نگارش بیزینس پلن و طرح توجیهی

نگارش بیزینس پلن و طرح توجیهی
 

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





 

بیانیه ماموریت چیست؟

 

در این پست قصد داریم تا تعریفی از بیانیه ماموریت در یک شرکت برای شما ارایه کنیم. بیانیه ماموریت، یک ابزار کاربردی برای تجارت ها می باشد. در حقیقت بیانیه ماموریت، "چرایی" استراتژی تجارت مورد نظر می باشد.

بیانیه ماموریت، اهدافی را که یک شرکت دارد، به سه روش عمده زیر تعریف می کند

  • اول: تعریف می کند که شرکت برای مشتریانش چکار می کند؟
  • دوم: تعریف می کند که شرکت برای کارکنانش چکار می کند؟
  • سوم: تعریف می کند که شرکت برای صاحبانش چکار می کند؟
  • چهارم: شرکت برای جامعه اش چکار می کند؟
  • پنجم: شرکت برای کل دنیا چکار می کند؟

موضوع بیانیه ماموریت موضوع خیلی مهمی می باشد. این که شما اولین بیانیه ماموریت را برای شرکت خودتان ایجاد کنید؛ در حقیقت می تواند شانس شما برای تعریف کردن اهدافی باشد که شرکتتان دارد. شما همچنین با داشتن یک بیانیه ماموریت خوب، می توانید فرهنگ سازمانی شرکتتان را به همگان نشان دهید؛ اخلاق سازمانی خودتان را به آنها نشان دهید. همچنین داشتن یک بیانیه ماموریت مناسب، برای خود شما هم خیلی خوب است. به این دلیل که در بسیاری از موارد ممکن است روزمرگی زندگی باعث شود که شما از یادتان برود که اصلا هدفتان از تشکیل دادن این شرکت چه بوده است و به همین خاطر هم داشتن یک بیانیه شرکت مناسب می تواند به شما کمک کند تا برخی اوقات دوباره برگردید و نگاهی نو به داستان بوجود آمدن شرکتتان بیندازید و درک کنید که برای چه این کار را انجام داده اید و دوباره در مسیر درست قرار بگیرید.

اما یادتان باشد که بیانیه ماموریت می تواند باکیفیت و بی کیفیت باشد. ممکن است شما فکر کنید که حتما لازم است که یک بیانیه ماموریت داشته باشید. اما این گونه نیست. در حقیقت در صورتی که فکر کنید که صرفا داشتن یک بیزنس پلن (طرح تجاری) می تواند دلیلی برای این شود که شما برای خودتان یک بیانیه ماموریت داشته باشید؛ در اشتباه می باشید. به شما توصیه می شود که اگر می خواهید بیانیه ماموریت بی کیفیتی بنویسید؛ "وقت خودتان را برای نوشتن یک بیانیه ماموریت بی کفیت تلف نکنید".  بنابراین اگر می خواهید واقعا برای خودتان یک بیانیه ماموریت داشته باشید؛ بهتر است که یا یک بیانیه ماموریت باکیفیتی برای خودتان ایجاد کنید و یا این که اصلا کلا بی خیال آن شوید و وقتتان را برای این کار تلف نکنید! تعداد زیادی از بیانیه ماموریت ها هستند که کاملا به درد نخور و بی معنی می باشند و اصلا فایده ای ندارند و تنها دلیلی که آنها را می نویسند این است که برخی از متخصصان به آنها می گویند که باید آن را بنویسی!

اولین ویژگی که یک بیانیه ماموریت خوب باید داشته باشد این است که نباید در آن از کلمات گنگ استفاده شده باشد و این بیانیه باید به شیوه ای واضح حرفش را بزند. در صورتی که شما از قبل در شرکتتان یک بیانیه ماموریت دارید؛ سعی کنید آن را این گونه مورد آزمایش قرار دهید: اول از همه از خودتان این سوال را بپرسید که آیا حقیقتا، این بیانیه باعث می شود که شما از تجارت های دیگر متمایز شوید؟ در صورتی که شما یک مشتری را که از شرکت شما و چند شرکت دیگر هم خرید کرده است و بیانیه ماموریت هیچ کدام از این شرکت ها را نمی داند  پیدا کنید و سعی کنید که  بیانیه ماموریت تمام این شرکت ها را برای این فرد بخوانید و سپس از او بخواهید تا تشخیص دهد که کدامیک از این بیانیه های ماموریت مربوط به شرکت شما می باشد؛ آیا می تواند تشخیص دهد که کدامیک از آنها مربوط به شرکت شما بوده است؟

در صورتی که چنین باشد؛ می توان نتیجه گرفت که شما برای شرکتتان یک بیانیه ماموریت خوب دارید. همان طور که اشاره شد؛ در صورتی که می بینید که داشتن و نداشتن بیانیه ماموریت یک شرکت برای شما تفاوتی نمی کند؛ بهتر است که آن را ننویسید!



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 17 ارديبهشت 1399برچسب:بیزنس, بیزنس پلن, طرح توجیهی, بیانیه ماموریت, توسط رایان بهروزی
معرفی پرفروش ترین کتاب های انتشارات کلید پژوه (دسته کتاب های اقتصاد و مدیریت) معرفی پرفروش ترین کتاب های انتشارات کلید پژوه (دسته کتاب های روانشناسی) نکات مهم در نگارش بیزینس‌پلن یا برنامه کسب‌وکار طرح توجیهی کسب و کار : راهنمای مراحل تهیه و نوشتن طرح توجیهی چیست 100توصیه برای این که در نوشتن طرح تجاری موفق شوید! (بخش دوم) 100 توصیه برای این که در نوشتن طرح تجاری موفق شوید! (بخش اول) 4 ويژگي كه براي انتخاب نام برندتان بايد در نظر داشته باشد! 9 نکته مهم که برای نوشتن پایان نامه باید به آن توجه داشته باشید. چگونه در هشت قدم آسان یک برنامه تجاری ساده بنویسید! طرح توجیهی چگونه نوشته می شود؟ طرح توجیهی چیست 20 دلیلی که باید بیزینس پلن داشته باشید طرح تجاری چگونه می تواند منجر به افزایش میزان سرمایه شرکت شما شود؟ می خواهید برای شرکتتان یک بیزنس پلن بنویسید؟ بیزینس پلن چیست و اجزای آن کدامند؟ مرحله های نوشتن یک طرح تجاری (بیزنس پلن) کدامند؟ انواع بیزنس پلن ها کدامند؟
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک