نگارش بیزینس پلن و طرح توجیهی

نگارش بیزینس پلن و طرح توجیهی
 

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





تفاوت بیزینس پلن و بیزینس مدل در چیست؟

 

 

بیزینس مدل 

بوم کسب و کار در ابتدا توسط آقای Alexander Osterwalder معرفی شد و در واقع الگویی برای توسعه کسب و کار، به شکل یک جدول بصری است. این بوم شامل عناصر ویژه‌ای است که مجموعه آن‌ها در کنار هم، ویژگی‌های کلی یک کسب و کار را نشان می­دهد.

این عناصر که برای هر شرکت و یا محصولی باید تعریف شود عبارتند از:

  1. شرکای کلیدی
  2. مشتریان
  3. ارزش پیشنهادی
  4. فعالیت‌های اصلی
  5. منابع اصلی
  6. ارتباط با مشتریان
  7. کانال توزیع
  8. جریان درآمدی
  9. ساختار هزینه‌ها

به روش مرسوم، این بوم را در ابعاد بزرگ چاپ می­‌کنند و در محیط کار اعضای تیم نصب می­‌کنند. هم تیمی‌ها یادداشت‌های خود را به صورت استیکر روی بوم می­‌چسبانند و از یادداشت‌های دیگران استفاده می‌کنند.

از نظر سازمان کسب و کار و استارتاپ‌های آمریکا، بیزینس مدل شاهرگ و اساس یک شرکت است که ایده اولیه شرکت و نحوه اجرای آن را توصیف می­کند و چگونگی کسب درآمد و سود کسب و کار را مشخص می‌کند.

 بیزینس پلن 

بیزینس پلن مانند ساختار سازمانی و بدنه شرکت است که به توصیف جزئیات کسب و کار می­پردازد و برنامه ریزی و استراتژی سازمان را در یک بازه زمانی مشخص ارائه می‌دهد.

یک طرح کسب و کار یا بیزینس پلن، سندی است که به کسب و کارها درباره محصولات و خدمات، چگونگی بدست آوردن پول، رهبری و منابع انسانی، تامین مالی، مدل‌های عملیاتی و دیگر جزییاتی که برای موفقیت ضروری هستند، به طور مفصل توضیح می­‌دهد.

 

حوزه‌های اصلی یک بیزینس پلن عبارتند از:

  • چکیده برنامه اجرایی
  • شرح شرکت
  • محصولات و خدمات
  • برنامه بازاریابی
  • برنامه عملیاتی
  • مدیریت و سازمان
  • برنامه مالی
  • پیوست‌ها

این بیزینس پلن راهنمای شما، نقشه راه شما و اساساً به عنوان یک طرح اولیه برای کسب‌وکار شما عمل می‌کند.

 

 

تفاوت بیزینس پلن و بیزینس مدل چیست؟

در واقع واضح ترین تفاوت بین این دو، در میزان پرداختن به جزییات است. حجم یک بیزینس پلن ممکن است حتی تا 100 صفحه افزایش یابد اما یک بیزینس مدل تنها در یک صفحه نگاشته می‌­شود.

پیزینس پلن اکثرا هنگام تامین مالی شرکت و جذب سرمایه ارائه می‌شود. در حالی که بیزینس مدل عمدتا هدفش فرم دهی و پایه ریزی یک کسب و کار نوپا است.

باید در نظر داشت این دو کاملا به هم وابسته هستند و چنانچه یکی تغییر کند دیگری هم تغییر می­‌کند.

برای مثال اگر جریان مالی توصیف شده در مدل کسب و کار تغییر کند، برنامه و ساختار رسیدن به آن جریان مالی در بیزینس پلن هم تغییر خواهد کرد.

همچنین طرح‌ها و مدل‌های کسب و کار همواره پویا هستند و همزمان با تغییر و رشد شرکت تغییر می­کنند و شرکت را در مسیر رشد و موفقیت یاری خواهند کرد.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 19 دی 1398برچسب:بیزینس پلن, طرح توجیهی, طرح کسب و کار, مهاجرت, بیزینس پلن آماده, بیزینس مدل, توسط رایان بهروزی
معرفی پرفروش ترین کتاب های انتشارات کلید پژوه (دسته کتاب های اقتصاد و مدیریت) معرفی پرفروش ترین کتاب های انتشارات کلید پژوه (دسته کتاب های روانشناسی) نکات مهم در نگارش بیزینس‌پلن یا برنامه کسب‌وکار طرح توجیهی کسب و کار : راهنمای مراحل تهیه و نوشتن طرح توجیهی چیست 100توصیه برای این که در نوشتن طرح تجاری موفق شوید! (بخش دوم) 100 توصیه برای این که در نوشتن طرح تجاری موفق شوید! (بخش اول) 4 ويژگي كه براي انتخاب نام برندتان بايد در نظر داشته باشد! 9 نکته مهم که برای نوشتن پایان نامه باید به آن توجه داشته باشید. چگونه در هشت قدم آسان یک برنامه تجاری ساده بنویسید! طرح توجیهی چگونه نوشته می شود؟ طرح توجیهی چیست 20 دلیلی که باید بیزینس پلن داشته باشید طرح تجاری چگونه می تواند منجر به افزایش میزان سرمایه شرکت شما شود؟ می خواهید برای شرکتتان یک بیزنس پلن بنویسید؟ بیزینس پلن چیست و اجزای آن کدامند؟ مرحله های نوشتن یک طرح تجاری (بیزنس پلن) کدامند؟ انواع بیزنس پلن ها کدامند؟
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک