مختلف هستند مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال شما می توانید این طرح های توجیهی را در تجارت هایی که مرتبط با صنایع مختلف از قبیل پزشکی، صنعت هتلداری و توریسم، صنایع الکترونیکی، صنایع مرتبط با تولید غذا و رستوران ها  و به طور کلی هر صنعتی که درنظر داشته باشید پیدا کنید. به این دلیل که طرح توجیهی در تمامی این صنایع باید مورد استفاده قرار بگیرد و هرکدام از این تجارت ها موظف هستند تا برای این که در کارشان پیشرفت کنند از این طرح توجیهی استفاده کنند.

همان طور که اشاره شد؛ طرح توجیهی به شرکت ها و سازمان ها کمک می نماید تا هم بر روی اهداف کوتاه مدت و هم بر روی اهداف بلندمدت خودشان تمرکز داشته باشند. بنابراین در هیچ کدام از تجارت‌ها و در هیچ صنعتی نمی توان گفت که اهمیتی که وجود یک طرح توجیهی دارد کم است و استفاده کردن از طرح های تجاری در تمام صنایع مختلف مهم می باشد.


نوشته شده در تاريخ دو شنبه 9 تير 1399برچسب:, توسط رایان بهروزی

چگونه یک طرح توجیهی بنویسیم؟

 

برای نوشتن یک طرح توجیهی نیاز است که تحقیقی عمیق را درباره شرایط فعلی شرکتتان و همچنین شرایط بازار انجام دهید تا مشخص کنید که چه عواملی هستند که منجر می شوند که یک پروژه به موفقیت برسد. در این مقاله قصد داریم تا شما را با پنج مرحله ای که نیاز است تا برای نوشتن یک طرح توجیهی این مرحله ها را طی کنید؛ آشنا سازیم:

1) مرحله اول: تحلیل های اولیه را انجام دهید.

در این مرحله شما باید یک تحلیل کلی و جامع و اولیه را بر روی تمام پارامترهایی که در بازار وجود دارند انجام دهید. شما باید در این تحقیق بررسی کنید که شرایط بازار در این لحظه به چه صورتی است؟ آیا افرادی که به عنوان مصرف کنندگان در بازار هستند محصولاتی را که شما می خواهید وارد بازار کنید ( و یا خدماتی را که قرار است به آن ها ارایه کنید) قبول می کنند؟ آیا این محصولات (و یا خدمات) قرار است به گونه ای باشد که آن ها را راضی کند؟ یا این که انجام این کار هیچ فایده ای ندارد؟

این مرحله خودش به چهار مرحله کوچکتر انجام می شود که شما باید این مرحله های کوچکتر را انجام دهید:

  • مرحله اول: هر آن چه را که انتظار دارید از تکمیل کردن این پروژه عایدتان می شود را بنویسید. در این مرحله باید به خودتان بگویید که چرا انجام دادن این پروژه برای شما مهم است و انجام دادن این کار برای شما از چه جنبه ای اهمیت دارد؟
  • مرحله دوم: فضای موجود در بازار را برای این پروژه مورد سنجش قرار دهید. بررسی کنید که مثال های دیگری که شبیه به پروژه شما بوده اند (و خدمات و یا محصولات مشابهی را تولید کرده اند) تا چه میزان در کار موفق شده اند.
  • مرحله سوم: مزیت های رقابتی شرکت خود را برشمارید: برای این که موفقیتتان را در این کار تضمین کرده باشید؛ چه کارهایی می‌کنید که دیگران انجام نمی دهند؟ شرکت شما نسبت به شرکت های دیگر دارای کدام مزیت های رقابتی می باشد؟ شما چه چیزهایی قرار است داشته باشید که شرکت هایی که همکار شما هستند ندارند؟ چه استعدادهایی در کارکنان شما وجود دارد؟ چه تکنولوژی هایی دارید؟ و غیره.
  • مرحله چهارم: خطرات پروژه را مشخص کنید: مدیریت ریسک یکی دیگر از مهم ترین بخش هایی است که مربوط به مرحله سنجش کلی و اولیه می باشد. شما در این بخش باید بررسی کنید که خطراتی که ناشی از انجام دادن این کار توسط شما است چیست؟ شما قرار است در طول این مسیر به چه مشکلاتی روبرو شوید و غیره.

هنگامی که این چهار بخش بالا را تکمیل کردید می‌توانید درک بهتری از این داشته باشید که آیا بهتر است کار ایجاد طرح توجیهی را ادامه دهید؛ یا این که به طور کلی آن را فراموش کنید و به سراغ کار دیگری بروید!!! در صورتی که بعد از طی کردن این چهار بخش به این نتیجه رسیدید که کاری که می خواهید انجام دهید شدنی است (انتظاراتتان از پروژه مناسب بود، فضایی که در بازار وجود داشت متناسب با کار شما بود، شرکتتان نسبت به شرکت های دیگر مزیت‌های رقابتی مناسبی داشت و خطرات پروژه هم روشن بود) در این صورت می توانید با خیال راحت بگویید که این کار را ادامه می دهید و به سراغ مرحله های بعدی کار بروید اما در صورتی که تنها یکی از این پارامترها برای شما مشکل بود؛ دیگر نمی توانید کارتان را ادامه دهید و بهتر است به سراغ کار دیگری بروید.

فراموش نکنید با این که تمام تحلیل هایی که شما قرار است در این مرحله انجام دهید تحلیل های سطحی و کلی می باشند و از دقت کافی برخوردار نیستند؛ ولی انجام دادن این مرحله برای تعیین کردن ادامه مسیر برای شما اهمیت حیاتی دارد.

2) یک طرح کلی از پروژه را پایه گذاری کنید.

اکنون که یک درک اولیه و ابتدایی از کاری که می خواهید انجام دهید پیدا کرده اید؛ وقت آن رسیده است که یک نمای کلی را برای خودتان ایجاد کنید. این نما و طرح کلی از کار باید در پاسخ دادن به این سوالات به وجود بیاید.

  • آیا طرح من از نظر تکنیکی قابل پیاده سازی می باشد؟
  • آیا قانونی است؟
  • آیا از نظر عملیاتی قابل اجرا می باشد؟
  • آیا در یک دوره زمان کوتاه و تعیین شدن می توانم آن را انجام دهم؟
  • آیا از نظر اقتصادی به صرفه است؟

شما با پاسخ دادن به این سوالات می توانید تا حدود زیادی یک چارچوب کلی از طرحتان را برای خودتان مشخص کنید. شما باید بررسی کنید که قرار است به چه چیزهایی برسید؟ چه مشکلاتی را می خواهید حل کنید؟ قرار است چه چیزهایی دریافت کنید؟ اثراتی که احتمالاً پروژه تان بر روی مشتریان و کاربران دارد چه خواهد بود؟ و برای این که به این اهداف برسید باید چکار کنید؟

نکته: قبل از این که این مرحله را انجام دهید؛ سعی کنید تا نقاط قوت و نقاط ضعف سازمانتان را در ارتباط با پروژه تان مشخص کنید. بررسی کنید که چه جنبه هایی از سازمانتان بر روی پروژه و موفقیت آن اثر می گذارد.

3) تحقیق بازار انجام دهید.

از عبارت تحقیق بازار به این دلیل استفاده می کنیم که این عبارت رایجترین عبارت برای توصیف کردن این مرحله است. چون در این مرحله باید بررسی کنید که شرایط بازار به چه شکل است. تحقیقات مناسب بازار برای شما پنج مزیت عمده دارد:

  • مزیت اول: موقعیت های بازار را برای پروژه خودتان می سنجید.
  • مزیت دوم: درکی از وضعیت رقبایتان و جایی که قرار گرفته اند پیدا می‌کنید و بررسی نمایید که وضعیت آن ها به چه شکل است.
  • مزیت سوم: شما می توانید اطلاعات زیادی را درباره ارتباطی که بازار فعلی با پروژه شما دارد بدست بیاورید.
  • مزیت چهارم: شما می توانید به خوبی نتیجه گیری کنید که چگونه وضعیت کارتان در بازار را می توانید بهتر نمایید.
  • مزیت پنجم: با توجه به درکی که از بازار و محیط اطراف پیدا کرده اید؛ این کار به شما انگیزه قوی برای ادامه دادن کار می دهد.

4) هزینه لازم را محاسبه کنید.

یکی دیگر از مرحله هایی که باید برای انجام این کار انجام دهید این است که باید هزینه لازم ر محاسبه کنید. اصلاً مهم نیست که چگونه پروژه ای را انجام می دهید تا زمانی که هزینه لازم برای انجام کار را محاسبه نکنید؛ در کارتان موفق نخواهید شد. بنابراین هزینه ای را که برای انجام کل کار مورد نیاز است حساب کنید و ببینید که با توجه به شرایطی که دارید آیا از پس انجام این کار بر میآیید یا خیر. به عبارت دیگر در این مرحله شما بررسی می کنید که آیا توانایی مالی لازم برای انجام این کار را دارا می باشید یا این که نمی توانید هزینه کار را تأمین کنید. شما باید از خود بپرسید:

  •  منابع مالی شما تا چه اندازه می توانند بودجه داشته باشند؟
  • در صورتی که در کار شکست خوردید؛ هزینه هایی که قرار است متحمل شوید تا چه میزان هستند؟
  • برای کامل کردن این پروژه (که شامل ریسک ها هم می شود) چه میزان پول می خواهید؟

5) تمام مراحلی را که از بالا تا کنون انجام داده اید یک بار مرور کنید و از این مرور یک نتیجه گیری کلی بگیرید.

اکنون وقت آن رسیده است که تمام کارهایی را که تاکنون انجام داده اید مرور کنید و سعی نمایید تا از این مرور یک نتیجه گیری کلی داشته باشید. فراموش نکنید هنگامی که این مرور را انجام می دهید؛ باید در ذهنتان باشد که به تمام سوالاتی که قرار بود در ابتدای نوشتن این تحقیق داشته باشید پاسخ هایی دهید که شما را به طور کامل قانع کنند. در این مرحله باید تمام اطلاعات را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید تا به یک نتیجه گیری کلی برسید. این نتیجه گیری انتخاب میان این دو گزینه است:

گزینه اول: کار را با تمام انرژی انجام دهید.

گزینه دوم: کار را رها کنید.


نوشته شده در تاريخ دو شنبه 9 تير 1399برچسب:, توسط رایان بهروزی

طرح توجیهی چه مزیت هایی دارد و به هنگام نوشتن آن باید به چه سوالاتی پاسخ دهیم؟

 

اگر بخواهیم یک تعریف ساده  و کلی را از طرح توجیهی برای یک سازمان بیان کنیم؛ باید بگوییم که طرح توجیهی در حقیقت سنجشی از نقشه ها و برنامه ریزی ها و ابزارهای مدیریتی و یا روش های اجرایی است که ما برای پیشبرد تجارتمان از آن استفاده می‌کنیم. اهمیت یک طرح توجیهی در این است که مشخص کنیم که آیا یک شرکت، گروه و یا سازمان می تواند به تمام قول و قرارهایی که برای خودش گذاشته است عمل کند؟ آیا می تواند طرح هایی را که قرار است اجرا کند حقیقتاً اجرایی نماید؟ و یا این که تمام طرح هایی که دارد همگی بخشی از تخیلات آن هستند و قابل اجرا نمی باشند؟

بنابراین طرح توجیهی در حقیقت به گونه ای است که یک طرح کلی از بودجه بندی، برنامه ریزی و یا نقاط قوت منطقی شرکتها را فراهم می‌کند و به شما این اجازه را می دهد که واقعیت ها را ببینید و بدانید که با توجه به بودجه ای که در اختیار دارید و با توجه به ویژگی هایی که تجارتتان دارد؛ چقدر احتمال دارد که به هدف هایی که برای خودتان مشخص کرده اید برسید.

داشتن یک طرح توجیهی چه مزیت هایی دارد؟

1. موقعیت هایی را که شرکت شما دارد، برای شما مشخص می کند.

(موقعیت هایی که قبل از ایجاد کردن طرح توجیهی ممکن بود که ندانید وجود دارند) و بنابراین شما می توانید با توجه به این موقعیت های جدیدی که برایتان آشکار شده است؛ برنامه ریزی های تجاری خودتان را تغییر دهید.

2. تمرکز را بر روی اعضای تیمتان بالاتر می برد.

از دیگر مزیت های طرح توجیهی این است که شما را وادار می کند تا بر روی اعضای تیمتان تمرکز بیشتری داشته باشید. در حقیقت هنگامی که شما از طرح توجیهی استفاده می کنید؛ درک بهتری را از کاربردهای تجارتتان (که مربوط به تک تک اعضای تیمتان است) خواهید داشت و بنابراین بر روی اعضای تیمتان بیشتر متمرکز می شوید.

3. به شما این امکان را می دهد که مشخصات و ویژگی های اعضای تیمتان را مورد سنجش قرار دهید.

به دنبال مزیت قبلی، طرح توجیهی به شما این امکان را می دهد که مشخصات و ویژگی ها و نقاط قوت و ضعفی را که اعضای تیمتان دارند بهتر بشناسید.

4. احتمال موفقیت پروژه شما را افزایش می دهد.

در صورتی که برای تجارتتان یک طرح توجیهی مناسب و باکیفیت داشته باشید؛ بعد از بررسی این طرح می توانید یک دید کلی و عمل گرایانه ای نسبت به کاری که می خواهید آن را شروع کنید، بدست بیاورید. بنابراین می توانید مشخص کنید که آیا در این کار به صورت عملی موفق می شوید یا خیر. در صورتی که نتیجه های حاصل از یک طرح توجیهی برای شما مثبت بود، می توانید اطمینان حاصل کنید که کاری که انجام می دهید مناسب است و بنابراین در این صورت (وقتی که حساب شدن و دقیق عمل می‌کنید و به پیش می روید) احتمال این که در این کار موفق شوید خیلی بالا خواهد بود.

5. زمینه را برای تصمیم گیری شما گسترده تر می کند.

از دیگر کارهایی که طرح توجیهی برای شما انجام می دهد این است که زمینه را برای شما فراهم می کند تا بتوانید بهتر تصمیم گیری کنید. در حقیقت یکی از اصلی ترین (و نهایی ترین) مرحله های نوشتن یک طرح توجیهی همین نتیجه گیری (و بعد از آن تصمیم گیری برای انتخاب کردن یا انتخاب نکردن) می باشد. طرح توجیهی این زمینه را برای شما فراهم می کند که بتوانید تصمیم بگیرید که می خواهید این کار را انجام دهید یا خیر.

در نوشتن طرح توجیهی باید به چه سوالاتی پاسخ داد؟

ایجاد کردن یک طرح توجیهی کاری است که در راستای پرسیدن سوالاتی انجام می شود. در حقیقت پنج سوال عمده هستند که شما باید با نوشتن طرح توجیهی به این سوالات پاسخ دهید. این پنج سوال به قرار زیر می باشند:

1) آیا برنامه ریزی که من برای شروع کسب و کار جدید کرده ام از نظر تکنیکی عملی است؟

این مهم ترین سوالی است که در یک طرح توجیهی باید به آن پاسخ داده شود. این سوال به شما کمک می‌کند که تعیین کنید که آیا سازمان شما منابع تکنیکی لازم را برای اجرای موفقیت آمیز پروژه ای که قرار است آن را شروع کنید دارد یا خیر.

برای پاسخ دادن به این سوال، شما باید تمام منابع تکنیکی این شرکت  (از منابع سخت افزاری گرفته تا منابع و دارایی‌های، نرم افزاری و خلاصه تمام منابعی که شرکتتان دارد) را بررسی کنید و ببینید که آیا می توانند احتیاجاتی که اجرا کردن این پروژه خواهد داشت را برآورده کنند یا خیر.

2) آیا طرحی که می خواهم اجرا کنم قانونی است؟

باید از خودتان بپرسید که آیا سازمان شما می تواند از پس مقررات قانونی که در این رابطه قرار دارد بر بیاید. آیا می تواند مقرراتی را که برای تکمیل کردن این پروژه مورد نیاز است را رعایت کند؟ آیا از نظر قانونی در این رابطه مشکلی پیدا نمی‌کند؟

در این مرحله شما باید تمام مراحل قانونی را که برای به راه اندازی این پروژه در تجارتتان مورد نیاز دارید، بررسی کنید. در صورتی که چنین وضعیتی پیش نیاید و شما نتوانید از پس مقررات قانونی که در این رابطه وجود دارد بر بیایید؛ بدون تردید در کارتان شکست خواهید خورد!

زیرا در این صورت حتی در صورتی هم که تا مراحل اولیه کار پیش بروید؛ وقتی کمی جلوتر بروید خواهید فهمید که شرکتتان از نظر قانونی برای ادامه کار به مشکل برخورد خواهد کرد و بنابراین مجبور می شوید که کار را متوقف کنید. لذا سعی نمایید این مرحله را به درستی بررسی کنید و تمام ملزومات قانونی که باید در طول کار انجام پروژه به آن توجه داشته باشید را برآورده سازید.

3) آیا این طرح از نظر عملیاتی قابل اجرا می باشد؟

یکی دیگر از سوالات مهمی که باید در این زمینه از خودتان بپرسید این است که آیا این طرح از نظر عملی ممکن است یا خیر. این سوال نیز به جای خودش خیلی اهمیت دارد به این دلیل که در صورتی که طرح شما از نظر تکنیکی و عملی (و یا از نظر مالی و غیره) قابل اجرا نباشد، شما نمی توانید انتظار داشته باشید که کارتان بدون مشکل حل شود. بنابراین برای این که زمان، انرژی و هزینه ای که قرار است برای این کار صرف شود را هدر نداده باشید؛ یکی از مهم ترین کارهایی که باید انجام دهید این است که بررسی کنید که آیا کاری که می خواهید به انجام برسد از نظر عملیاتی قابل اجرا شدن است یا خیر.

4) آیا این پروژه در یک دوره محدود (و معقول) زمانی قابل اجرا است؟

ممکن است شما طرحی داشته باشید که به طور کلی قابل اجرا باشد ولی انجام دادن این طرح در یک دوره خاص زمانی قابل اجرا نباشد! شما باید بررسی کنید که آیا در یک دوره زمانی محدود می‌توانید طرح را به پایان برسانید یا این که این طرح اجرا شدنی است؛ ولی برای اجرا کردن آن نیاز به زمانی بیشتر از آن دوره زمانی محدودی دارید که برای خودتان مشخص کرده اید! باید به این سوالات پاسخ دهید و یک برنامه ریزی واقع گرایانه ای را برای تکمیل پروژه خود ایجاد کنید در غیر این صورت بدون تردید با مشکل مواجه خواهید شد.

5) آیا این پروژه و طرح از نظر اقتصادی قابل اجراست؟

آخرین سوالی که شما باید در این زمینه از خودتان بپرسید این است که آیا طرحی که می خواهید آن را اجرا کنید از نظر اقتصادی قابل اجرا می باشد یا خیر. شما باید برای پاسخ دادن به این سوال منابع مالی خود را چک کنید و بر اساس عوامل مختلف و متفاوت از قبیل هزینه تکمیل و تخمین هزینه اصلی و بودجه و غیره تصمیم بگیرید که این طرح برای شما به صرفه خواهد بود یا خیر.


نوشته شده در تاريخ دو شنبه 9 تير 1399برچسب:, توسط رایان بهروزی

طرح توجیهی؛ روشی برای این که بفهمید آیا باید یک تجارت را شروع کنید یا خیر!

 

این روزها تعداد تجارت‌هایی که در زمینه صنعت های مختلف کار می کنند زیاد شده است و بنابراین میزان رقابتی که این تجارت ها با هم می‌کنند روز به روز در حال افزایش است. در صورتی که شما به عنوان یک کارآفرین بخواهید برای خودتان یک تجارت جدید ایجاد کنید؛ توجه کردن به این که آیا این تجارت شدنی می باشد و یا این که انجام آن غیرممکن است برای شما اهمیت بسیار زیادی دارد. چون در صورتی که ندانید که آیا خطر کردن و رفتن به سوی کاری که منجر می شود که شما برای خودتان یک تجارت جدیدی داشته باشید، برای شما به صرفه است یا خیر؛ بهتر است خطر نکنید و این کار را اصلاً از همان ابتدا شروع نکنید. بنابراین شما نیاز به روشی دارید برای این که بفهمید که آیا وقت و هزینه ای که قرار است صرف این کار کنید ارزشش را دارد یا خیر. طرح توجیهی، پاسخی به این نیاز شماست.

طرح توجیهی چیست؟

بیاید در ابتدا یک تعریف مشخص از طرح توجیهی ارایه کنیم. یک طرح توجیهی را می توان به صورت ساده، سنجشی عملی از طرح ها و روش هایی که برای انجام کار دارید بیان کرد. همان طور که از نام آن (feasible study) پیداست؛ این طرح به این معنی است که از خودتان بپرسید: "آیا کارهایی که قرار است انجام دهید، شدنی هستند؟"

طرح توجیهی در حقیقت یک مرحله از مرحله هایی است که شما باید در این سفر طولانی (ایجاد کردن یک تجارت موفق) طی کنید. در حقیقت طرح توجیهی را می توان به عنوان بنیان و اساسی درنظر گرفت که بر اساس آن بقیه پروژه شما انجام می شود. در صورتی که شما نتوانید برای تجارتتان یک طرح توجیهی داشته باشید؛ در این صورت نمی توانید پروژه خود را با موفقیت پیش ببرید.

به عنوان مثال، ممکن است به عنوان بخشی از طرح توجیهی به این موضوع فکر کنید که: آیا برای انجام دادن مثلاً فلان کار، تکنولوژی لازم را دارید یا خیر؟ و یا مثلاً این که آیا ابزار و منابعی را که برای این کار لازم و ضروری هستند را در اختیار دارید یا خیر؟ و یا این که آیا فکر می‌کنید که پروژه ای که قرار است آن را به انجام برسانید به اندازه کافی موفق خواهد بود که بتوانید آن گونه که انتظار دارید در ناحیه مطلوب شما (Region of interest) مناسب عمل کند یا خیر.

بنابراین می توان گفت که طرح توجیهی در حقیقت قصد دارد تا به شما این پاسخ را بدهد که "آیا برنامه ریزی هایی که برای انجام دادن این کارها دارید امکان پذیر هستند یا این که صرفاً یک خیال می باشند!"

اکنون که فهمیدید که طرح توجیهی چیست؛ یک سوال مهم دیگر در ذهنتان ایجاد شده است و آن هم این است: چرا؟

چرا شما به یک طرح توجیهی نیاز دارید؟

پاسخ دادن به این سوال خیلی آشکار است. شما به یک طرح توجیهی نیاز دارید برای این که بدانید که آیا هزینه و زمان و انرژی که برای ایجاد کردن یک تجارت می گذارید ارزشش را دارد یا خیر. در صورتی که شما برای خودتان یک طرح توجیهی نداشته باشید و مشخص نکرده باشید که آیا کاری که می خواهید انجام دهید ارزشش را دارد یا خیر؛ در این صورت به هیچ عنوان نمی توانید اطمینان داشته باشید که کاری که می خواهید انجام دهید درست است یا خیر.

مراحلی که برای ایجاد یک طرح توجیهی طی کنید

1) اول از همه یک تحلیل اولیه انجام دهید.

قبل از هر چیزی شما باید به عنوان تحلیل اولیه، شرایط را بسنجید. شما باید بررسی کنید که شرایط کلی بازار را چک کنید. همچنین باید بررسی کنید که میزان نیاز بازار چقدر است و اینکه میزان عرضه و تقاضا و تعادلی که میان این دو پارامتر وجود دارد به چه میزانی است. شما نیازی به تعیین کردن این که تحلیل ها را به شیوه دقیق انجام دهید ندارید و تنها کاری که باید انجام دهید باید این باشد که بررسی جامع و کلی درباره احتیاجات انجام دهید.

2) یک بیانیه درآمدی (income statement) آماده کنید

در این مرحله شما باید درآمدی را که فکر می کنید از این پروژه بدست خواهید آورد برای خودتان مشخص نمایید و همچنین در بخش بعدی باید مشخص کنید که به چه میزانی قرار است برای این پروژه سرمایه گذاری کنید. در این مرحله باید انواع و اقسام پارامترهایی را که ممکن است بر روی این عوامل اثر داشته باشند را به خوبی بررسی کنید و باید سعی نمایید به این سوالات به صورت روشن پاسخ دهید.

3) یک تحلیل مختصری از بازار انجام دهید.

تحقیقات بازار و تحلیل کردن از وضعیت کنونی بازار نیز یکی دیگر از کارهایی است که شما باید حتماً انجام دهید. این مرحله یکی از مهم ترین و کلیدی ترین مرحله هایی است که شما باید این کار را انجام دهید. در صورتی که شما منابع را نشناسید و نتوانید تحلیل درستی از بازار داشته باشید؛ نمی توانید تصویری دقیق از بازار داشته باشید و بنابراین نمی‌توانید به خوبی شاخص های مختلف را بررسی کنید و رقبای خود را بشناسید و ارزش بازار را درک کنید و بدانید که بهتر است چه چیزی را به بازار ارایه کنید و غیره.

4) اساس و بنیان تجاری و عملیاتی مربوط به شرکت خودتان را پایه گذاری کنید.

در این مرحله شما یک درک درستی از وضعیت بازار و همچنین میزان بودجه ای که دارید پیدا کرده اید و اکنون در این مرحله شما باید به تجهیزات و امکاناتی را که می توانید برای شرکتتان فراهم کنید توجه داشته باشید. در این مرحله شما باید مشخص نمایید که برای تجارتتان چه امکاناتی را می توانید فراهم کنید.  در این مرحله، تمام تجهیزاتی و هزینه هایی که مربوط به فراهم کردن این تجهیزات برای شرکتتان می باشند را باید بررسی کنید.

5) یک برنامه زمان بندی شده منظم برای شروع کردن کارتان ایجاد کنید.

در این بخش باید به طور کامل تحلیلی را انجام دهید که شامل مشخص کردن تمام زمان بندی هایی باشد که در طول کار باید انجام شوند. در این جا شما باید تا جایی که می توانید دقیق باشید و مشخص سازید که برای ساختن محصولات یا خدمات خود به چه چیزهایی نیاز دارید و چه میزان قرار است هزینه کنید و منابعی که قرار است برای این کار استفاده کنید قرار است چه باشد و غیره.

6) تمام داده هایی را که در مرحله های قبلی جمع آوری کرده اید مرور کنید و آن ها را تحلیل نمایید.

تمام مرحله هایی که در گذشته انجام گرفته اند اهمیت دارند. بنابراین شما باید در این مرحله پنجم تمام این مرحله ها را بررسی کنید و اطمینان حاصل نمایید که تمام کارها دقیقاً به همان شیوه ای انجام خواهند شد که باید انجام شوند.

شما باید در این مرحله دوباره کارهایی را که قرار است انجام دهید مرور کنید و یک بار دیگر از خودتان این سوال کلیدی را بپرسید: "آیا انجام این کارها حقیقتاً شدنی می باشد؟"

7) یک تصمیم نهایی بگیرید.

در این مرحله شما باید یک تصمیم نهایی برای کارتان بگیرید. این تصمیم شما باید میان این دو گزینه باشد:

گزینه اول: کار را با تمام قدرت شروع می کنم.

گزینه دوم: به کلی همه چیز را فراموش می کنم.

اکنون شما در این مرحله قرار دارید که چنین تصمیمی را برای خود بگیرید. این تصمیم را باید با توجه به تمام داده هایی که جمع آوری کرده اید بگیرید. شما باید مشخص کنید که با توجه به شرایط زمانی و مکانی، شرایط مالی، میزان تلاش و پارامترهایی از این قبیل، آیا برای شما سودمند است که چنین تصمیمی را بگیرید؟ یا این که در کل انجام دادن این کار به ضرر شما می باشد! در این جا انتخاب با شماست و باید میان این دو گزینه یکی را انتخاب کنید. اما فراموش نکنید در صورتی که انتخاب اول را کردید؛ باید با تمام انرژی به پیش بروید چون در این صورت دیگر با توجه به داده های موجود، می دانید که انجام دادن این کار می تواند برای شما سوددهی داشته باشد.


نوشته شده در تاريخ دو شنبه 9 تير 1399برچسب:, توسط رایان بهروزی

 

طرح توجیهی چیست و چگونه با استفاده ار نرم افزار کامفار یک طرح توجیهی بنویسیم؟

 

آیا شما نحوه نوشتن طرح توجیهی را می‌دانید؟  یک طرح توجیهی طرحی کلی از مهم‌ترین مسائل مربوط به یک ایده کسب و کار است و هدف آن شناسایی عواملی است که مانع موفقیت شما در بازار کار می‌شود. به عبارت دیگر، طرح توجیهی تعیین می‌کند آیا یک ایده کسب و کار ایده‌ای معقول است یا نه.

طرح توجیهی تمامی اطلاعات ضروری برای طرح کسب و کار را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. طرح توجیهی تمامی اطلاعات ضروری برای طرح کسب و کار را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. هدف از اجرای هر طرح توجیهی کسب سود و منفعت است؛ از اینرو به منظور دست‌یابی به معیار و شاخص مناسب جهت تعیین سوددهی و یا عدم سوددهی طرح‌ها، مجموعه‎ای از شاخص‌های مالی و اقتصادی در طی سال‎ها‎ی قبل توسط کارشناسان و اقتصاددانان بزرگ تعریف و استفاده شده است. هدف از آنالیز مالی طرح امکان‌سنجی در گزارشات توجیهی نیز کسب شاخص‌های مالی و اقتصادی به منظور تصمیم‌گیری صحیح‎ می‎‎باشد. در تجزیه و تحلیل مالی، استفاده از هزینه‌های سرمایه‌گذاری، هزینه‌های تولید، درآمد سالیانه پیش‌بینی شده برای طرح و سایر مبانی و مفروضات مورد نیاز برای انجام محاسبات، صورت حساب سود (زیان)، صورت گردش وجوه نقد، ترازنامه پیش‌بینی شده، تهیه و تنظیم‎ می‎‎شود.

معمولاً نوشتن طرح توجیهی توسط یک فرد متخصص در زمینه کسب و کار به تحریر در می آید.  بخش های مختلف طرح توجیهی را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

  • تجزیه و تحلیل مالی که برای مطالعه و تحلیل ابعاد مختلف مسائل مالی و سودآوری طرح توجیهی صورت می‌گیرد.
  • مطالعه جامع بازار که در آن ابعاد مختلف بازار هدف برای عرضه محصول نهایی طرح توجیهی مورد بررسی قرار می‌گیرد. این ابعاد مسائلی مثل کمبودها، بازار هدف، عرضه، تقاضا و باقی موارد را در بر می‌گیرند.
  • توجیه‌پذیری فنی که به منظور بررسی ابعاد فنی طرح توجیهی مثل فناوری، ظرفیت، محل اجرا، ماشین آلات و تجهیزات تولید و ساختار اجرائی طرح انجام می‌شود.

در نوشتن طرح توجیهی، معمولاً نظر افراد تصمیم گیرنده را به سمت مسیری خاص سوق می‌دهند. بسیاری از اوقات تنها یک مسیر فعالیت وجود دارد، ولی باید تغییراتی در این وضعیت صورت گیرد. لذا باید در روند آماده سازی طرح توجهی باید نکاتی را مد نظر قرار دهید.

کامفار و نگارش طرح توجیهی

کامفار نرم‌افزاریست که برای مطالعات اقتصاد مهندسی مانند امکان‌سنجی و طرح‌های توجیه فنی و اقتصادی، شبیه‌سازی و تحلیل فرآیندهای مالی بکار می‌رود. این نرم‌افزار توسط سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد تدوین شده ‌است.

طرح تجاری و پیش بینی درآمد و برآورد هزینه پروژه‌های صنعتی، معدنی، کشاورزی، زیربنایی، دریانوردی و غیره با استفاده از نرم افزار کامفار انجام می‌پذیرد. نرم افزار تخصصی کامفار یک برنامه کامپیوتری است که سازماندهی و محاسبه گزارشات مالی و اقتصادی را آسانتر می‌سازد. این نرم افزار بر اساس مطالعات امکان سنجی و یا به عبارتی توجیه‌پذیری و یا قابل اجراء بودن و یا نبودن طرح و مطالعات فرصت‌یابی برای هر طرح صنعتی و معدنی طراحی گردیده است. نتایج این نرم افزار بیانگر جذابیت اقتصادی طرح بر اساس محدود و یا نامحدود بودن بودجه اقتصادی سازمان مجری می‌باشد.

ورودیهایی نرم افزار کامفار در نگارش طرح توجیهی

  • تعریف پروژه
  • برنامه ریزی زمانی (فاز ساخت، فاز بهره برداری)
  • محصولات
  • واحدهای پولی داخلی و خارجی
  • تورم داخلی و خارجی
  • مشارکت‌های داخلی و خارجی
  • نرخ تنزیل سهام دار
  • هزینه‌های ثابت سرمایه گذاری شامل: ( خرید زمین، محوطه سازی و بهبود زمین، کارهای عمرانی و ساختمان‌ها، ماشین آلات و تجهیزات کارخانه، تجهیزات خدماتی و جانبی کارخانه، حفاظت‌های زیست محیطی، هزینه‌های سربار، هزینه‌های قبل از بهره برداری و هزینه‌های پیش بینی نشده).
  • هزینه‌های تولید شامل: (مواد خام، ملزومات کارخانه، تسهیلات، انرژی، قطعات یدکی مصرف شده، تعمیرات و نگهداری، حق امتیاز، دستمزد، مالیات، هزینه سربار کارخانه، هزینه‌های اداری، هزینه های اجاره بلند مدت، هزینه‌های بازار یابی).
  • برنامه فروش داخلی و خارجی
  • سرمایه در گردش
  • منابع تأمین مالی کوتاه مدت و دراز مدت
  • مالیات، یارانه

خروجی‌های نرم افزار کامفار

  • بررسی‌های مالی
  • برآورد سرمایه‌گذاری ثابت
  • برآورد سرمایه در گردش
  • برآورد هزینه سالیانه تولید
  • برآورد استهلاک سالیانه سرمایه گذاری
  • برآورد کل سرمایه مورد نیاز طرح
  • برآورد قیمت تمام شده به تفکیک هزینه‌ها

یک طرح توجیهی به طور معمول چندین بخش دارد که در ادامه به آنها اشاره می شود.

مقدمه: شما باید افراد تصمیم گیرنده را برای بررسی گزینه پیشنهادیتان متقاعد کنید. حتی باید طوری بخش اول تحقیق را شروع کنید که آنها را برای خواندن باقیمانده بخش‌ها ترغیب سازد. در این بخش توضیح دهید که در صورت پیاده سازی طرح، چه مزایا و کارکردهایی نصیب شرکت یا سازمان خواهد شد.

معیارها/ محدودیت‌ها: شما باید به دقت تمامی معیارهای مرتبط با بازده‌های ایده آل طرح را مشخص سازید. این کار به شما امکان می‌دهد تا تصمیمات منطقی و کاربردی را اتخاذ نمایید. این معیارها را می توان در نوشتن طرح توجیهی به نمایش گذاشت. در ابتدا باید معیارها را به چندین بخش تقسیم کنید. این کار در صورت نگارش طرح توجیهی مبسوط بسیار کمک حال خواهد بود. همچنین می‌توانید معیارها را در کل طرح توجیهی تقسیم کنید تا اینکه تناسب لازم برای ارائه آنها به وجود آید. باید این مسئله را به خاطر داشته باشید که فارغ از استراتژی مورد استفاده در طرح توجیهی، باید در مورد ارائه معیارها کاملاً اطمینان حاصل نمود. این کار به مخاطب نشان می‌دهد که شما بر کل طرح کنترل دارید و چیزی را فراموش نمی‌کنید.

روش کار: ارائه حقایق دقیق و متناسب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. شما باید به منابع معتبر مورد استفاده و همچنین روش کار خودتان به طور کامل اشاره کنید. بدون یک روش کاری مطمئن و منابع معتبر، طرح توجیهی شما فاقد هرگونه اعتبار خواهد بود. در این بخش باید کاملاً توضیح دهید که چه مراحلی را برای انجام پروژه نهایی مد نظر قرار می‌دهید. روش کار در واقع بخش اصلی طرح توجیهی به شمار میرود چون دقیقاً توضیح می‌دهد که چه قدم هایی توسط شما به عنوان انجام دهنده پروژه پشت سر گذاشته خواهد شد.

مرور گزینه‌های جایگزین: شما باید در طرح توجیهی به تمامی ویژگی‌های کلیدی هر گزینه احتمالی اشاره کنید و مطمئن شوید که این ویژگی‌ها قابل درک هستند و به شکلی متناسب با سطح دانش مخاطبان آماده شده‌اند. به خاطر داشته باشید که هدف نهایی کمک به مخاطب برای اتخاذ بهترین و کامل‌ترین تصمیم است.

ارزیابی: این بخش باید به گزارش طرح توجیهی اختصاص یابد. شما باید با استفاده از معیارهای از قبل تعریف شده به ارزیابی گزینه‌های مطرح شده بپردازید. شما می‌توانید در این بخش از نمودارها، جدول‌ها و باقی ابزارهای تصویری و گرافیکی برای نمایش مطالعات خودتان استفاده کنید. آمارهایی که تائیدی بر مطالعات و محاسبات شما هستند باید در همین بخش به کار گرفته شوند. تمامی این آمارها و گزارشات برای نمایش برتری طرح توجیهی شماست.

نتیجه گیری: در این بخش باید به نتیجه‌هایی اشاره کنید که پس از بررسی‌های نهایی آمار و داده‌ها به آنها دسترسی پیدا کردید. نحوه ارزیابی گزینه‌های مختلف مورد اشاره در تحقیق نیز باید در همین بخش بررسی شود. در نهایت باید مشخص کنید که کدام گزینه بهترین تناسب را برای پیشبرد اهداف آتی شرکت در اختیار دارد.

پیشنهادات: شما باید در این بخش از تجربیات و دانش خود برای اشاره به این مسئله استفاده کنید که کدام گزینه به نظر خودتان بهترین مورد برای ارتقای شرکت یا سازمان است. گاهی اوقات افراد تصمیم گیرنده با وجود در اختیار داشتن اطلاعات و داده‌هایی غنی و جامع باز هم در مورد تصمیم گیری نهایی با تردید روبرو می‌شوند. در این جاست که پیشنهادات شما به عنوان نویسنده طرح توجیهی می تواند راهگشای این مشکل باشد.

در صورت استفاده از چندین روش تحقیق در طرح توجیهی باید تمامی آنها را به طور دقیق در پاراگراف‌های مجزا توضیح دهید. هر کدام از روش‌ها باید در ابتدای پاراگراف مطرح شوند و نتایج و تأثیرات آنها بر نتایج نهایی طرح توجیهی بیان شود. در بعضی موارد، به دلیل شباهت بین روش‌های مختلف، نویسنده طرح ترجیح می‌دهد تا آنها را به صورت کلی و خلاصه شده به نمایش بگذارد. این کار باعث می‌شود تا از اتلاف وقت جلوگیری شود و مخاطب راحت تر متوجه اصل موضوع شود.


نوشته شده در تاريخ دو شنبه 2 تير 1399برچسب:, توسط رایان بهروزی
معرفی پرفروش ترین کتاب های انتشارات کلید پژوه (دسته کتاب های اقتصاد و مدیریت) معرفی پرفروش ترین کتاب های انتشارات کلید پژوه (دسته کتاب های روانشناسی) نکات مهم در نگارش بیزینس‌پلن یا برنامه کسب‌وکار طرح توجیهی کسب و کار : راهنمای مراحل تهیه و نوشتن طرح توجیهی چیست 100توصیه برای این که در نوشتن طرح تجاری موفق شوید! (بخش دوم) 100 توصیه برای این که در نوشتن طرح تجاری موفق شوید! (بخش اول) 4 ويژگي كه براي انتخاب نام برندتان بايد در نظر داشته باشد! 9 نکته مهم که برای نوشتن پایان نامه باید به آن توجه داشته باشید. چگونه در هشت قدم آسان یک برنامه تجاری ساده بنویسید! طرح توجیهی چگونه نوشته می شود؟ طرح توجیهی چیست 20 دلیلی که باید بیزینس پلن داشته باشید طرح تجاری چگونه می تواند منجر به افزایش میزان سرمایه شرکت شما شود؟ می خواهید برای شرکتتان یک بیزنس پلن بنویسید؟ بیزینس پلن چیست و اجزای آن کدامند؟ مرحله های نوشتن یک طرح تجاری (بیزنس پلن) کدامند؟ انواع بیزنس پلن ها کدامند؟
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک